Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 8. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Sloh Ročník 2. Datum tvorby 10. 11. 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
Anotace: Tato prezentace přibližuje žánr popisu v různých jeho variantách v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 2. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 30 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.
Varianty Popisu
Cíl popisu: vytvořit pro posluchače nebo čtenáře celkovou představu popisovaného předmětu, osoby, zvířete, děje, přírody atd. Popis může být: a) - úplný – např. při popisu pracovního postupu - výběrový (částečný) – zaměřujeme se na podstatné rysy (u člověka vzhled, u přírody barvy atd. b) - individuální – např. popis jednotlivce (= charakteristika) nebo jedné věci - skupinový – např. popisujeme rysy příznačné pro celou skupinu jevů svého druhu
c) - objektivní – obsahuje nezávislé informace na vztahu pozorovatele k jevu - subjektivní – je výsledkem autorova postoje k popisovanému jevu - může být: kladný, obdivný, láskyplný, záporný, odmítavý; tento popis často vyjadřuje dojmy či nálady, kterými objekt na autora působí d) popis umělecký – bývá subjektivní, nazývá se líčení (např. popis přírody, užití personifikací, přirovnání, metafor, protikladů, přívlastků, originálních vyjádření) e) charakteristika – hlavně popis člověka, zároveň i hodnocení - vnější – popis zevnějšku - vnitřní – popis osobnosti, povahy
f) - statický – popis předmětu, který se nehýbe - minimalizována dějovost - může být i heslovitý (např. u psa: výška:, váha:, délka:, způsob života, příbuzné druhy: atd. - hrozí nebezpečí nezajímavosti; vyhneme se např. obměnou pojmenování (= synonymy) - dynamický – popis: - předmětu v pohybu - děje - popis objektu – uděláno tak, že se jím prochází – důležitý výběr sloves, užívání sloves dějových (popojdeme, zahneme, narazíme), omezení sloves být, mít
g) popis odborný vyznačuje se úplností (zahrnuje všechny podstatné rysy popisovaného předmětu, jevu) a přesností bývá obvykle statický (např. pes stojí před námi a my ho popisujeme) ze slovních druhů převládají přídavná jména nad slovesy (veliký, mohutný, černý...) slovesa bývají ta nejčastější – být, mít, nacházet se atd. – ale i s těmi je třeba šetřit termíny - pokud jsou, jde o popis vědecký - pokud nejsou, jde o popis popularizační – je subjektivnější, obsahuje i zajímavosti - dnes často bývá výčtový, heslovitý
h) popis pracovního postupu = odborný popis pracovního postupu tento popis vede osobu neznalou dané činnosti tak, aby ji byla schopna zvládnout - popis pracovního postupu může sloužit jako návod: a) jak věc vyrobit – recepty na vaření, vyrobení ptačí budky b) jak s věcí zacházet - záleží, jestli vysvětlujeme věc odborníkovi nebo laikovi - při vysvětlování odborníkovi lze užívat termíny a postupovat rychle - při vysvětlování laikovi postupovat pomalu a termíny vysvětlovat - důležitá volba vhodných sloves
Osnova popisu pracovního postupu 1 Osnova popisu pracovního postupu 1. úvod – zde vysvětlíme, o jaký pracovní postup půjde a k čemu je určen 2. příprava k činnosti – co potřebujeme včetně množstevních údajů – materiál i nástroje 3. vlastní činnost - průběžně informovat o výsledcích, abychom měli kontrolu - konečná úprava, vzhled 4. závěr – seznámit se závěrečným vzhledem, poukázat na využití
Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80- 902-5715-1. ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy 3. - 4. díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN 978-80-7358-202-9.