MA TE 2 3 TI KA 4 5 Počítáme s nulou 1 6 Prvňáci a matematika Tento materiál navazuje na učební materiál Prvňáci a matematika, Počítáme do 6. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem – knoflíky pokud možno dvoubarevnými. Např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené nebo upravené plastové uzávěry lahví. Po spuštění prezentace jsou animací reagující na levé tlačítko uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autor obrázků © Marie Janků (Microsoft Word – automatické tvary, kreslení) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1.Číslo 0 1. 0 1 2 3 4 5 6 2. Kolik kuliček zůstalo v sáčku? Žádná, sáček je prázdný, proto spojíme sáček s číslem 0. Kolik kol má auto? Kolik kol má lodička – plachetnice? Plachetnice nemá žádné, proto plachetnici spojíme s číslem 0. Můžeme některý talíř spojit s číslem 0? Ano, prázdný talíř. Dominovou kartu, na které nejsou žádné tečky, spojíme s číslem 0. V diagramu nic není, proto spojíme i diagram s číslem 0. Můžeme spojit s číslem 0 hlemýždě? Proč? Počítáme-li nohy, pak ano. Chroust má 6 nožiček, hlemýžď žádné. Pište číslo 0. Zapište všechna čísla, která jste se již naučili psát.
Doplňování čísel 1. 5 2 3 6 1 4 2. 1 4 6 2 5 4 3 2 3 1 6 1.,2. Na kartách jsou čísla. Některé karty jsou obrácené. Doplňte na karty čísla, která nejsou vidět.
Pořadí 6 5 4 3 2 Očíslujte tlačítka ve výtahu. Které číslo označuje přízemí? Matěj bydlí v pátém poschodí, Lída bydlí v přízemí. Které číslo ve výtahu zmáčkne Lída, když půjde navštívit Matěje? Které tlačítko ve výtahu zmáčkne Matěj, když půjde navštívit Lídu? Petr jde k babičce.Ta bydlí v nejvyšším patře. Které číslo ve výtahu zmáčkne? Frantík jde vrátit Lídě sešit, který si půjčil. Pojede výtahem? 1
Hned před 1. 2 5 3 6 1 4 2. 1 3 Šipka znamená „hned před“ – 0 je hned před 1. Doplňte do rámečků/do kroužků čísla, která tam patří. 3. 1 4 6 3
Porovnávání 5 6 1 2 3 4 Kolik skoků udělala červená figurka? (Žádný) Kolik skoků udělala žlutá, modrá, zelená, černá, hnědá, bílá figurka? Která figurka je nejdále? Která figurka udělala nejméně skoků? Které figurky jsou dále (blíže) ke startu než zelená figurka? Zapište porovnání čísel – počtů skoků figurek.
Nerovnosti 1. 6 3 5 1 2. 1 2 4 1 6 2 4 6 3. 1. Zapište nerovnosti znázorněné dominovými kartami. 2. Zapište nerovnosti znázorněné kuličkami na počítadle. 3. Kolik listů je na jedné větvičce, kolik listů je na druhé větvičce? Na které větvičce je více (méně) listů? Porovnáme čísla – počet listů na jedné větvičce s počtem listů na druhé větvičce. Kolik kuliček je v jednom – druhém sáčku? Ve kterém sáčku je více (méně) kuliček? Kolik miminek je převázáno modrým, růžovým povijanem? Kde je více – méně miminek? Na kterém talíři je více (méně) knedlíků? 4 3 6 1
Nerovnice 1. 5 6 1 2 3 4 4 2 0 1 2 3 4 5 6 0 1 2 3 4 5 6 0 1 2 3 4 5 6 2. 6 1 4 2 5 3 0 1 2 3 4 5 6 1.Červená figurka udělala 4 skoky, žlutá méně. Zapíšeme 4>ƀ. Kolik skoků tak asi mohla udělat žlutá figurka? Čísla, která je možno doplnit do rámečku nerovnice podtrhněte, která doplnit nemůžeme,škrtněte. Některé z možných čísel doplňte do rámečku nerovnice. 2. Zapište čísla, která je možno doplnit do rámečku nerovnice.
2.Sčítání, odčítání 5 6 3 5 6 3 Kolik knoflíků je v jedné ruce? Kolik v druhé? Kolik jich je ve spojených dlaních? Jak to nakreslíme digramem? Jak to zapíšeme? Které další příklady diagram znázorňuje? Zapište příklady sčítání i odčítání diagramem znázorněné. 5 + 0 = 5 5 5 - 0 = 0 + 6 = 6 6 - 0 = 6 0 + 3 = 3 + 0 = 3 3 - 0 = 3 - 3 = 3 5 0 + 5 = 5 - 5 = 6 + 0 = 6 6 - 6 =
Sestavování příkladů 1. 6 3 4 0 + 6 = 4 + 0 = 6 6 - 0 = 6 0 + 3 = 4 4 - 0 = 3 3 - 0 = 3 4 6 + 0 = 6 6 - 6 = 3 + 0 = 0 + 4 = 4 4 - 4 = 3 3 - 3 = 2. Doplňte do diagramů prvky a zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné diagramy. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné dominovými kartami. 0 + 2 = 2 2 + 0 = 2 2 - 2 = 0 2 - 0 = 2 0 + 0 = 0 0 - 0 = 0 0 + 5 = 5 5 + 0 = 5 5 - 5 = 0 5 - 0 = 5 0 + 1 = 1 1 + 0 = 1 1 - 1 = 0 1 - 0 = 1
Znázorňování 0 + 2 = 5 - 0 = 1 + 0 = 1. 1 2 5 2 5 1 2 5 1 2 + 0 = 2 5 - 5 = 0 + 1 = 1 2 - 2 = 5 + 0 = 5 1 - 1 = 2 - 0 = 2 0 + 5 = 5 1 - 0 = 1 2. 6 + 0 = 4 - 0 = 5 - 5 = 3 + 0 = 4 6 3 1., 2. Znázorněte zapsané příklady diagramy, dominovými kartami a zapište ostatní znázorněné příklady sčítání a odčítání. 4 - 4 = 0 + 6 = 6 0 + 3 = 3 5 - 0 = 5 4 + 0 = 4 6 - 6 = 3 - 3 = 5 5 + 0 = 0 + 4 = 4 6 - 0 = 6 3 - 0 = 3 5 0 + 5 =
Sčí., odč. zpaměti 1. 6 - 6 = 5 - 5 = 1 - 1 = 3 - 3 = 2 - 2 = 0 - 0 = 4 - 4 = 0 + 2 = 0 + 3 = 0 + 4 = 0 + 6 = 5 + 0 = 6 + 0 = 6 - 0 = 3 + 0 = 5 - 0 = 3 - 0 = 4 - 0 = 4 + 0 = 2 + 0 = 2 - 0 = 1 + 0 = 1 - 0 = 0 + 0 = 2. 1 2 3 4 5 6 +0 5 4 2 3 1 -0 6 Příklady vypočítejte. 2. Číslo 0 v kroužku přičítejte (odčítejte) k číslům v prvním řádku a výsledky zapište do druhého řádku. 3. Do rámečků doplňte znaky <,>,=. 3. 6 - 6 1 1 - 1 1 0 + 0 1 4 + 0 0 2 + 0 0 5 - 0 2 3 - 3 3 3 + 3 3
Hrací dráha 5 6 1 2 3 4 0 + 1 = 0 + 5 = 2 - 2 = 6 - 6 = Hod bílou kostkou znamená skoky vpřed, hod černou kostkou znamená skoky zpět. Vypočítejte, na které číslo figurka postoupí po hodu kostkou. 0 + 3 = 4 - 4 =
Rovnice 3 5 2 3 Zahrajte si třepanou na rovnice jako na obrázcích a znázorňujte diagramy co děláte. Do rámečků doplňte řešení rovnic. 0 + = 2 2 - = 0 + 3 = 3 3 - 3 = 5 + 0 = - 0 = 5 + 0 = 2 2 - 0 = 3 + = 3 3 - = 3 0 + 5 = - 5 = 5
Zapište rovnice znázorněné diagramy. Rovnice - sestavování 1. 2 5 3 4 0 + 4 = - 4 = 0 4 + 0 = - 0 = 4 2+ = 2 2- = 2 + 2 = 2 2 - 2 = + 3 = 3 3 - 3 = 3+ = 3 3- = 3 2. 2+ = 2 5 - = 5 - 0 = 6 2 5 6 2 5 Zapište rovnice znázorněné diagramy. Rovnice znázorněte diagramy a vyřešte je. = + 2 - = 5 - = 6 = - 2 - = 5 + = 6 6
Rovnice – aplikační úlohy 1. 5 1 6 2. 3 6 4 Doplňte do diagramů prvky a zapište rovnice diagramy znázorněné. Řešení zapište do červeného rámečku. Tvořte úlohy o obrázcích a vždy se v úloze zeptejte na to, u čeho je v diagramu prázdný rámeček. Zapište rovnice diagramy znázorněné 3 6 3 + = 3 3 - = 3 0 + 6 = - 6 = 0 + 4 = 4 4 - 4 = + 3 = 3 3 - 3 = 6 + 0 = - 0 = 6 4 + = 4 4 - = 4 6
1. Aplikační úlohy 5 5 + 0 = 5 + 0 = 5 5 2. Utvořte úlohu o autech, která stojí u přejezdu přes trať. Zeptejte se v ní na všechna auta, která stojí z obou stran u přejezdu. Utvořte úlohu o kuličkách a zeptejte se v ní na kuličky, které zůstaly v sáčku, když Jakub všechny vysypal. Úlohy znázorněte a vyřešte. 6 + 6 = 6 6 6 - 6 =
Nestandardní úloha Véna 6 Ola Jana Míla Eva Pepa 3 4 6 5 3 Děti vystřihovaly z barevných papírů trojúhelníky, čtverce, kruhy a obdélníky. Dostaly za úkol vystřihnout 6 lístků trojúhelníkových nebo červených tj. každý lístek má být trojúhelníkový nebo červený. Vyznačte diagramem trojúhelníkové lístky, červené lístky a zapište, kolik jich je. Podtrhněte jméno každého, kdo splnil úkol správně. Škrtněte jméno toho, kdo chybně. 3 3 6 3