Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
POPIS.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CHARAKTERISTIKA znaky.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Subjektivně zabarvený popis - líčení
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 8. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Sloh Ročník 2. Datum tvorby 10. 11. 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Tato prezentace přibližuje žánr popisu v různých jeho variantách v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 2. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 30 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

Varianty Popisu

Cíl popisu: vytvořit pro posluchače nebo čtenáře celkovou představu popisovaného předmětu, osoby, zvířete, děje, přírody atd. Popis může být: a) - úplný – např. při popisu pracovního postupu - výběrový (částečný) – zaměřujeme se na podstatné rysy (u člověka vzhled, u přírody barvy atd. b) - individuální – např. popis jednotlivce (= charakteristika) nebo jedné věci - skupinový – např. popisujeme rysy příznačné pro celou skupinu jevů svého druhu

c) - objektivní – obsahuje nezávislé informace na vztahu pozorovatele k jevu - subjektivní – je výsledkem autorova postoje k popisovanému jevu - může být: kladný, obdivný, láskyplný, záporný, odmítavý; tento popis často vyjadřuje dojmy či nálady, kterými objekt na autora působí d) popis umělecký – bývá subjektivní, nazývá se líčení (např. popis přírody, užití personifikací, přirovnání, metafor, protikladů, přívlastků, originálních vyjádření) e) charakteristika – hlavně popis člověka, zároveň i hodnocení - vnější – popis zevnějšku - vnitřní – popis osobnosti, povahy

f) - statický – popis předmětu, který se nehýbe - minimalizována dějovost - může být i heslovitý (např. u psa: výška:, váha:, délka:, způsob života, příbuzné druhy: atd. - hrozí nebezpečí nezajímavosti; vyhneme se např. obměnou pojmenování (= synonymy) - dynamický – popis: - předmětu v pohybu - děje - popis objektu – uděláno tak, že se jím prochází – důležitý výběr sloves, užívání sloves dějových (popojdeme, zahneme, narazíme), omezení sloves být, mít

g) popis odborný vyznačuje se úplností (zahrnuje všechny podstatné rysy popisovaného předmětu, jevu) a přesností bývá obvykle statický (např. pes stojí před námi a my ho popisujeme) ze slovních druhů převládají přídavná jména nad slovesy (veliký, mohutný, černý...) slovesa bývají ta nejčastější – být, mít, nacházet se atd. – ale i s těmi je třeba šetřit termíny - pokud jsou, jde o popis vědecký - pokud nejsou, jde o popis popularizační – je subjektivnější, obsahuje i zajímavosti - dnes často bývá výčtový, heslovitý

h) popis pracovního postupu = odborný popis pracovního postupu tento popis vede osobu neznalou dané činnosti tak, aby ji byla schopna zvládnout - popis pracovního postupu může sloužit jako návod: a) jak věc vyrobit – recepty na vaření, vyrobení ptačí budky b) jak s věcí zacházet - záleží, jestli vysvětlujeme věc odborníkovi nebo laikovi - při vysvětlování odborníkovi lze užívat termíny a postupovat rychle - při vysvětlování laikovi postupovat pomalu a termíny vysvětlovat - důležitá volba vhodných sloves

Osnova popisu pracovního postupu 1 Osnova popisu pracovního postupu 1. úvod – zde vysvětlíme, o jaký pracovní postup půjde a k čemu je určen 2. příprava k činnosti – co potřebujeme včetně množstevních údajů – materiál i nástroje 3. vlastní činnost - průběžně informovat o výsledcích, abychom měli kontrolu - konečná úprava, vzhled 4. závěr – seznámit se závěrečným vzhledem, poukázat na využití

Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80- 902-5715-1. ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN 978-80-7358-202-9.