Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme"— Transkript prezentace:

1 Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme 10 1 5 4
3 TI KA 4 5 1 8 + 5 = 13 5 + 8 = 13 Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme 10 = 8 = 5 Tento materiál je poslední sadou z kolekce Prvňáci a matematika. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy a drobným materiálem – s knoflíky, pokud možno dvoubarevnými. Lze použít např. knoflíky na zapínání ložního prádla na jedné straně polepené barevnou samolepkou či obarvené nebo upravené plastové uzávěry lahví a tzv. mřížkou (viz obrázek). Po spuštění prezentace jsou animací uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autor obrázků © Marie Janků (Microsoft Word – automatické tvary, kreslení) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 1 9 9 + 5 = 14 = 4 1 1 4 8 + 7 = 15 = 8 2 5 5 2 = 7 7 + 4 = 11 1 3 1 3 = 6 1. Vezměte si mřížku a knoflíky. Do mřížky položte 9 červených knoflíků a 5 modrých. Nakreslete, co jste udělali. Vypočítejte, kolik knoflíků jste položili do mřížky. Zapište příklad sčítání. Zapište, jak je 5 knoflíků rozloženo do dvou řádků mřížky. Položte do mřížky 14 červených knoflíků. Pět knoflíků otočte modrou stranou nahoru. Vypočítejte, kolik knoflíků zůstalo červených. 6 + 6 = 12 4 2 4 2 = 5 5 + 8 = 13 5 3 5 3

3 8 + 5 = 9 + 6 = 6 + 5 = 9 + 9 = 7 + 5 = 3 + 9 = 9 + 2 = 8 + 4 = 2 8 + 8 = 9 + 8 = 6 + 8 = 7 + 6 = 17 14 1 7 4 13 16 6 2 3 3 13 15 11 18 2. Znázorněte příklady sčítání knoflíky v mřížce. Zapište, jak rozložíte druhého sčítance. Příklady vypočítejte. 3. Zapište, jak rozložíte druhého sčítance a příklady vypočítejte. 4 5 1 1 8 2 3 1 12 12 11 12 2 2 3 7 2 2 1 1

4 = = = = 4 8 9 7 2 5 1 9 8 8 1 2 = = = = = = = = 5 9 6 6 8 4. Znázorněte příklady odčítání knoflíky v mřížce. Zapište, jak rozložíte číslo, které odčítáme. Příklady vypočítejte. 5. Zapište, jak rozložíte číslo, které odčítáme. Příklady vypočítejte. 5 2 6 1 4 4 3 4 7 7 4 5 2 3 4 5 3 1 6 5

5 6 8 + 7 = 15 = 8 9 + 7 = 16 = 9 7 + 8 = 15 = 7 7 + 9 = 16 = 7 6. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné na počítadle. 6 + 8 = 14 = 6 7 + 5 = 12 = 7 8 + 6 = 14 = 8 5 + 7 = 12 = 5

6 5 14 12 4 9 8 7 8 5 + 9 = 14 = 5 8 + 4 = 12 = 4 14 = 9 4 + 8 = 12 = 9 + 5 = 8 8 + 5 = 8 + 3 = 8 + 6 = 8 + 7 = 5 + 9 = 5 + 8 = 5 + 7 = 5 + 6 = = = = = = = = = 7. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné diagramy a v mřížce. 8. Příklady vypočítejte. 8 2 13 14 3 6 11 13 12 4 5 14 11 5 4 15

7 9 6 1 3 5 2 4 7 8 9 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 10 8 + 7 = 15 = 8 = 8 9 + 2 = 11 4 + 8 = 12 9. Hod bílou kostkou znamená skoky vpřed, hod černou kostkou znamená skoky vzad. Vypočítejte, na které číslo figurka postoupí po hodu kostkou. 8 = 7 + 4 = 11 = 6

8 +3 8 6 1 3 5 2 4 7 9 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 10 +9 +6 10 13 -6 11 -3 10. Vypočítejte, na které číslo figurka postoupila šesti skoky z čísla 7 a kolik skoků musí udělat nazpátek, aby se vrátila na číslo, na němž stála. 11. Do kroužků doplňte čísla, která je třeba přičíst k číslu v jednom rámečku a která je třeba odečíst od čísla v jednom rámečku, aby výsledkem bylo číslo v druhém rámečku. 14 -9 11 13 4 14 6 15 12 7 8 +8 +4 +5 +7 +9 -5 -7 -9 -8 -4

9 6 7 8 9 5 4 3 2 1 10 + < < > < > < < < > 12
13 6 7 8 9 5 4 3 2 1 10 + < < > < > < 12. Přičítejte čísla v prvním (červeném) řádku k číslům v prvním (modrém) sloupečku a výsledky doplňte do rámečků. Doplňte tabulku sčítání. 13. Do rámečků doplňujte znaky <, >, = tak, aby nerovnost/rovnost byla pravdivá. Musíte si však dříve vypočítat součet/rozdíl na jedné straně znaménka. < < >

10 +4 +5 8 -9 -3 -7 16 -5 +8 9 +3 -4 +7 -1 11 +6 +9 13 6 15 14 +8 13 15 4 6 9 8 3 -8 -9 12 16 18 5 +9 15 14 15 17 5 7 3 4 11 12 14 16 17 7 9 14. Přičítejte, odčítejte čísla v kroužcích a výsledky zapište do rámečku. 15. Číslo v kroužku přičítejte k číslům v prvním řádku a výsledky zapisujte do druhého řádku. Číslo v kroužku odčítejte od čísel v prvním řádku a výsledky zapisujte do druhého řádku. 16. Přičítejte, odčítejte čísla v kroužcích a výsledky zapište do rámečku. 13 -4 -6 +9 -7 +2 -9 6 +5 +7 11 16

11 n 17 8 a 15 7 6 s n + 8 = 17 7 + a = 15 7 + 6 = s = n = a 7 + 6 = 13 = 9 = 8 n = 9 a = 8 s = 13 m + 9 = 16 v - 3 = 9 = r 18 r 6 m 9 9 3 13 16 v 17. Zapište všechny rovnice znázorněné diagramem. Zapište, kterému číslu se rovná neznámá. Které číslo můžeme zapsat místo písmene? 18. Rovnice znázorněte a vyřešte. = 7 = m 9 + 3 = v r = 7 = 7 9 + 3 = 11 m = 7 v = 11

12 žlutá černá všechna...v 19 3 9 v 3 + 9 = v 3 + 9 = 12 v = 12 Přišlo zobat kuřat. 12 20 r - 5 r 12 13 14 15 16 18 19 11 v + 8 v 4 8 2 3 5 6 7 9 n m - 6 m 7 + n 10 17 20 1 a + 9 a k - 8 k 19. Řekněte úlohu o žlutých a černých kuřátkách, která přiběhla k paní Polákové, když jim sypala krmení. V úloze se zeptejte na počet všech kuřátek. 20. Za neznámou a dosazujte čísla v prvním řádku a počítejte. Výsledky zapisujte do druhého řádku.

13 Složily papírových čepic.
7 13 c 21 c + 7 = 13 c 7 13 = c = 6 c = 6 Složily papírových čepic. 6 22 21. Utvořte úlohu o tom, jak děti skládaly papírové čepice a lodičky. Zeptejte se v ní na počet papírových čepic, které děti složily. 22. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné dominovými kartami. 12 7 + 6 = 13 5 + 8 = 13 3 + 9 = 13 8 + 5 = 13 9 + 3 = 12 6 + 7 = 9 7 = 5 = = = 3 = 6 = 8

14 Pavel dostal balónky. Dva mu
praskly a devět mu jich zůstalo. Kolik balónků dostal? 23 2 9 2 + 9 = d dostal....d praskly...2 zůstalo...9 d 2 + 9 = 11 d = 11 Pavel dostal balónků. 11 24 6 + 6 = 5 + 8 = 5 + 7 = 9 + 8 = = 8 + 7 = = = = = 15 12 13 17 12 23. Přečtěte si úlohu. Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 24. Vypočítejte příklady. Zaznamenejte, jak při výpočtu rozložíte druhého sčítance - číslo, které odčítáte. 2 5 4 2 5 3 1 7 5 2 9 5 7 6 8 7 1 1 2 5 6 3 3 4 8

15 16 všechny.......16 v důlku.........7 mimo důlek...k
25 všechny v důlku mimo důlek...k 26 7 k 7 + k = 16 25. Do rámečků doplňujte znaky <, >, = tak, aby nerovnosti/rovnosti byly pravdivé. 26. Utvořte úlohu o tom, jak chlapci hrají kuličky. Zeptejte se v ní na počet kuliček, které nejsou v důlku. Úlohu znázorněte a vyřešte. 16 = k = 9 k = 9 V důlku není kuliček. 9

16 Máma dala na mísu koláče. Přišly 3 děti. Každé si vzalo 1 koláč.
27 Máma dala na mísu koláče. Přišly 3 děti. Každé si vzalo 1 koláč. Na míse zůstalo 9 koláčů. Kolik koláčů dala máma na mísu? 27. Přečtěte si úlohu. Doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 9 3 dala koláče...k vzaly zůstalo = k k = 12 k = 12 Máma dala na mísu 12 koláčů.

17 Ola má ještě navléknout korálků.
všechny navlékla má navléknout...n 28 8 8 + n = 14 n 14 = n = 6 n = 6 Ola má ještě navléknout korálků. 6 3 +8 +5 15 -7 +7 29 6 28. Řekněte úlohu o Ole, která navléká korálky. Zeptejte se v ní na počet korálků, které má Ola ještě navléknout. Úlohu znázorněte a vyřešte. 29. Od čísla v rámečku odčítejte nebo k němu postupně přičítejte čísla v kroužcích a konečný výsledek zapište na konci šipky. Do kroužku u spodní šipky doplňte číslo, které je třeba přičíst (odečíst) k číslu na počátku šipky, aby výsledkem bylo číslo na konci šipky.

18 Na záhonku vyrostlo ředkviček.
vyrostlo..v vytrthl....8 zůstalo...9 30 8 9 8 + 9 = v v 8 + 9 = 17 v = 17 Na záhonku vyrostlo ředkviček. 17 31 n + 7 4 8 2 3 5 6 7 9 11 12 13 - n n 10 1 15 - n 13 30. Řekněte úlohu o ředkvičkách, které Honzík vytrhl a které ještě na záhonku zůstaly. Zeptejte se v ní na počet ředkviček, které na záhonku vyrostly Úlohu znázorněte a vyřešte. 31. Za písmeno n dosazujte čísla z prvního řádku, počítejte a výsledky doplňte do tabulky.

19 U cesty kvetlo celkem květů.
vlčí máky....5 chrpy květy k 32 7 5 7 + 5 = k k 7 + 5 = 12 k = 12 U cesty kvetlo celkem květů. 12 v + 9 v 8 9 5 4 7 3 6 2 c - 6 c 12 13 14 15 16 19 11 17 z + 6 z 18 n - 9 n 20 6 + k k 10 11 - a a 33 32. Řekněte úlohu o chrpách, vlčích mácích, které kvetly u cesty, a zeptejte se v ní na všechny květy, které vykvetly u cesty. Úlohu znázorněte a vyřešte. 33. Za písmeno dosazujte čísla z prvního řádku, počítejte a výsledky doplňte do tabulky.

20 8 + 7 = = = = 4 + 8 = = = = 6 + 6 = = = = 8 + 8 = = = = 9 + 6 = = = = 34 35 -7 17 +7 13 20 8 7 2 4 9 15 10 5 34. Počítejte příklady znázorněné krychličkami na počítadle. 35. Číslo v kroužku přičítejte, odčítejte a výsledky zapište do tabulky.

21 16 16 Na parkovišti je celkem 16 parkovacích míst. Parkuje tam 9 aut.
36 Na parkovišti je celkem 16 parkovacích míst. Parkuje tam 9 aut. Kolik míst je volných? 9 všechna....____ obsazená...___ volná ____ 16 v 9 + v = 16 16 36. Přečtěte si úlohu o autech na parkovišti, doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. 9 = ___ 7 v v = ___ 7 Na parkovišti je ještě volných míst pro auta. 7

22 37 38 +0 = = = = = = = = = = = = = = 5 + 8 = = 7 + 7 = = 9 + 6 = = 6 + 8 = = 2 + 9 = = 9 + 9 = = 7 + 6 = = 6 7 13 20 19 10 -0 37. Počítejte příklady. Doplňujte čísla do rámečků. 38. Číslo v kroužku přičítejte, odčítejte a výsledky zapište do tabulky. 39. Od čísla v rámečku odčítejte nebo k němu postupně přičítejte čísla v kroužcích a konečný výsledek zapište do rámečku na konci řetězu. 39 4 +6 +8 -3 -7 +9 -4 -6 -5 +8 -3 +5 13

23 40 = = = = 6 + 5 = 6 + 8 = 2 + 9 = 8 + 7 = = = = = 9 + 3 = 8 + 9 = 7 + 4 = 5 + 7 = 41 = = 6 + 4 = 6 + 8 = 5 + 5 = 5 + 9 = 9 + 1 = 9 + 4 = 8 + 2 = 8 + 7 = = = = = = = = = = = 40. – 41. Vypočítejte příklady.

24 42 5 + 8 = 6 + 7 = = = 8 + 5 = 13 6 + 7 = 13 = 8 = 9 = 8 = 7 4 + 8 = 12 9 + 7 = 16 = 5 = 6 8 + 4 = 12 7 + 9 = 16 43 13 12 5 -7 -6 +8 -9 44 n 3 8 7 5 4 9 2 19 - n n - n n + 11 20 - n n + 7 15 - n 42. Vypočítejte příklady a ke každému z nich zapište další tři příklady, které k němu patří. 43. Od čísla v rámečku odčítejte nebo k němu přičítejte čísla v kroužcích a výsledky zapisujte do rámečků. 44. Za písmeno dosazujte čísla v prvním řádku, vypočítejte a výsledky zapisujte do tabulky.

25 45 +3 10 +5 +8 +6 +1 +10 +7 +2 45. K číslu v rámečku přičtěte číslo v kroužku (u dolní šipky) a výsledek zapište do rámečku na konci šipky. Do druhého kroužku u horní šipky doplňte číslo, které je třeba přičíst tak, aby výsledkem bylo číslo na konci šipky. 46. Za písmeno dosazujte čísla v prvním řádku a počítejte. Výsledky zapište do druhého řádku. 13 - r r 10 5 9 7 8 6 4 3 12 - s s 2 1 46

26 Na autobusové zastávce čekalo 13 dětí.
6 2 4 47 Školní autobus Na autobusové zastávce čekalo 13 dětí. Do školního autobusu nastoupilo několik dětí. A na zastávce pak ještě 6 dětí zůstalo. Kolik dětí odjelo? 47. Přečtěte si úlohu, doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. Dětí čekalo ____ nastoupilo...___ zůstalo ____ 13 - n = 6 = ___ n = ___ Do školního autobusu nastoupilo ____dětí.

27 Na malém záhonku vyrostly a zrají jahody.
48 9 + 7 = n 14 - e = 8 6 + u = 13 9 7 8 e 6 u n 14 13 9 + 7 = n = e = u 9 + 7 = 16 = 6 = 7 n = 16 e = 6 u = 6 49 Na malém záhonku vyrostly a zrají jahody. Věra utrhla 8 červených jahod a na záhonku zůstalo ještě 9 zelených jahod. Kolik jahod na záhonku vyrostlo? 48. Rovnice znázorněte a vyřešte. 49. Přečtěte si úlohu a doplňte stručný záznam. Úlohu znázorněte a vyřešte. Jahody: vyrostly____ červené_____ zelené______ 8 9 v 8 + 9 = v v 8 + 9 = 17 8 n = 17 9 17 Na záhonku vyrostlo jahod.

28 50 v 10 13 - v 3 8 7 5 4 9 2 t + 4 6 12 11 t 16 n 20 13 15 n - 7 14 - m m 18 14 b - 7 b s s + 9 17 51 -1 +1 9 15 19 1 2 20 +6 10 -6 3 6 11 -5 +5 7 -3 +3 -4 +4 18 50. Za písmeno dosazujte čísla v prvním řádku a počítejte. Výsledky zapište do druhého řádku. 51. Čísla v kroužku přičítejte, odčítejte k číslům v jednom rámečku a výsledek zapište do druhého rámečku.


Stáhnout ppt "Prvňáci a matematika Sčítáme, odčítáme do 20 a přeskakujeme"

Podobné prezentace


Reklamy Google