Modernizace odborného vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Cesta k modernímu vzdělávání
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Organizační struktura
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Odborné vzdělávání a Evropa Helena Úlovcová
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
Nástroje daňových úlev
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Ředitel Název operačního programu: OP VK Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
Systém dílčích kvalifikací - cesta k výučnímu listu Střední odborná škola a Střední odborné učiliště technické, Třemošnice, Sportovní 322.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
„Okna technickým oborům dokořán“
Integrovaný regionální operační program
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Budoucnost odborného školství
Projekt „Posilování sociálního dialogu – prevence násilí na pracovišti“ Ing. Michael Tauš Hlavní manažer projektu.
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje
Základní škola, Znojmo, náměstí Republiky 9
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PHmax ve středním vzdělávání
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
Organizační struktura
Modernizace odborného vzdělávání OLOMOUC - pondělí 14. května 2018
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Modulová výuka a digitalizace
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Setkání kariérových poradců
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Řídicí výbor DDM Monet v Praze 12
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Modernizace odborného vzdělávání říjen 2018 Ing. Taťána Vencovská metodik a obsah projektu

Základní informace o projektu I. Název projektu: Modernizace odborného vzdělávání (MOV) Program: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Prioritní osa 3: Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita 1: Omezování a prevence předčasného ukončování školní docházky a podpora rovného přístupu ke kvalitním programům předškolního rozvoje, k primárnímu a sekundárnímu vzdělávání, možnostem formálního a neformálního vzdělávání, které umožňuje zpětné začlenění do procesu vzdělávání a odborné přípravy. Specifický cíl 5: Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce.

Základní informace o projektu II. Datum zahájení 1. 5. 2017 Datum ukončení 30. 4. 2020 Celkový rozpočet 96 964 737 Kč Monitorovací indikátory 30 vzdělávacích modulů s metodikou a vzdělávacím programem 30 produktů v systémových projektech 25 organizací, které byly ovlivněny systémovou intervencí 65 optimalizovaných ŠVP

Cíle a výstupy projektu MOV

Projekt MOV v číslech

MOV v číslech k 30.9. 2018 Management + experti SOV Odborníci ze škol Odborníci z praxe Počet lidí v projektu 61 302 53 Počet zapojených oborů Počet pracovních skupin Počet zapojených škol a firem Počet subjektů 43 38 105 + 37

Dotčené obory vzdělání Počet zapojených oborů k 30. 9. 2018: 43

Rozložení zapojených škol v krajích Počet zapojených škol k 30. 9. 2018: 105 1 7 6 4 8 5 10 3

MOV: rozpracované výstupy k 30. 9. 2018 Rozprac. komplexní úlohy Domluvené ŠVP k optimalizaci Rozpracované moduly 60 421 217 Výstupy projektu Odborné panely Podpora kvality všeobecné složky odborného vzdělávání, 29. 11. 2017 Rozvoj podnikavosti a podnikání v odborném vzdělávání, 11. 4. 2018 Podporujeme spolupráci škol a firem 31.10.2018 2

Spolupráce v projektu MOV

Jak pracujeme – spolupráce se školami Školy: Nominovaní zástupci škol za odborné a všeobecné vzdělávání – tvorba modulů a komplexních úloh MOV v pracovních skupinách Koordinátoři pro optimalizaci ŠVP + pracovní týmy ve školách

Seznam pracovních skupin projektu MOV Počet pracovních skupin k 30. 9. 2018: Počet klíčových aktivit Počet pracovních týmů 6 10 38

Jak pracujeme – spolupráce Zaměstnavatelé Nominovaní zástupci zaměstnavatelů do pracovních skupin a pro systémovou spolupráci Svaz průmyslu a dopravy Hospodářská komora ČR Agrární komora ČR Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Nominovaní zástupci zaměstnavatelů do KA5 – spolupráce škol a firem Instruktoři ve firmách

Seznam zapojených firem Počet zapojených firem k 30. 4. 2018: 37

Složení pracovních týmů Obsahový manažer Manažer KA Expert SOV1 Škola1 Škola2 Škola3 Expert SOV2 Expert SOV3 Metodik1 Metodik2 Složení pracovních týmů Složení a struktura pracovních týmů pro KA 2, KA 3, KA 4, KA 5, KA 7

Složení pracovních skupin Složení a struktura pracovních skupin pro KA 2, KA 3, KA 4, KA 5, KA 7 Garanta-d Odborník - škola Člen PS Instruktor OV (jen KA5) Odborník z praxe Odborný učitel Odborník na práci s textem

Kvalifikační pyramida NSK (Úplné) profesní kvalifikace ŠVP RVP pro obor vzdělání SŠ Užší odborný základ Širší odborný základ   Všeobecné vzdělání průpravného charakteru   RVP pro stupeň vzdělání Všeobecné vzdělání „pro všechny“ 9 oblastí všeobecného vzdělání + klíčové kompetence  

Cíle modularizace výuky propojit výuku v různých oborech vzdělání založených na stejných základech (strojírenském, ekonomickém apod.) v rámci školy tak, aby bylo možné využívat stejné moduly napříč obory vzdělání; zatraktivnit výuku pro žáky, umožnit větší flexibilitu jejich vzdělávací cesty; reagovat na požadavky zaměstnavatelů – využitím modulů kvalifikačních podle NSK nebo vlastních vytvořených modulů ve spolupráci se zaměstnavateli; klást důraz na praktické vyučování – začlenění aktualizací do výuky, změna organizačního uspořádání výuky, rozšíření praktického vyučování.

Východiska pro optimalizaci ŠVP RVP stávající RVP aktualizovaná – k dispozici k analýzám Společný odborný základ Schéma pokrytí moduly Seznam modulů Profesní kvalifikace

Vznikají podle výše uvedených předloh Teoretický Teoreticko- praktický Moduly MOV Vznikají podle výše uvedených předloh Teoretický Teoreticko- praktický Praktický Průřezový Kvalifikační Lze využít jakýkoliv z modulů v jeho podobě nebo si ho upravit Vybrané moduly budou vznikat v PS přednostně i za přispění škol, které je využijí

Moduly MOV – příklady modulů VV Jazyk a jazyková komunikace - český jazyk: Matematika: Praktická trigonometrie, Pišme správně česky Stereometrie v praxi. Měření Člověk a svět práce:   Vstup na trh práce ICT: Systematická práce se zbožím Sběr a zpracování dat Umění  a kultura: moduly nahrazující chronologické pojetí výuky literatury: Smích a škleb Vzdor a vzpoura Dávné a nedávné Rozum a víra Dobrodružství Příroda a venkov Putování Žena v literatuře Ve službách režimů Zakazované Vysoké a populární Krize univerzálního

Moduly MOV – příklady modulů MOV Strojírenství: Projektování a konstruování pomocí 3D technologie Řízení a certifikace jakosti Vystřihování součástí z pásů a plechů s celkovým teoretickým základem, technologií a finanční rozvahou Modelování tekutinových mechanizmů Programy pro CNC a jejich skladba Stroje pro zpracování plastů a tlakové lití Gastronomie: Základy barmanství, Barmanské dovednosti Káva a její příprava Těsto a hmoty na přípravu moučníků Základní restaurační moučníky Baristické dovednosti Základy sommelierství  

Moduly MOV – příklady modulů MOV Ekonomické obory: Asistent/ka, Sekretář/ka Podnikání Obchod: Ryby a mořské plody Obuv a kožená galanterie Práce s pokladnou Umění: Reklama, propagace a sebeprezentace Dějiny uměleckého řemesla Vývoj průmyslového designu Současný design

Možnosti optimalizace ŠVP – 65 ŠVP Optimalizovaným ŠVP se rozumí: Začlenění vzdělávacích modulů připravených podle modulů MOV pro konkrétní obor/y vzdělání (připravené s využitím výsledků učení vytvořených na společném odborném základu) do vzdělávacího programu (ŠVP) včetně změny učebního plánu a začlenění komplexních úloh do výuky. nebo Aktualizace učebních osnov se začleněním výsledků učení vytvořených na společném odborném základě do vzdělávacího programu (ŠVP) včetně úpravy učebního plánu a začlenění komplexních úloh do výuky. Změna v organizaci a obsahu a rozsahu praktického vyučování v ŠVP s využitím prvků a nástrojů projektu MOV a využití komplexních úloh v inovovaném ŠVP.

Optimalizace ŠVP - příklady Škola A - má zapojeno několik oborů vzdělání. Zpracovává analýzu ŠVP. Spolupracuje při tvorbě modulů, část z nich má v plánu využít k obohacení výuky. Moduly bude využívat v různých příbuzných oborech společně. Chce podporovat spolupráci s firmami,  plánuje spolupráci, vytváří moduly speciálně pro firmy. Rozvíjí iniciativu žáků, žáci mohou ve firmě skládat praktickou maturitní (závěrečnou) zkoušku a podporuje žákovské portfolio. Škola B - má zapojeno několik oborů vzdělání. Zpracovává analýzu ŠVP. Plánuje modularizovat celé ŠVP a propojit co nejvíce příbuzných oborů. Vychází ze zkušenosti z oborů L0 a H-  zkoušky na výuční list. Škola C - má zapojen jen jeden obor vzdělání. Zpracovává analýzu ŠVP. Podílí se na tvorbě schématu pokrytí oboru vzdělání odbornými moduly.  Podílí se na tvorbě modulů. Výuku bude modularizovat nyní jen částečně. Nezařazuje žádné kvalifikační moduly, protože to neumožňuje stav zpracování PK.  

2x Odborné panely Vždy zaměřeny na specifickou oblast Neformální poradní autorita pro sekci Vzdělávání MŠMT Zajištění konsensuálního názoru na danou oblast Vytváření shody na tom, jaké aspekty přispívají ke kvalitě práce škol/učitelů s žáky Konsenzus zohledňuje stanoviska různých stran (systémové, odborné akademické i odborné praktické) Odborným garantem je aktivní pedagog (nebo skupina pedagogů) Expert s mezinárodním renomé Syntéza výstupů z předcházejících i probíhajících projektů Propojení a možnost pravidelného sdílení zkušeností z realizace projektů zaměřených na danou oblast Formulace závěrů a doporučení 2x ročně Podpora kvality všeobecné složky odborného vzdělávání, 29. 11. 2017 Rozvoj podnikavosti a podnikání v odborném vzdělávání, 11. 4. 2018 Podporujeme spolupráci škol a firem, 31.10. 2018

Příklady výstupů projektu MOV Vzdělávací moduly pro společný odborný základ, specifické a inovativní a kvalifikační moduly , vybrané komplexní úlohy k nim Vzdělávací moduly pro všeobecné vzdělávání podle kategorií a komplexní úlohy k nim Optimalizace 65 ŠVP Ukázky možného pokrytí oborů moduly Jednotky výsledků učení Plány spolupráce školy a firmy Portfolio žáka Soustava výsledků učení podle PK NSK Koncepce pojetí odborného vzdělávání, koncepce pojetí všeobecného vzdělávání Metodiky pro implementaci NSK a pro práci s moduly

Děkuji za pozornost! Národní ústav pro vzdělávání modernizace odborného vzdělávání  www.projektmov.cz

Projekt Modernizace odborného vzdělávání (MOV) rozvíjí kvalitu odborného vzdělávání a podporuje uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Je financován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.