KMT/DIZ2 CELÁ ČÍSLA (možnosti jejich zavedení, významy znaménka "-", porovnávání celých čísel, operace s celými čísly ) konstrukce množiny celých čísel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Advertisements

Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Sčítání celých čísel.
Operace s vektory.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Téma: KLADNÁ A ZÁPORNÁ CELÁ ČÍSLA
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Úpravy algebraických výrazů
Základní číselné množiny
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 1
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Komplexní čísla.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
Téma: CELÁ ČÍSLA znázornění absolutní hodnota porovnávání sčítání
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
Algebraické výrazy a jejich úpravy
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Téma: DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
NEROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Matematika a její aplikace Porovnávání celých čísel VY_42_INOVACE_30 Sada 3 Racionální čísla, početní operace v oboru racionálních čísel Základní škola.
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 1
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Digitalizace výuky Příjemce
POZNÁMKY ve formátu PDF
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Matematika a její aplikace
Racionální čísla.
CELÁ ČÍSLA.
Číselné výrazy s proměnnou
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Celá čísla Pojem celé číslo,sčítání,odčítání. Jméno autora: Marie Roglová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): Září 2012 Ročník:7. Tematická oblast:
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel..
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Mgr. Radka Pospíchalová
Početní výkony s celými čísly: násobení
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
RACIONÁLNÍ ČÍSLA.
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Početní výkony s celými čísly: dělení
Úvod Porovnávání celých čísel
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Početní výkony s celými čísly: násobení
Transkript prezentace:

KMT/DIZ2 CELÁ ČÍSLA (možnosti jejich zavedení, významy znaménka "-", porovnávání celých čísel, operace s celými čísly ) konstrukce množiny celých čísel motivace pojmu, zavedení celých čísel, význam znaménka „-“ opačné číslo absolutní hodnot porovnávání celých čísel operace s čísly motivace – teploměr, výtah – ordinální pojetí, hladina řeky, dluh – kardinální pojetí pojmy – opačné číslo, absolutní hodnota

Zavedení celých čísel 1. ordinálně – odchylka od stanoveného normálu (teploměr, výtah) 2. kardinálně – pomocí barevných kamenů (dluh)

Různé významy znaménka „–“ 1. určuje kvalitu čísla – označuje záporné číslo – součástí zápisu čísla 2. znak pro operaci odčítání 3. znak pro operátor – změna kvality metodika 1965 stav x změna stavu Hejný, 1990 modely záporné kvantity záporné operátory záporné adresy

Znázornění celých čísel body na číselné ose pomocí barevných kamenů

Určování opačného čísla body na číselné ose – body souměrné sdružené dle počátku pomocí barevných kamenů – změna barvy

Absolutní hodnota celého čísla body na číselné ose – vzdálenost obrazu čísla od počátku pomocí barevných kamenů – počet kamenů

Porovnávání celých čísel body na číselné ose – menší číslo je vlevo od většího čísla pomocí barevných kamenů – změna barvy a změna znaménka v případě záporných čísel

(operace s celými čísly ) CELÁ ČÍSLA (operace s celými čísly ) minule – opačné číslo, absolutní hodnota, porovnávání celých čísel.

pomocí barevných kamenů Sčítání celých čísel pomocí číselné osy modelování situace úkrokem vpravo (+) a vlevo (–) pomocí sčítacích pravítek pomocí barevných kamenů Operátorově-adresný model záporného čísla. Nevýhody – není vidět komutativita operace Kadleček, Odvárko – trefování do terče a trestné body

Jak sečíst dvě celá čísla? Sčítání celých čísel Jak sečíst dvě celá čísla? (+5) + (+7) = ?, 5 + 7 = 12, proto (+5) + (+7) = 12 (–4) + (–3) = ?, 4 + 3 = 7, (–4) + (–3) = –7 (+3) + (–8) = ?, 8 – 3 = 5, 8 > 3, proto (+3) + (–8) = –5 (–3) + (+8) = ?, 8 – 3 = 5, 8 > 3, proto (–3) + (+8) = 5 příklady vedoucí k objevům vlastností sčítání (K, A, N, O) pomůcky tabulka pro zadávání příkladů karty s celými čísly číselné osy a b c d e f g h i 1 –4 5 –6 7 –8 –9 2 9 –2 –3 –5 3 4 6 8 –7 asociační tabulky

Odčítání celých čísel pomocí číselné osy příklady modelování situace úkrokem vpravo (+) a vlevo (–) pomocí sčítacích pravítek Jak odečíst dvě celá čísla? převedení odčítání na sčítání (induktivně): 5 – (+2) = 5 + (–2) = 3 příklady vedoucí k objevům vlastností odčítání (není K, není A, bez N) příklady obsahující závorky kombinace se sčítáním (vysvětlit postup) doplňování tabulek (nácvik dosazení za proměnnou) řešení jednoduchých rovnic SÚ – stav teploty, její změna (vzestup, pokles), výtah, jízda busem

Odčítání celých čísel .

Násobení celých čísel pomocí číselné osy modelování situace úkrokem vpravo (+) a vlevo (–) 3.2 = 3.(–2) = násobení dvou záporných čísel, (–3).(–2) = historické poznámky Diofantos, Indové, M9K, (Descartes, Newton, Euler) model záporného čísla jako dluhu

Násobení celých čísel - násobení dvou záporných čísel pomocí geometrického modelu násobení dvou záporných čísel, (–3).(–2) = ? 3 4 1 = 1.1 = (4 – 3)(3 – 2) = 4.3 + 4.(–2) + (–3).3 + (–3).(–2) = –5 + (–3).(–2) Aby platilo (a – b) (c – d) = ac – ad – bc + bd, tj. 1 = –5 + (–3).(–2), musí být (–3).(–2) = 1 + 5 = 6 3 2 3 historické poznámky Diofantos, Indové, M9K, (Descartes, Newton, Euler) model záporného čísla jako dluhu

Násobení celých čísel - násobení dvou záporných čísel pomocí čísla opačného násobení dvou záporných čísel, (–3).(–2) = ? (–3).(–2) = –(+3).(–2) = –[(+3).(–2)] = –(–6) = 6 užití agresivity 0 a distributivity [(–3) + (+3)].(–2) = [(–3) + (+3)].(–2) = (–3).(–2) + (+3).(–2) = = 0.(–2) = 0 = (–3).(–2) + (–6)

Násobení celých čísel - násobení dvou záporných čísel pomocí dvou číselných os násobení dvou záporných čísel, (–3).(–2) = 1 –2 historické poznámky Diofantos, Indové, M9K, (Descartes, Newton, Euler) model záporného čísla jako dluhu  

+ – – + + + – + – – – + Násobení celých čísel Jak vynásobit dvě celá čísla? (+5).(+7) = ?, (–4).(–3) = ?, (+3).(–8) = ?, (–3).(+8) = ? čísla se vynásobí bez znamének doplnění znaménka: . = . = . = . = příklady porovnávání součinů (nácvik doplňování znaménka) násobení většího počtu čísel kombinování sčítání, odčítání a násobení + – – + + + – + – – – +

Dělení celých čísel zdůvodnění převedení na násobení Jak vydělit dvě celá čísla? 24 : 8 = ?, 24 : (–3) = ?, (–24) : 6 = ?, (–24) : (–4) = ? čísla se vydělí bez znamének doplní se znaménka: : = : = : = : = příklady odhad výsledku kombinované úlohy se všemi operacemi ! pořadí početních výkonů ! + –

pomocí dvou číselných os Dělení celých čísel pomocí dvou číselných os dělení dvou záporných čísel, (–6) : (–2) = 1 –2 ZAVEDENÍ celých čísel – rozklad NxN