Rozbor literárního textu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Mediální produkt.
Slohové postupy.
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základy literární teorie
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Umberto Eco – Jméno růže
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Kompozice a obsah literárního díla
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_7_ŘEČ PŘÍMÁ, NEPŘÍMÁ, POLOPŘÍMÁ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Maturity – jaro 2017.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
próza = rytmicky neviazaná reč
Tematická a kompoziční složka literárního díla
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
George Orwell Farma zvířat
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
ZÁKLADNÍ PROMLUVOVÁ PÁSMA
Transkript prezentace:

Rozbor literárního textu průvodce Analýza textu znamená podle mého názoru k objektivnosti směřující (o objektivnost usilující) rozklad struktury textu Josef Hrbáček

Kompozice literárního díla (prózy) z jakých prvků je dílo vystavěno jak jsou tyto prvky řazeny způsob vyprávění a osobu vypravěče prolínání řeči autorské a řeči postav

Literární motiv místo, které posouvá tok a obsah textu kupředu přináší novou myšlenku popřípadě rozvoj brzdí Motivy nemusí navazovat plynule na sebe, nemají stejnou důležitost, mohou mít různý charakter, mohou být rozloženy nerovnoměrně. Význam některých motivů lze pochopit pouze v rámci tématu nebo celého kontextu. Motiv se vyskytuje v lyrice, epice i dramatu. Motivem v Babičce může být třeba babiččina truhla, dalekohled Josefa II., Viktorčin splav aj.

Literární téma je souhrn jednotlivých motivů v textu zdůrazněných prvků věcného, ale zejména ideového obsahu díla. Podobně jako motiv i literární téma může být: hlavní nebo vedlejší úzké nebo široké nosné nebo plytké lyrické nebo epické Tématem Babičky je život na Starém bělidle (motivy – jednotlivé lidové tradice, každodenní úkoly s práce, slavnosti, vztahy v rodině, příroda) a oslava ideálního charakteru (motivy – vztahy babičky a ostatních lidí, vzpomínky...).

jedna fabule – různé syžety Fabule a syžet Fabule – je jednotlivá příhoda nebo řada událostí, o nichž se vypráví – jde o příběh, který má být předán čtenáři Syžet – konkrétní uplatnění fabule v textu volba vypravěče rozvržení sledu dějů promyšlení závažnosti jednotlivých motivů stanovení důležitosti dílčích témat a tématu ústředního jedna fabule – různé syžety

příběh o vědci a jeho zkázonosném vynálezu úkol Vytvořte tři různé syžety jedné fabule: příběh o vědci a jeho zkázonosném vynálezu Pracujte s: vypravěčem kompozicí žánrem

Jak přemýšlí autor? látka (mimoliterární nebo v literatuře již dříve zpracovanou skutečnost, kterou se nechá inspirovat) fabule syžet kam kdy důležitost z hlediska autorského záměru. Čtenář postupuje při četbě přesně opačně: čte syžet a podle něj rekonstruuje fabuli.

Kompozice literárního textu PÁSMO VYPRAVĚČE PÁSMO POSTAV PŘECHOD MEZI ŘEČÍ AUTORA A ŘEČÍ POSTAVY

I) pásmo vypravěče řeč autora (v případě, že je vypravěč autorem) – er-forma (převážně minulý čas, při vypjatých chvílích historický prézens) může být i sám autor či se mu postava může blížit – autobiografické prvky) – ich-forma (převážně minulý čas, při vypjatých

UKÁZKY Nejdřív jsem viděla ceduli PŘEJDI, a tak jsem přešla. Pak jsem nelámala větve, nedotýkala se ani drátů na zem spadlých a chránila socialistický majetek, majetek nás všech. Potom jsem udržovala čistotu, uvolnila bezpečnostní pás a nevykláněla se z oken. A pak už skoro nebylo do čeho píchnout, tak jsem chvíli nekouřila, urychlila nástup, použila zadních dveří a chystala se asi dvacet minut nepromluvit za jízdy s řidičem. (Berková, Kniha s červeným obalem)

UKÁZKY Celkem ale zvířata takové oslavy měla ráda. Vyhovovalo jim, když si mohla připomínat, že přes všechno jsou svými vlastními pány a vše, co dělají, dělají pro sebe. Při všech těch písních, průvodech, Píštíkových seznamech čísel, výstřelech z pušky, kokrhání kohouta a plápolání vlajek se jim lépe zapomínalo na prázdné žaludky − alespoň na chvíli. (Orwell, Farma zvířat)

II. pásmo postav monolog či dialog postav – forma přímé řeči „Vyjádřil jsem snad nadšení?“ „Nikoliv, maestro, žádné nadšení jste nevyjadřoval.“ „Tak co to ten člověk žvaní?“ (Bulgakov, Mistr a Markétka)

Přechod mezi řečí autora a řečí postavy přechodové pásmo mezi pásmem vypravěče a pásmem postav a) nepřímá řeč – autor informuje o tom, co říkají postavy. Z řeči postav se stane vedlejší věta předmětná, jež začíná většinou spojkou že. Takto převedená mluva postav většinou nezohledňuje jazyková specifika postavy a je ve 3. osobě. Nejvíce se blíží řeči autorské. b) polopřímá řeč – většinou se užívá ve vnitřním monologu postavy, u projevů řečených nahlas se s ní moc nesetkáme. Jde o přesné převedení přímé řeči do třetí osoby. Není uvozena žádnou větou, nestává se z ní věta vedlejší. Přesně reprodukuje řeč postavy a zachovává její charakteristické rysy. Jde lehce převést na přímou řeč: „Proč jsem si na něj nevzpomněla ráno, když jsem tak zoufale sháněla pomoc? Nenávidím ho...“. c) nevlastní přímá řeč – užívá se ve vnitřním monologu nebo místo klasické přímé řeči pronesené nahlas. Jde o přímou řeč postavy bez uvozovek. Uplatněním tohoto přechodu autor organicky včlení řeč postav do řeči autorské. d) smíšená řeč – kombinuje všechny předchozí možnosti – oblíbená v současné próze. Klasikem je zde Vladimír Páral. Všechny jeho texty jsou nesmírně příznakové.

Ukázky Heinrich, komtur čluchovský, nejzašlejší nepřítel polského plemene, který se zapřisáhl, že rozkáže, aby tak dlouho před ním nosili dva meče, dokud nezbrotí oba v polské krvi, prchal teď všecek skrčen z pole, jako prchá liška z hájemství, obklíčeného lovci. (Sienkiewicz, Křižáci)

Ukázky Náhle si vzpomněla na Rhetta Butlera a klid rozptýlil její strach. Proč si na něho nevzpomněla ráno, když tak zoufale zháněla pomoc? Nenávidí ho, ale je silný a chyrý a nebojí se Yankejů (Mitchellová, Jih proti Severu) –

ukázky  Derbak Derbačok ? myslí si Nikola. Dobře, Jura má pravdu. Ale proč mluví o Derbačkovi ? Proč nemluví o Eržice ? – ve vnitřním monologu. Ale četníci naléhají: Kde byl včera Šuhaj?  - místo přímé řeči. (Olbracht, Nikola šuhaj loupežník) To tedy jsem a to taky budu, myslí si Lichtemburk, sháněje se po meči; je vás tu jaksi moc, přitáhli jste div ne jako vojsko, máš tu lidí jako psů, Valdeku, a ten tvůj Beneš z Michalovic... – opět vnitřní monolog (Daněk, Král bez přilby)

Ukázky Ruda vstal, vykročil a přes čísi nohu upadl na zem, střelil očima kolem sebe a zadíval se na Wolfa Zahna, který se mi chechtá do ksichtu – tak to tenhle syčák mi nastavil haxnu (Páral, Profesionální žena)

Kompoziční principy prózy Tyto principy se uplatňují při tvorbě textu - fabule (příběh) je komponován různým syžetem. Není samozřejmě nutné tady umět nazpaměť definici, po přečtení knížky bych však měl být schopen kompozici popsat.

 I. Princip kauzality vychází z existence či neexistence logiky příčinných souvislostí mezi složkami díla a) Kauzální (příčinná) výstavba Zařazení určitého motivu má svůj racionální důvod. Typické a základní – uplatňuje se při klasické chronologické kompozici. b) Nekauzální výstavba – časová nebo prostorová –pro lyriku a některé neepické formy prózy (moderní nesyžetové prózy) - výstavba bez příčiny, následku a logické souvislosti.

II. Princip tektoniky je založen na celkovém kompozičním rázu díla, a to z hlediska kompoziční uzavřenosti či neuzavřenosti Tektonická (uzavřená) výstavba úvod, vlastní obsahové jádro a závěr kompozice je uzavřená a symetrická. Atektonická (neuzavřená) výstavba témata či motivy na sebe naprosto nenavazují jejich pořadí je úmyslně zpřeházeno

Kompoziční postupy v próze I. Kompoziční postupy v rámci principu kauzality například volný proud vědomí, založený na asociacích a vnitřním monologu (B. Hrabal – Obsluhoval jsem anglického krále). II. Kompoziční postupy v rámci principu tektoniky (podle časových vazeb) III. Kompoziční postupy v rámci principu tektoniky (podle způsobu rozvíjení a vyvrcholení děje) IV. Kompoziční postupy v rámci principu tektoniky (podle práce s motivy)

a) chronologický (ab ovo – od vajíčka) b) retrospektivní c) paralelní II. Kompoziční postupy v rámci principu tektoniky (podle časových vazeb) a) chronologický (ab ovo – od vajíčka) b) retrospektivní c) paralelní d) rámcový e) řetězový f) tříštivý (roztříštěná kompozice) – typická pro experimentální romány – prolínání časových rovin (a někdy i vypravěčů) -  (W. Faulkner, Hluk a vřava; G. Apollinaire, Pámo; J. Joyce, Odyseus)

III. Kompoziční postupy v rámci principu tektoniky (podle způsobu rozvíjení a vyvrcholení děje) U tradiční (epické) prózy a dramatu se uplatňuje klasická výstavba dramatu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa) a) úvod b) konflikt (kolize) d) peripetie (zamotání děje) e) katastrofa (rozuzlení) f) zápletka g) gradace (vystupňování) h) retardace (zpomalení) j) otevřený konec k) happy end l) unhappy end – katastrofický závěr

a) opakování motivů b) kontrast IV. Kompoziční postupy v rámci principu tektoniky (podle práce s motivy) a) opakování motivů – autor většinou poprvé motiv jen naznačí a pak jej rozvíjí využitím gradace. b) kontrast – protiklad různých složek uměleckého díla, především motivů, většinou pak tvoří hlavní kompoziční princip díla. Kontrast je prostředkem, který se uplatňuje nejen ve formě díla, ale také v obsahu.

Doporučená literatura a odkazy Slovník literárních pojmů Odkazy na webové stránky Autoři, díla a ukázky: V noci jsem snil, že jsem motýlem Literární doupě Ukázky současné tvorby Pište - povídky