Každý je sám svůj ... ... a proč je to dobře Příspěvek ke Konferenci Etická výchova jako součást života školy
Summerhill https://www.youtube.com/watch?v=vBjQAeJIa30 58:35 ALEXANDR SUTHERLAND NEILL 1921 SVOBODA, NIKOLIV SVÉVOLE (PRAVIDLO, KNIHA)
v jaké situaci se ocitáme vědomí vlastní hodnoty formované výchovou bezpodmínečné přijetí lidskoprávní rámec a zcitlivění společnosti důstojnost člověka, hodnota lidského života emancipace a participace všech (marginalizovaných) skupin SPOLEČENSKÁ ZMĚNA rozšíření pojetí lidských práv a zcitlivění společnosti - násilí na dětech, participace
vývojový úkol dětství a dospívání a s čím se musí utkat hledání vlastní identity a boj proti pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi svět rozdělený na MY - ONI předsudky - zevšeobecňující úsudek či názor, který není založen na poznání, ale na pouhém mínění, předpokladu, zjednodušení atribuce - mylné přisuzování příčin či pohnutek, základní atribuční chyba stejnost jako společenská norma fakenews a postrealita jako nástroje utvrzování ve vlastním pojetí světa MY a ONI - vymezující model, který vytváří odpor na obou stranách participace - model, který vede k odpovědnosti subjekt X objekt - pokud vytvoříme prostor pro aktivitu, spolupráci a odpovědnost, snížíme výskyt konfliktů STEJNOST: 20. století vytěsnilo z našeho prostoru posední stopy různosti, bojíme se jí – xenofobie Má to i společenské projevy: lidem s postižením jsme vymezili místo ve veřejném prostoru, ale skutečná inkluze, tedy společný život, stále naráží na pojetí „oni jsou jiní, mají jiné potřeby“
co by se dnes děti ve škole potřebovaly naučit? rozumět světu a lidem v něm, vycházet s nimi, učit se sociálním vazbám diskutovat, respektovat, argumentovat a spolupracovat rozumět vlastním emocím a umět s nimi pracovat rozumět emocím jiných a vědět, kde jsou hranice toužit po učení a radovat se z něj vytvářet funkční vztahy (nejen) ve vrstevnické skupině přijmout změnu a reagovat na ni umět řešit problémy tvořivě, komunikovat, inspirovat … Nemají se to naučit v rodině? Ano, ale vzhledem k objemu času tráveného ve škole je formativní složka vzdělávání stále důležitější skutečným obsahem uvedeného je naplňování práv dítěte: svět se rychle proměňuje a nelze ho postihnout informačně - proto je nutné postihnout ho vztahově vlastně z toho plyne výborná zpráva: lidé budou spou muset stále více spolupracovat
jak se to mohou naučit? stejně, jako dospělí tím, že budou samy rozhodovat, ponesou odpovědnost, naučí se dělat chyby a naučí se nebát se jich tím, že jejich svět bude skutečně jejich, nikoliv rezervace vytvořená dospělými tím, že součástí vědomí vlastní hodnoty bude také vědomí vlastních práv tím, že dostanou příležitost mít život ve svých rukou Diskuse: Práva, práva ... A kde jsou povinnosti? mohou o tom poslouchat výklad mohou si o tom číst anebo to mohou dělat metodou pokus omyl: Eurochild: děti spontánní, anebo děti, které používají jazyk dopělých
kde se to mohou naučit? doma ve škole v komunitě, v obci ??? zdravotnictví sociální služby veřejný prostor
cíl výchovy dosažení co nejvyššího stupně morálního vývoje - ačkoliv jsme obklopeni světem, kde je jeho úroveň velmi různorodá úspěšný je ten, kdo má kladný vztah sám k sobě a umí ho vytvářet i k ostatním sebevědomí a zralí občané světa s vědomím jisté odpovědnosti za sebe i svět kolem škola je dnes více než dřív nejen informativním, ale zejména formativním prostředím to je v konfliktu se společenským zadáním, aby školní prostředí bylo neideologizované ale jak chceme děti vychovávat, pokud nebudeme mít ideje? nepřejeme si naopak, aby se děti podílely na našich idejích respeku, vzájemné úcty a spolupráce?
Odkazy http://llp.cz/typ-publikace/manualy/ https://www.youtube.com/playlist?list=PLZMjtrRo5niPh6iTbsXc5UrPjKPCWpmHf https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/17301/PARTICIPACE-DETI.html/ https://edoc.coe.int/en/6-10-years/5552-pas-na-cestu-za-tvmi-prvy.html
Otázky?
Děkuji za pozornost. Mgr. Petra Michalová petra.michalova@umpod.cz