TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Zpracovala: Simona Hyková
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Mgr. Kateřina Lojdová Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Pedagogická komunikace
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Didaktika geografie.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Konflikt, koření života
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VIKBA32 Informační vzdělávání
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Teorie a metodika výchovy
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Teorie výchovy zabývá se problémovými oblastmi výchovy v průběhu formování osobnosti vychovávaného jedince

K úspěšnému ukončení 1) Poster (plakát) 2) Písemný test odborný text zpracovaný přehledně na jeden list papíru (doporučený formát A1 nebo A2 – flipchartový list, balící papír), odborné termíny, uvádění zdrojů, přehlednost, srozumitelnost shrnuje základní poznatky k tématu a předává je přiměřenou formou vybrané cílové skupině libovolná grafická úprava, obrázky atd., může mít podobu textu i odrážek na komentář zpracovaného posteru bude mít každá skupina 5 minut 2) Písemný test

Zpracování posteru Vybrané téma z oboru Didaktické okénko: cíle posteru (vědomosti, dovednosti, postoje), cílová skupina, místo prezentace, kontext Samotný poster

Předmět Teorie VÝchovy

Výchovné působení výuky Může škola pouze vzdělávat a nikoliv vychovávat? Funkce školy socializační personalizační kvalifikační Čím škola „vychovává“? Normy a pravidla Osobnost učitele Skryté kurikulum Klima školní třídy

Úvod do disciplíny výchovné působení výuky humanizující tendence a kurikulární reforma: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program klíčové kompetence žáka

Humanismus ve výchově Svoboda Demokracie Lidská důstojnost a participace Sociální spravedlnost Demokratická komunikace ve třídě Žák může odpovídat také v sedě Učitel nechává žákovi dostatek času na odpověď Žák může odbočit od tématu (otázky) za předpokladu, že je jeho příspěvek hodnotný Žák může klást učiteli i třídě otázky

Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání?

Proč školy vytváří ŠVP? Legislativní rovina Pedagogická rovina Evaluační rovina Společenská rovina Jaké jsou přednosti a jaká úskalí nové kurikulární politiky?

Co nového přináší RVP? Pojetí ZV Vzdělávací oblasti Průřezová témata Klíčové kompetence

Od vědomostí ke kompetencím Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. V etapě základního vzdělávání jsou to: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní Mohou kompetence nahradit vědomosti?

Otázky k lekci Vysvětlete pojem kurikulární reforma. Jaký je vztah mezi RVP a ŠVP? Co jsou klíčové kompetence? Uveďte a charakterizujte alespoň 4 klíčové kompetence definované RVP.