ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UMĚNÍ ŘÍMA.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
Etruskové.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Řím.
Charakteristika umělecké památky
Antický Řím Architektura 2. část.
UMĚNÍ A VZDĚLANOST starověkého ŘECKA – zápis do obrysu chrámu
Antický ŘÍM.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antický Řím sochařství.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C57D6_Starověký Řím.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05C_18_Surrealismus I TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05B_08_Postimpresionismus – Vincent.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_04_Umění starověkého Egypta IV.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_32_INOVACE_02-10 ZEMĚPIS NA II. STUPNI ZV-LMP (Z) Téma:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy. Plavská škola Autor. Mgr. Marcela Hádková Název
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
dějiny výtvarného umění
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské císařství Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
AUTOR: Marcela Kaderová
Římské císařství Petr Procházka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Římské antické umění Název školy: Základní škola Karla Klíče
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_14_STAROVĚK - ŘÍM
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název SŠ: VOŠ, SPŠ automobilní a technická
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Digitální učební materiál Digitální učební materiál
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Umění starověkého Říma
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-01
Blízký východ a Persie VY_32_INOVACE_46_918
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_15_Sochařství antického Říma TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 15.02.2013

ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Obsahově se zaměřuje na sochařství starověkého Říma. Rozvíjí téma umění antického Říma a navazuje na prezentaci o architektuře tohoto období a doplňuje je. Obsahuje motivační prvky, přehled základních informací a ukázek pro jednu vyučovací hodinu. Na úvod je zařazena interaktivní část s opakováním římské architektury. Jejím cílem je zopakovat probrané učivo. Úkolem žáků je určit ukázky typů staveb promítnuté na interaktivní tabuli nebo projekční plátno. Tato část může být využita ke společnému opakování, popřípadě ústnímu nebo písemnému zkoušení. Klikem na plochu se objeví text s odpovědí. Je však třeba dodržovat abecední pořadí obrázků (viz snímek č. 3). Poté následuje výklad o sochařství antického Říma s vysvětlením učiva a s názornými ukázkami. Na závěr je zařazeno krátké shrnutí učiva a opakování, během kterého si žáci ověří svou znalost nového tématu. Odpovídají na otázky a následně si mohou ověřit správnost odpovědi klikem na plochu snímku. Tuto část lze využít i k ústnímu zkoušení. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia a může být použita k samostatnému studiu. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními tendencemi vývoje sochařství období starověkého Říma vysvětlit na názorných příkladech charakteristiku římského sochařství a jeho základní slohové prvky

KONSTANTINŮV VÍTĚZNÝ OBLOUK určete ukázky římské architektury – o jaký typ staveb se jedná a k jakém sloužily účelu? C D A B TUMULUS ETRUSKÁ HROBKA FÓRUM NÁMĚSTÍ CLOACA MAXIMA MĚSTSKÁ STOKA VIA APPIA SILNICE E F BAZILIKA V TREVÍRU KOLOSEUM V ŘÍMĚ AMFITEÁTR G KONSTANTINŮV VÍTĚZNÝ OBLOUK H I J PONT DU GARD AKVADUKT PANTHEON V ŘÍMĚ CHRÁM CIRKUS MAXIMUS

SOCHAŘSTVÍ Antického říma

Charakteristika základy v etruském sochařství od 3. stol. př. n. l. – kontakty s Řeckem → kopie charakteristický = důslednější realismus, věcnost a záliba v historických námětech přínos pro dějiny → realistický portrét + historický reliéf (řada portrétních bust a soch císařů – snaha zachytit podobu a symbolizovat jejich moc → snímání posmrtných masek z vosku)

1 patricij Barberiniů římský patricij nesoucí portrétní bysty svých předků 2. pol. 1. stol. př. n. l. http://www.kingsacademy.com/mhodges/11_Western-Art/08_Roman/08_Roman.htm

Císař Augustus 3 2 Augustus jako Pontifex Maximus

Augustus z Primaporty 4

Trajánovo fórum 5

Trajánův sloup 7 6 8 1

Trajánův sloup - detail 9

Jezdecká socha Marka Aurelia 10 1

Jezdecká socha Marka Aurelia 11

13 Sloup Marka Aurelia 12

Opakování – odpovězte na otázky Jakým způsobem se Římané zasloužili o zachování některých památek řeckého sochařství? V čem spočíval jejich vlastní přínos pro obohacení evropského sochařství? Co mělo vliv na rozvoj portrétního umění? Jaký byl rozdíl mezi řeckým a římským reliéfem? Uveďte příklady. Který římský císař byl nejčastěji portrétován? Znáte nějakou jeho sochu? Vytvářením četných dokonalých kopií. Vynikali v umění realistického portrétu a historického reliéfu. Tradice snímání posmrtných pohřebních masek předků z vosku (důslednější realismus římských portrétů). Řecký reliéf – mytologické téma (Feidiova výzdoba athénského Parthenonu). Římský reliéf – historické téma (Trajánův sloup). Augustus (Augustus z Primaporty, Augustus jako Pontifex Maximus).

ZÁVĚR

Citace k úkolu: Tumulus: ZANASI, Roberto. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Populonia_tumulo.jpg Forum Romanum: AUTOR NEUVEDEN. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:ForumRomana1.jpg uskerin.jpg Cloaca Maxima: FILOTTI, Andrei. http://ro.wikipedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na WWW: http://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Cloaca_Maxima_2.jpg Via Appia: KLEUSKE. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 2.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Via_appia.jpg Bazilika v Trevíru: WERNER, Berthold. http://de.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Trier_Konstantinbasilika_BW_1.JPG Koloseum: STRZELECKI, Jerzy. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Roma06(js).jpg Pantheon: TANG, Clayton. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pantheon_and_Fontana_del_Pantheon.jpg Konstantinův vítězný oblouk: WKNIGHT94. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arch_of_Constantine_(Rome)_3.jpg?uselang=cs Pont du Gard: O, Chris. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pont_du_gard.jpg Cirk: AUTOR NEUVEDEN. http://www.romereborn.virginia.edu [online]. [cit. 6.5.2013]. Dostupný na WWW: http://www.romereborn.virginia.edu/gallery-archive.php

citace: Patricij Barberiniů: AUTOR NEUVEDEN. http://www.kingsacademy.com [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://www.kingsacademy.com/mhodges/02_The-West-to-1900/03_The-Romans/03b_The-Roman-Republic.htm Augustus jako Pontifex Maximus: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augustus_as_pontifex_maximus.jpg?uselang=cs Augustus jako Pontifex Maximus: NGUYEN, Marie-Lan. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:August_Labicana_Massimo_Inv56230.jpg?uselang=cs Augustus z Primaporty: NIERMANN, Till. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Statue-Augustus.jpg Trajánovo fórum: RECŁAW, Janusz. http://en.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Forum Trajánova busta: SAINT-POL, Bibi. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Traianus_Glyptothek_Munich_336.jpg Trajánův sloup: ARNALDO, Mira. http://commons.wikimedia.org/ [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Traianus_column.jpg Trajánův sloup – detail: KABEL, :matthias. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:08_colonna_traiana_da_estt_02.jpg?uselang=cs Trajánův sloup – detail: KABEL, :matthias. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:03_colonna_traiana_da_nord_01.jpg?uselang=cs

citace: Jezdecká socha Marka Aurelia: KABEL, :matthias. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Equestrian_statue_of_Marcus_Aurelius_full_view_front_left.jpg?uselang=cs Jezdecká socha Marka Aurelia – detail: ZANNER. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marco_Aurelio_bronzo.JPG?uselang=cs Sloup Marka Aurelia – detail: ENTUS, Barosaurus. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Column_of_Marcus_Aurelius_-_detail4.jpg?uselang=cs Sloup Marka Aurelia: KABEL, Matthias. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marc_Aurel_column_detailed_view_01.jpg?uselang=cs

Tento materiál je určen k interaktivní výuce.