3 EFEKTIVNOST TRHU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Daňové principy Daňové principy vyjadřují názory, jaké by daně měly být. Leží tedy v oblasti normativní ekonomie. (Pozn.: pozitivní ekonomie – říká, co.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
3 EFEKTIVNOST TRHU. Základy ekonomie Koordinace ekonomiky 1. příkaz – CPE: centrální plán, státní vlastnictví, vertikální struktura 2. trh – TE:
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Trh Pavel Šuranský.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Podstata přebytku spotřebitele
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

3 EFEKTIVNOST TRHU

Koordinace ekonomiky (CPE) příkaz = centrálně plánovaná ekonomika centrální plán státní vlastnictví vertikální struktura plán ministerstvo

Správní komunisté vlastně vůbec nenakupovali. Společnost, kterou Kim Ir-sen stvořil, byla natolik antikonzumní, jak jen to bylo ve dvacátém stoleté možné. Nejslavnějšími obchody v zemi byla dvě nákupní centra v Pchjongjangu, jmenovala se Obchodní dům číslo 1 a Obchodní dům číslo 2. Sortiment byl stejně vzrušující jako jejich názvy. Občané Severní Koreje neměli nakupovat, protože všechno, čeho jim bylo třeba, jim měl teoreticky poskytnout stát ve jménu Kim Ir-senovy blahovůle.

Koordinace ekonomiky (TE) trh = tržní ekonomika směna soukromé vlastnictví horizontální struktura Základy ekonomie

Hladomor měl podivné vedlejší příznaky: Právě když bylo nejhůř a počet zesnulých dosahoval statisíců, zrodil se nový podnikatelský duch. Zhroucení socialistického systému rozdělování potravin umožnilo vznik soukromého podnikání. Každý soukromý podnik spadal do kategorie hospodářské kriminality, která byla trestána deportací do pracovního tábora. Jenže pokud se člověk nevyburcoval k nějaké formě podnikání, měl smrt jistou. Tisíce žen dělaly totéž. Z hladu a zoufalství začaly psát novou kapitolu volného trhu. Pochopily, jak důležité je směňovat různé schopnosti.

Koordinace ekonomiky (realita) Smíšená ekonomika Příkaz a trh vedle sebe

Tržní rovnováha Konkurence na straně prodávajících a kupujících Konkurence prodávajících tlačí cenu dolů (cenová válka) Konkurence kupujících tlačí cenu nahoru (aukce) Tržní rovnováha Nabízené množství se rovná poptávanému, takže nevzniká ani přebytek ani nedostatek Stabilní situace na trhu

Příklad – trh vajec Původní rovnováha na trhu při ceně 2,70 Kč a množství 110 kusů Vlivem reklamní kampaně „Vejce jsou zdravá“ dojde ke změně preferencí = lidé je začnou upřednostňovat růst poptávky Vznikne krátkodobá nerovnováha (nedostatek) Základy ekonomie

Příklad – trh vajec cena S E2 3,10 E1 2,70 nedostatek D2 D1 110 130 160 množství Základy ekonomie

Příklad - myčky Konstrukčním zlepšením se výrobcům podařilo snížit náklady na výrobu myček nádobí. Jaký to bude mít vliv na trhu myček? Jaký to bude mít vliv na trhu elektřiny? Základy ekonomie

Příklad – myčky Trh myček Trh elektřiny cena S1 cena S S2 D2 D D1 B P2 A P1 A B P1 P2 D2 D D1 Q2 Q1 Q2 množství Q1 množství Základy ekonomie

Tržní rovnováha Maximalizuje rovnovážná cena blahobyt prodávajících a kupujících? Tržní rovnováha – odráží, jak trhy alokují vzácné zdroje Na otázku, zda je tržní alokace žádoucí odpovídá ekonomie blahobytu Základy ekonomie

Ekonomie blahobytu = studium, jak alokace zdrojů ovlivňuje ekonomický blahobyt nakupující i prodávající na trhu získávají rovnováha na trhu maximalizuje celkový blahobyt prodávajících a kupujících Základy ekonomie

Přebytek spotřebitele rozdíl mezi tím, co je kupující ochoten zaplatit, a tím, co skutečně zaplatí cena 10 9 8 7 3 1 2 8 množství

Přebytek spotřebitele cena Přebytek spotřebitele D množství Základy ekonomie

Změna přebytku spotřebitele cena 10 7 3 1 3 7 8 množství

Přebytek výrobce rozdíl mezi cenou, kterou prodávající skutečně dostane, a cenou, za kterou by byl ještě ochoten prodat cena množství

Přebytek výrobce S cena Přebytek výrobce množství Základy ekonomie

Změna přebytku výrobce Základy ekonomie

Celkový přebytek a efektivnost = přebytek spotřebitele + přebytek výrobce efektivnost = taková alokace zdrojů, kdy je celkový přebytek všech členů společnosti maximální rovnost = „spravedlivé“ rozdělení blahobytu mezi všechny členy společnosti Základy ekonomie

Efektivnost trhu Svobodné trhy: „přidělují“ statky kupujícím, kteří si jich nejvíce cení (ochota platit) „přiřazují“ poptávku po statcích prodávajícím, kteří jsou schopni vyrábět s nejnižšími náklady … je produkováno takové množství statků, které maximalizuje přebytek spotřebitele a výrobce Základy ekonomie

Přebytky při tržní rovnováze cena Přebytek spotřebitele S E Přebytek výrobce D množství Základy ekonomie

Efektivnost rovnovážného množství Základy ekonomie

Olympijský funkcionář byl v Riu zatčen kvůli nezákonnému prodeji lístků „Hickey je podle médií podezřelý, že předával vstupenky překupníkům, kteří je pak nabízeli na černém trhu za vysoké částky. K jeho zatčení došlo den poté, co policie v Riu zadržela muže s 800 nelegálně získanými lístky. Brazilské úřady už dříve zatkly kvůli překupnictví vstupenek na olympijské hry čtyři zaměstnance britské společnosti THG Sports. Zároveň policie zabavila více než tisíc lístků, jež byly nabízeny za přemrštěné ceny.“ http://oh.idnes.cz/hickey-byl-zatcen-kvuli-nezakonnemu-prodeji-listku-fhn-/rio-2016.aspx?c=A160817_165023_olympiada-rio-2016_par

Daně a blahobyt

Jak ovlivňují daně ekonomický blahobyt? Cena placená kupujícími se zvýší. Cena, kterou dostanou prodávající, klesne. Ztráty mrtvé váhy snížení celkového přebytku vyvolané narušením trhu (prázdné vagóny u vlaku, lokomotiva, uhlák)

Dopad daně cena S E D množství cena, kterou platí kupující cena bez daně daň cena, kterou dostane prodávající D množství bez daně množství množství s daní Základy ekonomie

Daňový příjem T = výše daně Q = prodané množství produktu Daňový příjem státu = T × Q Základy ekonomie

Daňový příjem cena S E D množství cena, kterou platí kupující cena bez daně daňový příjem T cena, kterou dostane prodávající D Q množství bez daně množství množství s daní Základy ekonomie

Dopad daně: ztráta mrtvé válhy cena S C+E: ztráty mrtvé váhy A cena, kterou platí kupující C B cena bez daně E D cena, kterou dostane prodávající F D množství bez daně množství množství s daní Základy ekonomie

Dopad daně Změna: přebytku výrobce přebytku spotřebitele daňového příjmu Ztráty spotřebitele a výrobce převýší příjem státu z daně

Pokračování příště: 4. Ekonomie veřejného sektoru Pieter Brueghel ml. [bröchel], Výběrčí daní.