Muzikoterapie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
Advertisements

HUDBA.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Řeč, jazyk, mluva.
Vliv barev na psychiku člověka
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
PSYCHICKÉ JEVY.
ÚSTNÍ MODLITBA Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Rozčlenění hudebního vývoje
Imaginace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Baroko Život v barokní době.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
Hudba.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Zdroje receptivní muzikoterapie v kontextu historie
Čínská kultura.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Muzikoterapie a Danceterapie MSSP č. 9 Jitka Sinecká (převzato z PPT V
Filosofie úvod do problému....
Psychologie osobnosti
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Původ hudby, pravěk, starověk
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
MUZIKOTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
náboženství staré Číny a Japonska
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
Sociologie pro SPP/SPR
Biblioterapie jako pomocná ruka
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Základní filozofické otázky
JAZZ ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Muzikoterapie

umění, náboženství a léčitelství. Pravěk Zvuky, tóny, rytmus prvním komunikačním prostředkem. Hudba zajišťuje přežití před vývojem jazyka. Transformovat prožívanou skutečnost do zvuků a rytmů (pohybu, obrazu) je základní lidskou dispozicí. Pro kořeny lidské kultury příznačná jednota umění, náboženství a léčitelství. Jedinečné spojení nacházejí v rituálu.

Rituály Pomáhají člověku zvládnout skutečnosti, které ho přesahují Přinášejí psychosomatické uvolnění Konstituují jistotu, řád Koncentrují síly, sjednocují skupinu

Fáze rituálu 1. Fáze – příprava Navození koncentrace, zvnitřnění, soustředění na cíl rituálu. Hudba zde plní funkci sjednocujícího prostředku. 2. Fáze – realizace vyvolávající žádoucí změnu Děje se pomocí zapálení ohně, přinesení oběti, modlitby. Tyto formy doprovází bubnování, zpěv a tanec. Gradace je vyvolána vrstvením statických hudebních tvarů zdroj fyziologické reakce navozující změnu vědomí. 3. Fáze – reflexe Rituál je zhodnocen prostřednictvím vyprávění, zpěvem, malbou, reliéfem. Plní tak funkci psychosociální hygieny - umožňuje prožívání v několika rovinách.

Rituály starověku Sumerové provozovali hudbu výhradně k posvátným účelům. Na počest bohů hudby stavěli posvátné chrámy, kde tyto bohy udržovali v dobré náladě zpěvem a hrou na hudební nástroje. Egyptský bůh Thot napsal 24 knih o hudbě a vynalezl lyru. Nemocní byli plaveni s hudbou po Nilu. Féničané provozovali chrámové rituály, při kterých se shromáždilo až 6 tisíc účastníků, kteří sborově zpívali. Číňané vytvořili hudebně kosmologickou soustavu a státní úředníci předepisovali vhodnost či nevhodnost určité hudby pro danou denní nebo roční dobu. Dodržování bylo přísně střeženo. Indové mají bohyni hudby Saraswatí  Židé – léčení hudbou zaznamenáno v biblické 1 Sam

Magické paradigma Magické paradigma je nejstarším pojetím muzikoterapie. Víra vyjadřující se v rituálu je považována za významný terapeutický faktor. Z pravěkého léčení magickým způsobem prostřednictvím rituálů se vyvinula celá řada cílených rituálů současnosti. Jsou důležitým prvkem v sociální práci, pastorační práci psychoterapii, pedagogice,

Starověké Řecko Pythagoras a Aristoteles Koncipují první léčebné metody Hudba jako prostředník mezi harmonií vesmíru a lidského ducha. Platonův etický princip Navozuje žádoucí psychický stav hudbou stejného ladění. Aristotelův katarzní princip Začíná proces katarze hudbou opačného ladění.

Matematické paradigma Je starořeckým pojetím muzkoterpie. Hudba odrazem kosmického pořádku hudba a čísla představují jednotu. Systémy tónů a ladění jsou odvozeny a propočítány z proporcí přírodních zákonitostí. Harmonie představuje jednotu kosmu, lidského ducha a hudby. Z matematického paradigmatu vychází také nejstarší gregoriánský chorál – jedna z archetypálních hudebních forem zasahující biogenní strukturu člověka. Hudba je podle tohoto paradigmatu způrhledněná realita, zpřítomněná účast na univerzu. Vtahuje nás do života celého vesmíru.

Středověk Svatý Augustin Traktát De musica (konec 4. stol.). Hudba vědním oborem Sedmero svobodných umění: Hudba, gramatika, rétorika, logika, aritmetika, geometrie, astronomie. O přímem léčení hudbou ojedinělé zmínky. Roste význam hudby v rámci církevních křesťanských rituálů.

Středověký chorál Gregoriánský chorál obecně platnou normou liturgického zpěvu v římskokatolické církvi. Antifonář Řehoře Velikého, pontifikát 590 – 602. Vzorové scholy Chorál jednotícím prvkem hudby „cantus firmus“ (stálý zpěv) Sloužil mnoha autorům citován skladateli dodnes.

Chorál v muzikoterapii Jednou z „archetypálních“ hudebních forem zasahující biogenní strukturu člověka. Probouzí naléhavé asociace a pocity Obrací člověka dovnitř Dodává duchovní sílu Pomáhá soustředění Uklidňue Aktivizuje Harmonizuje Působí relaxačně

Hudba baroka Barokní hudební styl je polyfonicky komplexní – všechny hlasy mají svou melodickou linku. Po melodické stránce je tedy velice bohatý. V barokní hudbě se dovršil rozvoj vícehlasu a hudba dostala nový rozměr – harmonii. Polyfonie a harmonie nacházejí své uplatnění v působení na lidskou psychiku a emoce – zobrazují především vnitřní bohatost a soulad vnitřního života člověka. Stává se mocným náladotvorným prostředkem.

Hudba klasicismu Hudba klasické éry je ve vedení hlasů podstatně jednodušší než barokní.Hlavní melodie a její doprovod jsou jasně odlišeny – homofonie. Dramatické napětí v této hudbě tvoří konflikt mezi dvěma po sobě následujícími tématy – symfonie. Zobrazuje tedy nejen soulad vnitřního života člověka, ale výrazněji také konflikty, střety a napětí v prožívání člověka. Dramatický ráz hudby klasicismu vrcholí v hudbě Ludviga van Beethovena.

Medicínské paradigma Hudba jako terapeutikum Ve středověku začíná být hudba chápána jako stimulující a uklidňující terapeutikum – ve smyslu jednorázového farmaka. Medicínské paradigma hudby počítá s přímým působením na hormonální a neurovegetativní funkce člověka. Hudebně-léčebné koncepce 18. a 19. století: 1. fyzikálně-fyziologická: zvukové vlny působí na nervy, což vyvolává otřes celého organismu, tak vzniká léčebná reakce. Afekty vznikají až v důsledku tohoto procesu a nejsou důležité. 2. psychofyzilogická: hudba působí na duši, v níž vzbuzuje afekty a vášně, jejichž důsledkem jsou hnutí nervového systému, jejichž důsledkem je léčebná reakce.

Hudba romantismu Romantismus evokuje fantazii, spontánnost a citovost. Romantické nazírání světa: subjektivnost výrazu, podřízení formálních hledisek tvorby stránce obsahové příklon k fantazijním látkám (pohádky, exotické příběhy, mýty, pověsti). Pro MT je důležité především úsilí romantických autorů o hlubokou emocionální účinnost hudebního vyjádření. Hudební vypravěčství – díla vyjadřují konkrétní obsah. Programní hudba - poetická myšlenka zde určuje nejen obsah díla, ale i jeho vnější podobu a formu.

Psychologické paradigma Hudba jako terapie Dosáhla rozvoje ve 20. století – po 2. světové válce O fyziologické reakci člověka rozhoduje to, jaký význam připisuje hudbě, kterou slyší – specifický vztah posluchače k této hudbě. Fyziologický a psychický účinek hudby spolu souvisí Hudby se užívá nejprve k redukci napětí k vyvolání určitých emocí s cílem umožnit komunikaci nebo prohloubit zážitky a sebepoznání.

Výběr skladeb Výběr skladeb pro receptivní MT závisí na        druhu klientovy specifické potřeby na věku klienta na povaze a fázi onemocnění klienta na předběžné hudební zkušenosti klienta na záměru MT lekce Neexistuje všeobecně platný receptář.

Přehled zdrojů pro MT Vážná hudba se užívá nejčastěji. Mělo by jít o hudební formy beze slov Logický význam textu snižuje bezprostřednost emocionálního zážitku. Lidová, taneční a jazzová hudba. Některé skladby a žánry mají „paměťnický“charakter, jsou připomínkou milých chvil z minulosti. Exotická hudba, pokud je původní, může dobře sloužit k prožitku zvukového okouzlení, vytržení ze stereotypu do jiného světa, do nového prostoru. Pro tuto hudbu je typická ustálenost,nedramatičnost. Meditační hudba,. Často má formu elektroakusticky hrané romantické hudby či pop music se simulovanými přírodními zvuky. Cílem je zharmonizovat psychiku, zklidnit dech, zpomalit tep srdce, zpomalit frekvenci mozkové činnosti. Meditační hudba vyznačující se jednoduchou písňovou formou, opakující se nápěv doprovázený jemnou hudbou nástrojů (Mantry, zpěvy Taize).