Lateralita a její diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lateralita a její diagnostika
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 1 Potenciál, napětí, náboj, proud Ing. Jaroslav Bernkopf.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Kosterní a svalová soustava. odchylky ve tvaru lebky rozštěp patra, horní čelisti a rtu končetiny postižení kyčelního kloubu deformity hrudníku překřížená.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Volný pád a svislý vrh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
MĚŘENÍ DÉLKY /praktické činnosti/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Induktivní statistika
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
Měření délky pevného tělesa
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
VY_32_INOVACE_09_Činnost litosféry na Zemi Autor: Mgr. Milan Javůrek
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Tenis Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Poměr v základním tvaru.
Vykazování postupu nebo stavu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
TRÉNINK MLÁDEŽE PLAVÁNÍ Mgr. Ivana Felgrová (UK FTVS)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Uživatelská příručka DuoTrainin
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Konstrukce trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poměr v základním tvaru.
Revize BREF STS Zkušenosti provozovatele Jiří Podlipný PSU
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lineární funkce a její vlastnosti
Dvourozměrné geometrické útvary
ZVUKY A TÓNY.
UPOVÍDANÝ PAPOUŠEK VY_32_Inovace_10MD-2
Konstrukce trojúhelníku
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Lateralita a její diagnostika Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS UK

Lateralita vlastnost, která odráží přednostní dominaci jedné z mozkových hemisfér a dále přednostní užívání jednoho z párových orgánů poměr mezi praváky a leváky v populaci je 90 % : 10 %

Genetická podmíněnost oba biologičtí rodiče praváci - 10% pravděpodobnost, že jejich potomek bude levák oba rodiče leváci - pravděpodobnost vzrůstá na 27% otec levák – pravděpodobnost 16% matka levák - pravděpodobnost vzrůstá na 20%

Vývoj laterality lateralita dá pozorovat již mezi 12-27 týdnem nitroděložního vývoje dítěte přibližně od jednoho roku se začíná projevovat převaha dominantní končetiny od čtvrtého roku začíná postupné vyhraňování do dvanáctého roku by měl být proces lateralizace dokončen, avšak vyžadováno je to již při nástupu do první třídy

Stranové rozdělení laterality sinistrie = dominantní pravá hemisféra ambidextrie = neúplná specifikace dextrie = dominace levé hemisféry

Dělení laterality tvarová – vypovídá o nesouměrnosti segmentů těla a orgánů - kvalitativní funkční - asymetrie párových orgánů hybných nebo smyslových, rozdíl ve výkonu - kvantitativní

Dělení laterality souhlasná (75%) - dominantní ruka a noha jsou souhlasné zkřížená (25%) - neshodná dominance např.levá ruka a pravá noha

Motorické projevy laterality rukovost nohovost okovost uchovost točivost zatáčivost např. z hlediska fotbalu jsou nejdůležitější nohovost a točivost

Aspekty laterality při dominanci pouze jedné strany - téměř nulový předpoklad využití i nedominatní končetiny svěřenec není zcela vyhraněn - je dobré začít s tréninkem slabší končetiny, i když tato končetina nikdy nedosáhne úrovně dominantní tréninkem naučit hráče využívat i slabší končetinu a ne jej přeučovat

Důsledky přeučování nabourané sebevědomí podvědomá obrana organismu přeučování může vést ke specifickým poruchám: čtení psaní vadám řeči

Metody pro testování motorické laterality dotazníky pozorování testy

Unimanuální testy laterality zjišťují, který orgán jedinec užívá přednostně zkoumají, zda při opakování jedinec nestřídá hybné orgány jedinec vykonává úkol, k němuž je zapotřebí jeden hybný orgán mezi takové testy patří např.hod míčkem nebo sbírání sirek

Bimanuální testy laterality sledují, který hybný orgán je vedoucí v činnosti a který je pomocný jedinec vykonává motorický úkol, k němuž jsou potřebné oba hybné orgány současně mezi takovéto testy patří např. navlékání nitě do jehly, zatloukání hřebíku atd.

Proficienční testy laterality vyjadřují míru lateralizace u jednotlivých hybných orgánů u obou hybných orgánů orgánů je pozorována aktivita a kvalita provedení motorického úkolu jedinec vykonává motorický úkol nejprve preferovaným hybným orgánem a poté nepreferovaným nejčastější metoda - tapping (tečky na papír-co nejvíce za danou dobu)

Diagnostika laterality modifikace Matějčkova testu - KVOCIENT PRAVORUKOSTI – DQ výsledky následujících úkonů označte: P - pracujete-li jen pravou rukou L - pracujete-li jen levou rukou A - Pracujete - li střídavě pravou a levou rukou A - začnete - li pracovat jednou a přejde na druhou ruku

Představ si, že navlékáš nit do jehly, označ ruku, kterou jsi držel nit, představ si, že smotáváš rozmotaný krejčovský metr, označ ruku, která motá (nikoliv tu, která drží kotouček), představ si, že jednou rukou házíš tenisový míček do krabice, označ ruku, která hází, kterou rukou strkáš klíč do zámku? sáhni si na ucho, na nos – kterou rukou?

spoj ruce tak, aby byly prsty zasunuty do sebe, která ruka má palec nahoře? představ si, že chceš v jedné ruce rozmáčknout ořech, ve které? zatleskej tak, aby jedna ruka byla nahoře a druhá dole, označ horní ruku, naznač jednou rukou, jak vysoko dosáhneš, která ruka to byla? podej sousedovi tužku, jakou ruku jsi použil?

Zhodnocení testových úkonů kvocient pravorukosti - DQ (Dexterity Quocident ) - vyjadřuje počet pravostranných reakcí v % P - součet všech pravorukých reakcí A/2 - polovina úkonů, které byly provedeny oběma rukama, pravou i levou, nevyhraněně n - počet všech úkolů

Výsledky svůj DQ si zanamenejte vyhraněné, výrazné praváctví DQ = 100 - 90 méně vyhraněné praváctví DQ = 89 - 75 nevyhraněná lateralita = AMBIDEXTRIE DQ = 74 -50 méně vyhraněné leváctví DQ = 49 -25 vyhraněné leváctví DQ = 24 – 0

Čárkovací test na papír, který neklouže po stole, děláte za 10 sekund co nejvíce čárek tužkou (cca 1-2 cm dlouhých) měří se počet čárek od startovního do cílového pokynu test se opakuje druhou rukou za stejných podmínek

Čárkovací test počet čárek obou rukou dosaďte do následujícího vzorce: záporný index značí pravorukost kladný levorukost nulová hodnota pak stranovou nevyhraněnost index čárkovacího testu = (počet čárek levou - počet čárek pravou) / větší počet čárek

Preference oka test vycházejí z předpokladu, že dominantním okem člověk více „zaměřuje“ i při pohledu oběma očima instrukce: najděte si ve větší vzdálenosti (více než 2 m) nějaký bod (kliku, vypínač nyní předpažte libovolnou ruku se vztyčeným palcem tak, aby při obou otevřených očích palec překryl vybraný bod ruku nehýbejte a postupně zavřete levé a pravé oko nechte otevřené a obráceně. oční preferenci určuje ta strana, jejíž palec překrývá vybraný bod i při pohledu jedním okem

Preference ucha jak telefonujete, když nemáte dominantní ruku volnou?

Preference dolních končetin jakou nohou se kloužeš napřed? jakou nohou vyšlápneš, když do tebe někdo strčí? jakou nohou se odrážíš při skoku do dálky? ...dominantní je většinou ta druhá

o lateralitě vše 