Anotace: Prezentace slouží k pochopení geometrického pojmu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krychle Síť, povrch, objem
Advertisements

GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Elektronická učebnice - I
Povrch kvádru a krychle
Povrch krychle a kvádru
Matematika Povrchy těles.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Vzdělávací obor: Matematika
Mgr. Ladislava Paterová
Za předpokladu použití psacích potřeb.
* Tělesa Matematika – 6. ročník *.
Obsahy základních obrazců
* Hranol Matematika – 7. ročník *.
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Geometrie – 2. ročník ZŠ „Geometrické útvary,tělesa,bod,úsečka,čáry“
Prezentace – Matematika
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Krychle Síť, povrch, objem
Vyvození a procvičení učiva
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Gabriela Jedličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_37_Čtverec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Povrch kvádru Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Krychle a kvádr Povrch a objem VY_42_INOVACE_16_02.
Kolmé hranoly - povrch a objem Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Povrch krychle Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a prostoru, Čtverec.
Základní pojmy: Vlastnosti čtyřbokého hranolu: Čtyřboký hranol má dvě podstavy. Podstavy mají tvar čtyřúhelníku (čtverec, kosočtverec, obdélník, kosodélník,
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Obvod čtverce Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Geometrie v rovině a v prostoru,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Gabriela Jedličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_37_Obvod čtverce Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hranol Základní škola a Mateřská škola
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Stereometrie Povrchy a objemy těles.
Matematika a její aplikace- geometrie pro 1.stupeň.
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Objem a povrch kvádru a krychle
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Anotace: Prezentace slouží k procvičování převodů jednotek.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Anotace: Prezentace slouží k pochopení geometrického pojmu
VY_32_INOVACE_02_GEOMETRIE_13
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_32_INOVACE_050_Povrch a objem hranolu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4C_02
Krychle těleso, které tvoří šest shodných čtverců.
AUTOR: Mgr. Marcela Šašková NÁZEV: VY_32_INOVACE_4C_01
Čtverec, obdélník 1) V obou obrazcích vyznač úhlopříčky. a) Doplň: úhlopříčky obdélníku úhlopříčky čtverce b) Napiš vlastnosti úhlopříček čtverce.
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Tělesa – povrch kvádru Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Povrch krychle.
Transkript prezentace:

Anotace: Prezentace slouží k pochopení geometrického pojmu Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Gabriela Jedličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_37_Povrch a síť krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1115 Anotace: Prezentace slouží k pochopení geometrického pojmu povrch a síť krychle, procvičuje si dané učivo. Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň. DUM zveřejněn na http://dumy.cz/materialy/prehled

Povrch krychle, síť krychle

Připomeňme si základní pojmy pro tělesa horní podstava H G vrchol E F hrana D C boční stěna A B dolní podstava

Vyjmenuj: 1. všechny vrcholy 2. hrany dolní podstavy 3. hrany horní podstavy 4. všechny boční stěny 5. všechny hrany, kterým nepatří bod H 6. stěny, jejímž vrcholem není bod A H G E F D C A B

Kontrola: 1. A, B, C, D, E, F, G, H 1. všechny vrcholy 2. a, b, c, d 4. ADHE, BCGF,ABFE, CGHD 5. AB, BC, CD, AD, CG, BF, FG, EF, AE 6. BCGF,CGHD, EFGH 1. všechny vrcholy 2. hrany dolní podstavy 3. hrany horní podstavy 4. všechny boční stěny 5. všechny hrany, kterým nepatří bod H 6. stěny, jejímž vrcholem není bod A

Povrch krychle Vlastnosti krychle: 8 vrcholů 6 shodných stěn, které mají tvar čtverce 12 hran, které jsou tvořeny úsečkami stejné délky H G E F D C A B

Síť krychle Síť krychle se skládá ze šesti shodných čtverců. a a

Krychle má šest stěn. Síť krychle se tedy skládá ze šesti shodných čtverců. Velikost sítě tvoří povrch krychle. Obsah každé stěny krychle už umíme vypočítat. (Nezapomeň, že stěny krychle mají tvar čtverce). Vzoreček pro obsah čtverce určitě znáš. S = a . a

Jestliže sečteme obsahy všech šesti stěn, dostaneme povrch krychle. Povrch krychle je tedy součet obsahů všech stěn krychle. Protože krychle má všechny strany shodné, můžeme povrch krychle vypočítat rychleji. Obsah jedné stěny vynásobíme šesti. Vzoreček pro výpočet povrchu krychle S = 6 . a . a Povrch krychle (S) bude vždy vyjádřen v jednotkách obsahu ( m2, cm2, dm2……).

Síť krychle Povrch krychle je možno rozvinout do roviny. Vznikne síť krychle.

Vypočítej povrch krychle Vypočítej povrch krychle. Hrana a měří 50 mm. S = 6 . a . a S = 6 . 50 . 50 S = 6 . 2 500 S = 15 000 mm2 Povrch krychle je 15 000 mm2. 50 50 50

Obsah čtverce je 55 m2. Jak velký je povrch krychle, která je složena z takovýchto čtverců? S = 6 . a . a S = 6 . 55 S = 330 m2 Povrch krychle je 330 m2. a a 55 m2

Na výstavu elektrospotřebičů se krychle o hraně 50 cm polepují slabým kobercem. Je třeba polepit čtyři stejné krychle. Na polepení krychle můžeš použít jeden ze tří koberců: a) první o rozměrech 1 m, 5 m b) druhý o rozměrech 2 m, 3 m c) třetí o rozměrech 2 m, 4 m Který koberec necháš rozřezat?

Řešení: 50 cm Povrch jedné krychle S = 6 . a . a S = 6 . 50 . 50 S = 15 000 cm2 Povrch čtyř krychlí S = 4 . 15 000 S = 60 000 cm2 Převod cm2 na m2………… 60 000 cm2 = 6 m2

Který koberec rozřezat? Ten koberec, který má obsah 6 m2. Je to druhý koberec S = a . a S = 2 . 3 S = 6 m2 Rozřezat mají druhý koberec. 3 m 2 m

Převody jednotek obsahu m2 ____ dm2 ____ cm2 ____ mm2 100 100 100 63 cm2 = mm2 27 m2 = cm2 490 000 cm2 = dm2 75 000 mm2 = cm2 6 300 270 000 63 000 4 900 750

(za každou správnou odpověď získáváš bod) Pracuj samostatně Vypočítej povrch krychle, která má hranu : a = 29 m a = 9 dm a = 40 mm vzoreček pro povrch krychle: S = 6 . a . a 5 046 m2 486 dm2 9 600 mm2 3 body

Rozhodni, který z obrazců je sítí krychle. 9 bodů 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. ano ano ano ne ne ne ano ne ano

Obsah čtverce je 49 m2. Jak velký je povrch krychle, která je složena z takovýchto čtverců? S = 6 . a . a S = 6 . 49 S = 294 m2 Povrch krychle je 294 m2. 49 m2 49 m2 1 bod

Honzík bude potřebovat 216 cm2 papíru. Honzík chce zabalit kamarádovi dárek k narozeninám. Uložil ho do krabice ve tvaru krychle o hraně 60 mm. Kolik cm2 balícího papíru bude Honzík potřebovat, aby zabalil dárek k narozeninám? S = 6 . a . a S = 6 . 60 . 60 S = 6 . 3 600 S = 21 600 mm2 21 600 mm2 = 216 cm2 Honzík bude potřebovat 216 cm2 papíru. 2 body

Znáš už Rubikovu kostku. Každá její stěna má jinou barvu Znáš už Rubikovu kostku? Každá její stěna má jinou barvu. 6 stěn - 6 barev (např. žlutou, modrou, zelenou, červenou, oranžovou a bílou)

Počítej barvy na povrchu složené kostky a rozhodni: a) jednu barvu má kostiček b) dvě barvy má kostiček c) tři barvy má kostiček 6 8 12 6 8 12 6 8 12 3 body

Kdo má 18 bodů, je šikulka a získává 1*

Použitá literatura: ČÍŽKOVÁ, Miroslava. Matematika pro 3.ročník základní školy [učebnice]. Praha: SPN, 2008, ISBN 978-80-7235-405-4. EIBLOVÁ, Ladislava; MELICHAR, Jan; ŠESTÁKOVÁ, Miroslava. Matematika pro 4.ročník základní školy [učebnice]. Praha: SPN, 2009, ISBN 978-80-7235-434-4. VACKOVÁ, Ivana; FAJFRLÍKOVÁ, Ludmila; UZLOVÁ, Zdeňka. Matematika pro 5.ročník základní školy [učebnice]. Praha: SPN, 2010, ISBN 978-80-7235-471-9. ROSECKÁ, Zdena; RŮŽIČKA, Jiří. Jak je lehká geometrie [učebnice]. Brno: Nová škola, 2005, ISBN 80-85607-36-0. Není-li uvedeno jinak, je materiál dílem autorky prezentace. Obrázky použity ze sady Office.

http://cs. wikipedia. org/wiki/Soubor:Rubik%27s_cube. svg http://cs http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rubik%27s_cube.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rubiks_cube_solved.jpg