Výzvy pro kohezní politiku v budoucím období

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Kam kráčí eurozóna Trutnov,
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Zdravotnictví po „velkém třesku“ Zdraví, zdravotnictví a evropské fondy Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Euro a ekonomické zájmy ? Petr Zahradník EU Office, Česká spořitelna Evropské fórum podnikání Praha, 17. září 2008.
Budoucnost Rozpočtu EU a Kohezní politiky EU a pozice České republiky: shrnutí aktuálního stavu diskuse a akcent problémových oblastí Petr Zahradník, EU.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Senát Parlamentu České republiky EURO: Rozbouřené vody nebo přístav? Způsobí problémy či pomůže české ekonomice? Spasí exportéry? Kdy novou měnu zavést?
Regionální politika Problémové regiony ve vybraných členských zemí EU
Mezinárodní konference Ekonomické fórum ČR – SR 2010 Možnosti přeshraniční spolupráce 2007 – 2013 Ostrava 28. – , hotel Imperial Ing. Rostislav.
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Regionální politika (Politika hospodářské a sociální soudržnosti - PHSS) Jana Frková Vzdělávací projekt financovaný z EU programu „Jean.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium SF a FK ( )
1 Politika koheze – Kohezní fond VŠFS – kombinované studium LS 2006/07 SF a FK ( )
FONDY EU Programové období
Hospodářská krize a možnosti kohezní politiky EU Petr Zahradník, EU Office České spořitelny.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Příprava na období 2014 – 2020 Cíl 2 „Evropská územní spolupráce“ Ostrava, 29. listopadu 2012.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Regionální politika a ekonomika Historie a vývoj Regionální politiky v EU 6 základních etap RP: 1958 – – – – –
Východiska pro Kohezní politiku pro období 2007 až 2013 a 2014 až 2020 Petr Zahradník, EU Office České spořitelny a New York University in Prague Člen.
Kohezní politika v ČR Kohezní politika v ČR JUDr. Olga Letáčková ředitelka úseku řízení kohezní politiky Poslanecká sněmovna PČR 24. dubna 2014, Praha.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Priority kohezní politiky EU 2014 – 2020 a možnosti finanční podpory pro Moravskoslezsko září 2012 Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, člen.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
ROP JV – informace o novém programovém období
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Aktuality z oblasti kohezní politiky
Regionální a strukturální politika
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Regionální akční plán Olomouckého kraje
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Hospodářská a sociální soudržnost EU
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Strukturální politika
Hospodářská krize a možnosti kohezní politiky EU
Perspektiva financování ze zdrojů EU po roce 2020
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Výzvy pro kohezní politiku v budoucím období Petr Zahradník, EU Office České spořitelny a New York University in Prague Člen EuroTeam při Evropské komisi Člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR

Determinanty budoucí kohezní politiky EU Průběh a dopady hospodářské krize v EU (jestliže toto programovací období bylo připravováno v podmínkách slušné ekonomické kondice a relativně akceptovatelné fiskální disciplíny, příprava příštího období započala v době silné hospodářské nejistoty, rozvratu veřejných financí i velmi omezené důvěry v budoucí ekonomický vývoj); Úspěšnost procesu European Economic Governance (jak ve vztahu k problémovým zemím, tak i vůči akceleraci procesů oživení v pozitivně vyhlížejících zemích; nepodaří-li se situaci v problémových zemích uspokojivě vyřešit, ochota čistých plátců financovat kohezní politiku se může dále snižovat); Podoba budoucího dlouhodobého finančního rámce EU, z něhož bude kohezní politika financována (nebude záležet pouze na jeho objemu, ale i volbě priorit, které mají budoucí Rozpočty EU financovat) Název prezentace 17.1.2019 – strana 2

Porovnání úrovně vyspělosti s visegrádskými partnery/ konkurenty (EUR; % průměru HDP EU /průměr= 25.100,- EUR) CZ PL HU SK Praha (43.200; 172%) Střední Čechy (18.600; 74%) Jihovýchod (18.400; 74%) Moravskoslezsko (17.400; 69%) Jihozápad (17.100; 68%) Severovýchod (16.200; 65%) Střední Morava (16.100; 64%) Severozápad (15.600; 62%) Mazowieckie (22.200; 89%) Śląskie (15.200; 61%) Dolnośląskie (15.200; 60%) Wielkopolskie (14.700; 59%) Pomorskie (13.400; 53%) Łódzkie (13.100; 52%) Zachodniopomorskie (12.800; 51%) Kujawsko-Pomorskie (12.200; 49%) Małopolskie (12.200; 49%) Lubuskie (12.100; 48%) Opolskie (12.000; 48%) Świętokrzyskie (11.300; 45) Warmińsko-Mazurskie (10.500; 42%) Podlaskie (10.300; 41%) Lubelskie (9.800; 39%) Podkarpackie (9.700; 39%) Közép Magyarország (26.800; 107%) Nyugat Dunántúl (15.700; 63%) Közép Dunántúl (14.500; 58%) Dél Dunántúl (11.100; 44%) Dél Alföld (10.800; 43%) Észak Alföld (10.000; 40%) Észak Magyarország (10.000; 40%) Bratislavský kraj (41.800; 167%) Západné Slovensko (17.400; 69%) Stredné Slovensko (14.800; 59%) Východné Slovensko (12.700; 51%) Název prezentace 17.1.2019 – strana 3

Výchozí podmínky EU s ohledem na kohezní politiku … aneb: nalijme si čistého vína a nenasazujme si růžové brýle ohledně toho, co kohezní politika dovede: Mezi-regionální rozdíly v EU jsou tak významné, že sama kohezní politika nemá šanci sama o sobě tuto nerovnováhu zvrátit (s celkovým objemem prostředků asi 0,35% unijního HDP; ani její alokace v podrozvinutých zemích v rozsahu až desetinásobném – 3 – 4% národních HDP; porovnáme-li například, že v předkrizovém období činila roční míra investic v České republice po několik let i více než 25% HDP); za předpokladu odpovídajícího zacílení však umožňuje zásadním způsobem motivovat a akcelerovat výnosnost a využitelnost územních (regionálních) aktiv; znalost skutečných rozvojových potřeb země a jednotlivých regionů je pro toto zacílení nutnou podmínkou Název prezentace 17.1.2019 – strana 4

Výchozí podmínky EU s ohledem na kohezní politiku rozvojové potřeby s ohledem na kohezní politiku mají svoji národní a regionální dimenzi; princip subsidiarity by měl být základním kritériem pro určení „optimální“ kompetence při řešení příslušné rozvojové priority velkou výzvou pro praktickou aplikaci principu subsidiarity je důraz na integrovaný rozvoj regionu: v něm se snoubí symbióza a slučitelnost kohezních aktivit a intervencí, které se v teritoriu daného území vzájemně ovlivňují a sledují přínos a efekt pro region jako celek; dán silnou potřebou eliminovat vzájemně izolované intervence a vytvořit systém, v němž se jednotlivé intervence na různých hladinách subsidiarity budou na území příslušného regionu vzájemně nejen střetávat, ale podmiňovat, ovlivňovat, spolupůsobit; tomu musí být přizpůsobena komunikační a vyjednávací platforma mezi státem a regiony Název prezentace 17.1.2019 – strana 5

Předpokládané nové či zesílené prvky v budoucí kohezní politice Integrovaný rozvoj území (regionu; place-based přístup); Kondicionality; Tématická koncentrace; Silnější akcent na konkurenceschopnost; Přístup orientovaný na výsledky; Silnější využití nástrojů nového finančního inženýrství; Zjednodušení managementu intervencí strukturálních fondů a implementační struktury; Posílení přeshraničního rozměru kohezní politiky Název prezentace 17.1.2019 – strana 6

Národní průměr: 0 Jihovýchod: -0,5 Kraj Vysočina: -1,0 Souhrnné vyhodnocení multikriteriální analýzy socio-ekonomické vyspělosti regionů: relativní pozice regionu soudržnosti a krajů vůči národnímu průměru Národní průměr: 0 Jihovýchod: -0,5 Kraj Vysočina: -1,0 Jihomoravský kraj: -0,5 Název prezentace 17.1.2019 – strana 7

Závěrečné teze 1. Nemělo by být zapomenuto na původní definici kohezní politiky (jejímž ekvivalentem je regionální politika), jež by však měla být přizpůsobena kvalitativním požadavkům druhé dekády 21. století: tedy být nástrojem pro překonávání rozdílů v sociálně-ekonomické vyspělosti regionů EU, při nalezení rozvojové trajektorie Název prezentace 17.1.2019 – strana 8

Závěrečné teze 2. Měl by být akcentován jistý kvalitativní posun, jímž Česká republika za uplynulé období prošla a ještě více skutečné rozvojové výzvy v oblasti konkurenceschopnosti, díky nimž a kohezní politice (ve spojení s národními a soukromými zdroji) má šanci se přidat na stranu strukturálně zdravých zemí a ekonomik Název prezentace 17.1.2019 – strana 9

Závěrečné teze 3. Mělo by být respektováno, že konečná podoba priorit v každém členském státě je odrazem více méně autentického kompromisu mezi zájmem státu jako takového a zájmem regionů; je optimální situací, když přirozené potřeby a priority státu a regionů se v tomto kompromisu v maximální míře odrážejí Název prezentace 17.1.2019 – strana 10

Děkuji za Vaši pozornost pzahradnik@csas.cz Děkuji za Vaši pozornost Název prezentace 17.1.2019 – strana 11