Osobnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Emoce (city).
Analytická psychologie
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
OSOBNOST.
Personální management
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Rozdíly mezi osobnostmi
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Teorie motivace Adéla Furiková.
CHARAKTER Karolína Hejmová.
Psychologie osobnosti
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
Vůle.
Charakter Pavel Šuranský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
psychologie osobnosti – vztahově-postojové složky
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
MOTIVACE.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

Osobnost

– latinsky persona – maska (nasazovali si ji herci v řecko-římském dramatu při představeních, osoba komplex bio-psycho-sociálních vlastností; jedinečná neopakovatelná bytost biologická společenská bytost, má společenskou roli a pozici (úkoly, povinnosti, …) každý člověk je osobnost - je charakterizován souhrnem složitých vlastností, projevujících se v typicky lidském chování

rozdíly, kterými se jeden člověk liší od druhého- individuální rozdíly (výška, pohlaví, věk, schopnosti…) -rozdíly, kterými se odlišují celé skupiny lidí- typologické rozdíly (tělesná konstituce, zájmy...)

na utváření osobnosti mají vliv vnitřní biologické znaky - vrozené předpoklady, vlivy působící na vývoj plodu (onemocnění matky, stresové situace, návykové látky.) a vlivy působící na dítě během porodu a těsně po něm (obtížný porod, nedostatek kyslíku dítěte..) vlivy prostředí – klimatické podmínky, životní prostředí, sociální prostředí, kultura… učení a vlastní činnost člověka – činnosti v průběhu života jedince – hra, výchova, zájmy, dovednosti, znalosti…

Struktura osobnosti struktura os. je uspořádání vlastností osobnosti, souhrn určitých znaků, vlastností dynamické vlastnosti – temperament vztahově-postojové vlastnosti- postoje, charakter, vzory, ideály, hodnoty aktivačně-motivační vlastnosti – pudy, zájmy, potřeby, motivace výkonové vlastnosti– vlohy, schopnosti, dovednosti, vědomosti, návyky, učení

Úkol Namaluj svoji masku, která tě nejvíce vystihuje. Vyber si jakoukoli konkrétní osobu a vypiš do tabulky její charakteristické znaky. Znaky osobnosti Příklady Vlastní příklady a jejich konkretizace biologické znaky pohlaví, věk, výška, barva očí… psychické znaky dovednosti, schopnosti, povahové rysy… sociální znaky bydliště, rodina, přátelé, škola, zaměstnání…

3 různé vzorce pro popis struktury osobnosti vrstvová koncepce – dle psychoanalýzy S. Freuda, osobnost je členěna do vrstev, které se vzájemně prolínají Sigmund Freud (1856 – 1939) narodil se v Příboře na Moravě v židovské rodině, přestěhoval se do Vídně trpěl rakovinou, srdeční problémy manželka Marta, 6 dětí r. 1938 jako žid byl nucen opustit Rakousko, odešel do Anglie Id (ono) – vrstva ovlivňovaná pudy, nevědomá, vrozená, toužící po slastech a uspokojení Ego (já) – vrstva, která zprostředkovává vztah s realitou, vědomá Superego (nadjá) – svědomí, osvojené zásady, morálka

typologická koncepce vychází z toho, že někteří lidé jsou si výrazně podobní a lze je zařadit do skupin s určitým vzorcem osobnostních vlastností – typem podle Junga a jeho analytické psychologie Carl Gustav Jung (1875 – 1961) švýcar, jeho otec – duchovní filozof, antropolog, mytologie, středověká astrologie (slabost pro alchymii)

dělení: Extrovert je člověk společenský, hovorný, komunikativní, má hodně přátel, snadno navazuje kontakty a cítí potřebu být obklopen lidmi, se kterými chce komunikovat, je nerad sám Introvert je člověk spíše uzavřený, je klidný, spíše nesmělý a nevyhledává společnost, je zdrženlivý a uzavřený vůči lidem, bere vážně každodenní povinnosti a oceňuje spořádaný způsob života Úkol: Jaké volnočasové aktivity byste navrhli pro klienta: 1. extroverta 2. introverta

faktorová koncepce vychází ze zkoumání reakcí určitého počtu osob na určitý počet standardních situací podle Catella Raymond B. Cattell (1905 - 1998) doktorát v psychologii na Londýnské univerzitě 8 let odborné práce jako učitel a praktický psycholog v Anglii odešel do USA – přednášel na univerzitách přestěhoval se do Colorada – založil v Boulderu Institut pro výzkum a seberealizaci sestrojil mnoho psychologických testovacích přístrojů – Šestnáctifaktorový osobnostní dotazník (16 PF)

Faktory: A rezervovanost, chladnost otevřenost, vřelost  B nízká inteligence vysoká inteligence  C emocionální, vzrušivý klidný, realistický  E submisivní, poslušný dominantní, prosazující se  F opatrný, střízlivý bezstarostný, lehkomyslný  G neodpovědný svědomitý, spolehlivý  H bojácný, ostýchavý smělý, velkorysý  I houževnatý, realista, tvrdý měkký, senzitivní  L důvěřivý podezíravý, žárlivý  M prakticky založený bohémský, imaginativní  N naivní, upřímný vychytralý, vypočítavý  O sebejistý, klidný úzkostný, ustaraný  Q1 konzervativní liberální  Q2 sociálně závislý soběstačný, samostatný  Q3 slabá sebekontrola disciplinovaný  Q4 uvolněný, relaxovaný napjatý, popudlivý

aktivačně-motivační vlastnosti – pudy, zájmy, potřeby, motivace Pudy - vrozené biologické mechanismy dělení: rodičovský – souvisí s péčí o potomky rozmnožovací, pohlavní – ne vždy spojen s pouhým plozením potomků obživný – souvisí s příjmem potravy, jídlo je kromě uspokojení potřeby také zdroj slasti sdružovací – naplňuje potřebu být mezi lidmi sebezáchovný – zachovat si život, při poruše sebevraždy

Potřeby pocit nedostatku nebo nadbytku něčeho vrozené – biologické - spánek, vylučování, dýchání, rozmnožování, potrava, bezpečí naučené:1. – sociální- kontakt s druhými, být kladně hodnocen, potřeba spolupracovat, soutěžit, komunikovat 2. psychické – potřeba radosti, štěstí, lásky, přátelství, úcty, úspěchu, opory, zázemí, pomoci…

Pyramida potřeb: Abraham Maslow – americký psycholog (1908-1970 Potřeby na nižší úrovni klasifikace musí být dostatečnou měrou uspokojeny dříve, než se uplatní potřeby vyšší

Do které úrovně zařadíte tyto potřeby? touha někomu patřit vyměšování hledání jistoty pochvala od okolí sexuální uspokojení být vážen a ceněn druhými lidmi stát se tím, kým se člověk může a má stát snaha uhýbat před něčím neznámým potřeba mít rodinu možnost uplatnit svůj talent

touha někomu patřit 3. vyměšování 1. hledání jistoty 2. pochvala od okolí 4. sexuální uspokojení 1. být vážen a ceněn druhými lidmi 4. stát se tím, kým se člověk může a má stát 5. snaha uhýbat před něčím neznámým 2. potřeba mít rodinu 3. možnost uplatnit svůj talent 5.

Motivace vyjadřuje soubor všech zkušeností, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal či nekonal jsou to vnější (cíl založit rodinu, pobídky, zboží ve výloze, reklamy,…) i vnitřní (zájmy, city k někomu, potřeby) faktory (motivy), které vedou k aktivizaci

Zájmy činnosti, kterými se člověk dlouhodobě zabývá, vyhledává je, jejich vykonávání ho těší a přináší mu radost a uspokojení zaměřenost člověka na nějaký jev, předmět - např.: hudba, malování, zvířata - naše záliba (vyhraněný, ústřední zájem) mohou mít různou hloubku a šířku, mohou být krátkodobé, dlouhodobé….

Druhy zájmů Poznávací – cestování, četba Estetické – poslech hudby, divadlo, film Společenské- ve společenské a organizační činnosti v zájmových, politických a dalších organizací, např.: ochotnické divadlo, dobrovolná práce Přírodní – pobyt v přírodě, turistika Sběratelské – známky, staré věci… Sportovní – různé druhy sportů Výtvarné , rukodělné - vyšívání, kutilství Technické – sestavování modelů letadel, vlaků

Vztahově - postojové vlastnosti – charakter z řeckého charasseín – vyrýt, vytisknout soubor charakteristických psychických a stálých rysů osobnosti, které se projevují v mravní stránce chování a jednání umožňuje řídit jednání člověka podle společenských, zejména morálních požadavků formuje se vlivem výchovy, společenského prostředí a sebevýchovy hovoříme o něm jako o povaze člověka

Vývoj charakteru podle Piageta - švýcarský filosof a vývojový psycholog stadium heteronomní morálky – do 10 let života, dítě se ve svých představách plně podřizuje pravidlům dospělých, pokud poslechne – může být odměna a naopak, dítě chápe jevy a věci kolem sebe jako dobré a zlé stadium autonomní morálky- starší školní věk a výše, dítě jedná na základě vlastních rozhodnutí, pokud udělá něco, co je nemorální – má výčitky svědomí svědomí – vnitřní hlas člověka, který nabádá k tomu, co by měl nebo neměl člověk dělat - jako charakter je ovlivněno výchovou, socializací a životními zkušenostmi  

Charakterové vlastnosti světonázorové- názor na svět a smyslu života, víra v boha, vztah k míru/bojechtivosti, tolerance / rasismus mravní - vyjadřují vztah člověka k morálce, jsou projevem morálky v chování a jednání každého člověka.  čestnost, statečnost, pravdomluvnost, upřímnost….  zákeřnost, prolhanost, nespolehlivost, chlípnost… pracovní - vyjadřují vztah člověka k práci  pracovitost, svědomitost, dochvilnost, pořádkumilovnost…  lenost, nespolehlivost, nedochvilnost, nepořádnost

společenské - odráží se v nich vztah člověka k druhým lidem, ke společnosti  slušnost, přejícnost, ohleduplnost, taktnost…  nezdvořilost, hádavost, závist, vypočítavost… vlastnosti vztahu k sobě –jsou projevem zdravého vztahu k sobě samému, jak se má člověk rád, jak si sám sebe váží, jak si důvěřuje…  zdravé sebevědomí, sebeúcta, sebedůvěra, upřímnost vůči sobě…  přehnané sebevědomí, domýšlivost, chlubivost, povýšenost…  snížené sebevědomí, sebepohrdání, poníženost, přecitlivělost…

Udejte antonyma k těmto charakterovým vlastnostem pravdomluvnost lenost pořádkumilovnost domýšlivost statečnost slušnost přejícnost upřímnost skromnost spolehlivost

Napiš, jakého člověka vystihují rčení Pro korunu by si nechal koleno vrtat. Kam vítr, tam plášť. Leze druhému do zelí. Kam ho ráno postavíš, tam ho večer najdeš. Strká hlavu do písku. Drží jazyk za zuby. Má proříznutou pusu. Má pod čepicí. Neustále má něco za lubem. Nevidí si na špičku nosu.

Charakterizuj několika větami pohádkovou postavu. Kterých charakterových vlastností si nejvíce ceníte u rodičů či prarodičů?

Volní vlastnosti - vůle vedou k dosažení cílů, hlavně v situacích, kdy je potřeba překonávat překážky, jsou vlastní jen člověku je to vlastně proces chtění a z něho vyplývající jednání s pojmem vůle se pojí určité vlastnosti člověka: cílevědomost, houževnatost, sebeovládání, vytrvalost, zodpovědnost, rozhodnost, samostatnost, iniciativa, zásadovost, svědomitost, statečnost, sebekázeň, činorodost

Do tabulky doplňte protipóly volních vlastností

řešení

V čem máte pevnou vůli, co jste překonali, dokázali? Zamyslete se nad vlastním volním jednáním, které jste měli v deváté třídě při rozhodování co dál! Kniha Robinson Crusoe, jak zvládl život na ostrově?...

Seberegulační vlastnosti osobnosti člověk jimi řídí vlastní prožívání a chování Sebeuvědomování - vědomí vlastní individuální existence Sebepoznávání- uvědomování si zejména vlastních kladů a nedostatků, dochází k němu při sociální interakci člověka Svědomí- – vnitřní hlas člověka, který nabádá k tomu, co by měl nebo neměl člověk dělat Sebekritika - verbalizované sebehodnocení – zejména vlastních nedostatků Sebevýchova- vlastní zásah do vývoje své osobnosti, cílevědomý, plánovitý a systematický proces formování vlastní osobnosti na základě vytyčených cílů směřujících k dosažení žádoucích vlastností, chování a jednání

Dynamické vlastnosti osobnosti - temperament Viz extra prezentace