* 16. 7. 1996 Funkce Matematika – 9. ročník *.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Funkce Matematika – 9. ročník *.
Advertisements

Funkce, funkční závislosti Lineární funkce. Obsah: Definice funkce Grafické znázornění funkce Konstantní funkce Lineární funkce Vlastnosti lineárních.
VY_32_INOVACE_81.  Datum :duben 2012  Autor : Šárka Šubertová  Materiál je určen pro 3. ročník čtyřletého oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ VÝROBY a pro 2.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Funkce sinus a kosinus Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Funkce Konstantní a Lineární
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MATEMATIKA Funkce.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
FUNKCE. Závislost délky vegetační sezóny na nadmořské výšce
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Funkce Funkce (píšeme f (x) ) je každé zobrazení množiny A do množiny R, kde A je libovolná podmnožina množiny R. Zobrazované množině A říkáme definiční.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy infinitezimálního počtu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
3. Diferenciální počet funkcí reálné proměnné
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Kvadratické nerovnice
Lineární funkce Funkce daná rovnicí , kde . Definiční obor:
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
Lineární funkce.
Lineární Přímá úměra Konstantní
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Lineární funkce a její vlastnosti 2
Rovnice základní pojmy.
FUNKCE Hejný [str. 240] ontogeneze funkčního myšlení
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Podobnost trojúhelníků
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4B_17
Zavedení pojmu přímá úměrnost.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Vlastnosti látek − hustota
Lineární funkce a její vlastnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy infinitezimálního počtu
VY_12_INOVACE_Pel_III_13 Funkce – kvadratická funkce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
FUNKCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Funkce Pojem funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Grafy kvadratických funkcí
Analytická geometrie v rovině
MATEMATIKA Kvadratická funkce Příklady.
Transkript prezentace:

* 16. 7. 1996 Funkce Matematika – 9. ročník *

Funkce Co to vlastně je? Funkce je vlastně jakýsi matematický stroj. Do funkce vložíte nějaký vstup (materiál) a funkce vrátí nějaký výstup (výrobek). Úkolem matematické funkce je vzít jakýsi vstup (nějaké číslo), něco s tímto vstupem udělat, změnit ho a následně toto nové číslo vrátit na výstupu.

Funkce Co to vlastně je? Funkce vyjadřuje závislost dvou veličin. Veličiny jejichž závislost popisují funkce bývají z oblasti fyziky, chemie, technických oborů, ale i biologie či matematické statistiky… Závislost lze popsat rovnicí, tabulkou nebo grafem.

Funkce Definice Funkce je předpis, který každému číslu x z množiny D přiřadí právě jedno číslo y z množiny H. Funkci obvykle zapisujeme ve tvaru y = f(x), x ∈ D nebo f: x → y, x ∈ D (čteme: Prvku x množiny D je funkcí f přiřazeno reálné číslo y)

Funkce Definiční obor a obor hodnot funkce Definiční obor (značíme D(f)), je množina všech přípustných hodnot argumentu x, tedy všechny hodnoty, kterých může proměnná x nabývat. Obor hodnot (značíme H(f)) je poté množina všech přípustných y, tedy množina všech prvků, kam může ukazovat funkce f.

Funkce Zadání Funkce může být zadána: Rovnicí y = 2x – 3, x ∈ D Tabulkou Grafem t (h) 1 2 3 4 5 6 s (km) 5, 5 11,0 16,5 22,0 27,5 33,0

Funkce Příklady 1. Zapište rovnici a sestavte tabulku závislosti dráhy s ujeté cyklistou za čas t, je-li průměrná rychlost cyklisty v =18 𝑘𝑚 ℎ . Pro t platí, že 𝒕 ∈ 1;2;3;4;5;6 . Rovnice: s = v · t => s = 18 · t Tabulka: 18 36 54 72 90 108

Funkce Příklady 2. Zapište rovnici a sestavte tabulku závislosti hmotnosti m železného plechu při změně objemu V, je-li průměrná hustota železa  =7,8 𝑔 𝑐𝑚 3 . Pro V platí, že 𝑽 ∈ 10;25;40;50;75;100 . Rovnice: m =  · V => m = 7,8 · V Tabulka: 78 195 312 390 585 780

Funkce Příklady a) y = 2x – 1; 𝐷 ∈𝑅 b) y = x2 – 2; 𝐷∈𝑅 3. Sestavte tabulku, do níž zapíšete deset hodnot funkcí: a) y = 2x – 1; 𝐷 ∈𝑅 b) y = x2 – 2; 𝐷∈𝑅 c) y = 2 𝑥 ; 𝐷∈𝑅− 0 d) y = 𝑥 ; 𝐷∈𝑅 ≥0

Funkce Graf Grafem funkce y = f(x), x ∈ D nazýváme množinu všech bodů roviny, které mají souřadnice [x; y].

Funkce Graf 4. Sestrojte graf funkce: a) y = x + 2; 𝐷∈𝑅 b) y = x + 2; 𝐷= − 2;−1;0;1;2;3 c) y = x + 2; 𝐷= <−2;3>

Funkce Graf 4. a)

Funkce Graf 4. b)

Funkce Graf 4. c)

Funkce Příklady a) b) c) 5. Zjistěte, zda dané tabulky popisují funkce: a) je funkce není funkce – číslu 1 jsou přiřazeny dvě různé hodnoty, stejně tak číslu 4 b) c) je funkce