Inkluzivní vzdělávání jako multiparadigmatický diskurs u odborné veřejnosti (Nitra, 28.8.2018) Ladislav Zilcher.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
IP Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Jihlava 25. listopadu 2014.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Zlín, Jana Vodáková Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje Seznámení s výsledky analýzy potřeb ve ZK.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Inkluzivní vzdělávání pro Olomoucký kraj
Individuálně, ale společně a jinak
Edukace žáků na praktických a speciálních školách KPG/4028
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
Jednání pracovních skupin k tvorbě Ročního akčního plánu (RAP)
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Hlavní město praha a integrace cizinců
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Rozhodování 1.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Pedagogika školního sportu
Ošetřovatelský proces v primární péči
INKLUZIVNÍ PEDGOGIKA Ladislav Zilcher. INKLUZIVNÍ PEDGOGIKA Ladislav Zilcher.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Stipendia a Krajský akční plán rozvoje vzdělávání
RAP aneb CO BUDE DÁL? Jana Churáčková, ŘV MAP Praha 10,
Školní poradenské pracoviště
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Klíčová aktivita 05 Vzdělávací modul „Boj s korupcí“
Vzdělávání Lokální partnerství Liberec Magistrát města Liberec, 1. březen 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Ustavující setkání Řídícího výboru MAP,
Ing. Stanislava Správková
MAP rozvoje vzdělávání v SO ORP Neratovice
Klíčové aktivity projektu
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Diagnostika dítěte předškolního věku
(Zasedací místnost MAS Království – Jestřebí hory, o.p.s., Úpice)
Komunitní plánování sociálních služeb
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Inkluzivní vzdělávání jako multiparadigmatický diskurs u odborné veřejnosti (Nitra, 28.8.2018) Ladislav Zilcher

Obsah: Multi a interdisciplinarita inkluze ve vzdělání Problematické pojmy Trojdimenzionální vymezení inkluze ve vzdělání Didaktický multiparadigmatismus, aneb je to tak složité? Proinkluzivní změny na školách formou strategického plánování Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Multi a interdisciplinarita inkluze ve vzdělání Jak tedy na inkluzi? Vlastní disciplína se vznikajícími subdisciplínami? Inkluzivní didaktika, inkluzivní management, inkluzivní pedagogika Subdisciplína speciální pedagogiky? Inkluzivní paradigma speciální pedagogiky Multi či interdisciplinární koncept ve vzdělávání? Samostatně existuje koncept, nikoliv jednotlivé části Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Bubák inkluze Aneb “kampaň“ bulváru k tématice vzdělávání v ČR

Inkluze a problematika terminologie Mnoho vymezení inkluze ve vzdělání: Odborná i laická veřejnost Decizní sféra Odborné organizace Společné vzdělávání Integrace Inkluze Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Inkluze a problematika terminologie Integrace: Častá záměna kontextu inkluze ve vzdělávání s integrativními tendencemi – „už to tu je celé dekády a teď to má být agresivně vnucováno“ Společné vzdělávání: Eufemismus inkluze - 99,7% žáků patří do ZŠ Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Inkluze a problematika terminologie Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Inkluze a problematika terminologie Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Inkluze a problematika terminologie Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Trojdimenzionální vymezení inkluze ve vzdělání Inkluzivní vzdělávání může být správně pojato pouze za předpokladu, že se budeme držet definice, kdy je to pojem složený ze tří, od sebe neoddělitelných, součástí. Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Trojdimenzionální vymezení inkluze ve vzdělání „Inkluze je z pohledu didaktického vrchol individualizace ve vzdělávání, z pohledu školní kultury je to vize plně komunitní školy a z pohledu školní politiky nastavené takové prostředí, které respektuje jakékoliv zvláštnosti a podporuje rovnost všech, a to ve všech možných situacích“ (Zilcher, Svoboda, 2018). Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Didaktický multiparadigmatismus Vrchol individualizace ve vzdělání / ve výuce Inkluzivní didaktika? Speciální didaktika? Obecná didaktika? Stejný cíl Učitel má 2 hlavní role ve výuce: eliminovat či kompenzovat bariéry ve vzdělávání a potencovat silné stránky všech žáků (Helus, 2015) Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Didaktický multiparadigmatismus Diverzifikace cílů Žáci s MP – nižší myšlenkové operace – učíme CO JAK Ostatní žáci - Vyšší myšlenkové operace – PROČ Avšak ve stejný čas a spolu s ostatními! Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Inkluzivní management Budování DOBRÉ školy pro všechny (nikoliv „školy pro postižené“), tedy plánovat: Pro žáky Pro učitele Pro všechny pracovníky školy Pro komunitu Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Plánovat to, co zvládneme Plánovat tak, abychom si ubrali práci K čemu plánovat? Plánovat pro všechny Plánovat to, co zvládneme Plánovat tak, abychom si ubrali práci Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

Aktivity – základní kroky naplňování cílů a opatření CÍL 00 - OPATŘENÍ 00.00 - AKTIVITA 00.00.00 CÍL - 00 Charakteristika cíle   OPATŘENÍ - 00.00 Popis/Charakteristika opatření a jeho očekávaných dopadů AKTIVITA – 00.00.00 Konkretizace realizované aktivity pro naplnění stanoveného opatření REALIZÁTOR / REALIZÁTOŘI Konkretizace aktéra podílejícího se na realizaci aktivity ČASOVÝ HORIZONT Konkretizace času realizace aktivity NÁKLADY, VYBAVENÍ, ZDROJE Konkretizace potřeb EVALUACE/KONTROLA Konkretizace osoby kontrolující realizaci a výstupy aktivity Další případné poznámky: Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem

V rámci pilotního ověření procesu tvorby Strategických plánů škol pro vytváření inkluzivního prostředí (téměř 1000 aktivit škol) publikace - METODIKA TVORBY STRATEGICKÉHO PLÁNU ŠKOLY PRO VYTVÁŘENÍ INKLUZIVNÍHO PROSTŘEDÍ Kompletně ke stažení na: http://inkluze.ujep.cz/cz/ke-stazeni/ Ladislav Zilcher Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem