MATEMATIKA – GEOMETRIE 7

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Rozdělení úhlů podle velikosti
Konstrukce trojúhelníku
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Konstrukce čtverce 5. ročník
Konstrukce obdélníku 5. ročník
Elektronická učebnice - I
Co o nich víme a nevíme Vypracovala Mgr. Helena Černá
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Co je to trojúhelník
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_278_GEOMETRIE_TROJÚHELNÍK.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Polohové a metrické úlohy v trojúhelníku Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: řešení polohových a metrických úloh v trojúhelníku v analytické geometrii Datum.
KAPITOLA 1: TROJÚHELNÍK – OPAKOVÁNÍ  Základní pojmy  Rozdělení trojúhelníků podle délky stran  Rozdělení trojúhelníků podle velikosti úhlů  Cvičení.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a prostoru, Čtverec.
Kosodélník 1. Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_37_M7_kosodelnik_1.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Dvourozměrné geometrické útvary
Pořadové číslo projektu Šablona č.: III/2
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Rovinné útvary- bod, úsečka, přímka, polopřímka
Dvourozměrné geometrické útvary
Dvourozměrné geometrické útvary
Autor: Mgr. Pavla Kofroňová
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků.
VY_32_INOVACE_geometricketvary-trojuhelnik_20
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Druhy trojúhelníků, těžnice, výšky, střední příčky
Konstrukce trojúhelníku
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
Konstrukce trojúhelníku
TROJÚHELNÍK Druhy trojúhelníků
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
24.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků I.
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
MATEMATIKA – GEOMETRIE 6
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Konstrukce trojúhelníku
Třetí vnitřní úhel trojúhelníku
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Dvourozměrné geometrické útvary
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
39 ČTYŘÚHELNÍKY ROVNOBĚŽNÍKY.
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
ČTYŘÚHELNÍKY VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_01
Transkript prezentace:

MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ KOLÍN V., Mnichovická 62 AUTOR: Ing. Martina Šťastná NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_M7 TEMA: Čtyřúhelníky – úvod MATEMATIKA – GEOMETRIE 7 ČTYŘÚHELNÍKY - ÚVOD 5. 1. 2012 7. třída

CO JE TO ČTYŘÚHELNÍK, JAKÉ UŽ ZNÁME A CO O NICH VÍME? Jak vyplývá z názvu, čtyřúhelník je rovinný útvar, který má: 4 vnitřní úhly 4 vrcholy 4 strany My už známe ČTVEREC a OBDÉLNÍK

JAK VZNIKNE ČTYŘÚHELNÍK? Pokud spojíme 4 body v rovině, tak, že žádné 3 neleží na jedné přímce a všechny strany mají společné pouze body, které tvoří vrcholy, pak mluvíme o ČTYŘÚHELNÍKU. Sledujte animaci, kde jsou dva způsoby spojení 4 bodů v rovině: STRANY MAJÍ KROMĚ VRCHOLŮ JEŠTĚ JEDEN SPOLEČNÝ BOD – OBRAZEC NENÍ ČTYŘÚHELNÍK VŠECHNY PODMÍNKY SPLNĚNY, TO JE ČTYŘÚHELNÍK

OBECNÝ ČTYŘÚHELNÍK MŮŽE VYPADAT NAPŘÍKLAD TAKTO: PŘEKONTROLUJ, JESTLI JSOU VŠECHNY ROVINNÉ OBRAZCE ČTYŘÚHELNÍKY

JAK BUDEME ČTYŘÚHELNÍKY OZNAČOVAT? VRCHOLY velkými tiskacími písmeny (proti směru hodinových ručiček) STRANY malými psacími písmeny (proti směru hodinových ručiček) VNITŘNÍ ÚHLY malými písmeny řecké abecedy (proti směru hodinových ručiček) D c δ C γ d b α A β a B POZOR- OPROTI TROJÚHELNÍKŮM JE ZMĚNA VE ZNAČENÍ STRAN. STRANA a NELEŽÍ NAPROTI VRCHOLU A, ALE VEDLE NĚHO.

CO PLATÍ O SOUČTU VNITŘNÍCH ÚHLŮ? NAKRESLÍME SI 2 LIBOVOLNÉ ČTYŘÚHELNÍKY A 2 PROTĚJŠÍ VRCHOLY SPOJÍME ÚSEČKOU. TÉTO ÚSEČCE ŘÍKÁME ÚHLOPŘÍČKA. ÚHLOPŘÍČKA NÁM TEDY DĚLÍ ČTYŘÚHELNÍK NA DVA RŮZNÉ TROJÚHELNÍKY SOUČET VNITŘNÍCH ÚHLŮ V ČTYŘÚHELNÍKU JE 2 X 180° = 360°NEBOLI PLNÝ ÚHEL. SOUČET VNITŘNÍCH ÚHLŮ V TROJÚHELNÍKU JE 180°.

ÚKOL NA PROCVIČENÍ: Následující čtyřúhelník správně popiš, úhloměrem změř všechny vnitřní úhly a vypočítej jejich součet.

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: D α = 74° β = 70° γ = 93° δ = 123° α + β + γ + δ = 360° Platí pravidlo o součtu vnitřních úhlů. c δ C γ d b α A β a B

ANOTACE: Tento výukový materiál bude využíván v hodině geometrie v 7. ročníku, jako doplňkový materiál na nové téma: čtyřúhelníky. Bude využit v úvodní hodině jako výklad spojený s odvozením součtu vnitřních úhlů v čtyřúhelníku. Začátek hodiny věnujeme rekapitulaci dosavadních poznatků o rovinných útvarech, které známe a které jsou čtyřúhelníky. Následuje definice obecného čtyřúhelníka doplněná názornou animací. Dále si zrekapitulujeme označování čtyřúhelníků, žáci sledují obrázek na tabuli, který si načrtnou do sešitu. Následně definujeme úhlopříčku a pomocí dosavadních znalostí o trojúhelníku odvodíme větu o součtu vnitřních úhlů ve čtyřúhelníku. Pak žáci dostanou pracovní list s předtištěným čtyřúhelníkem, který mají za úkol správně popsat, změřit vnitřní úhly a přesvědčit se, kolik je součet vnitřních úhlů. Žáci pracují do pracovního listu, pak si mohou výsledky zkontrolovat podle tabule. V závěru hodiny porovnáváme výsledky mezi sebou a zdůvodňujeme případné odchylky, které vzniknou při měření úhlů. CITACE: - Matematika 7 Geometrie učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia H. Binterová, E. Fuchs, P. Tlustý, nakladatelství Fraus 2008