ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Advertisements

Hlediska hodnocení při výzkumech veřejného mínění  A) Podle oblastí (stav/očekávání)  Životní prostředí  Školství  Životní úroveň  Zdravotnictví 
V ÝVOJ ŠIKANOVÁNÍ A SPOKOJENOSTI ŽÁKŮ SE VZTAHY V TŘÍDNÍM KOLEKTIVU V PRŮBĚHU ZÁKLADNÍ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY – TŘÍDY S AKTUÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ ŠIKANOU PhDr. Pavel.
MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Práce se stresem a zdravý životní styl Michal Šimeček Katedra psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci a Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Brno,
Analýza dat.
Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor pro Město Opava Názory na budovu Slezanka v centru Opavy Kvantitativní výzkumu Leden 2009.
Základy pedagogické metodologie
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Sňatečnost a rozvodovost
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Strachy v období rané adolescence
Čtenáři a čtení v ČR (2007) společný projekt Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., a Národní knihovny ČR s finanční podporou Ministerstva kultury.
Sexualita uživatelů pervitinu a Subutexu
Jan Popelka Doktorand oboru Statistika
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Životní úroveň obyvatel v České republice
PSY717 – statistická analýza dat
Biologické, psychologické a sociální dimenze
OBHAJOBA BAKALÁŘSKÉ DIPLOMOVÉ PRÁCE
Šárka Šustová, ČSÚ Kulatý stůl Praha, Příjmy a životní podmínky domácností s dětmi a bez dětí.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Předběžné výsledky Sčítání lidu domů a bytů 2011 Hl. m. Praha.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Strana 1 CAF a Lidské zdroje Mínění pracovníků má svoji váhu Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Předběžné výsledky za Karlovarský kraj Sčítání lidu, domů a bytů 2011.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
TESTY א 2 (CHÍ-kvadrát) TEST DOBRÉ SHODY TEST DOBRÉ SHODY TEST NEZÁVISLOSTI TEST NEZÁVISLOSTI Testy pro kategoriální veličiny Testy pro kategoriální veličiny.
Rovné šance žen a mužů Bc. Milan Žák, DiS. sociální pracovník organizace.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
STEM/MARK, a.s.Obezita 2013 strana 1 Východiska a parametry projektu Zadání projektu Zadavatelem je společnost AMI, která pro VZP zpracovává komunikační.
Kateřina Janovská.  Populace stárne  Rodí se málo dětí  Staří lidé žijí déle  Muži umírají dřív  „ Musím déle pracovat“  „Nebude na důchody“  „Bude.
VÝZKUM PROGRAMU STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011 a některé výsledky 2001 Pardubický kraj.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
Projekt Mapa školy Jihlava,
Hospodaření obcí v roce 2016
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Sčítání lidu, domů a bytů výsledky 2001
Analýza postavení migrantek a migrantů na území hl. m
Spokojenost občanů Kladna s místním společenstvím a bezpečností
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
PŘÍLOHA Č. 2 - ÚDAJE Z EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ V RODINÁCH CTZ
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Klinika adiktologie 1LF UK a VFN v Praze
Věková struktura pedagogů středních škol V Jihočeském kraji
Počty rozdaných, odevzdaných, vyřazených a použitých dotazníků
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Klinika adiktologie 1LF UK a VFN v Praze
Transkript prezentace:

ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ Závěry z výzkumu provedeného v letech 2008 - 2010

Do výzkumu provedeného za účelem Výzkum učitelů Do výzkumu provedeného za účelem zjištění životní spokojenosti a syndromu vyhoření u učitelů se celkem zapojilo 508 učitelů z mateřských, základních a středních škol.

Vzorek tvořilo celkem 385 učitelek (76%) a 123 učitelů (24%),

Zastoupení obou pohlaví učitelů ve vzorku téměř odpovídá procentuelnímu rozdělení učitelů v České republice

Celkový soubor učitelů jsme rozdělili do sedmi kategorií dle délky praxe po intervalech pěti let.

Nejpočetnější zastoupení v souboru mají ženy učitelky s délkou praxe v rozmezí mezi 16 – 20 lety (24,2%) a ve věkovém rozpětí 41 – 50 let (42,3%). V kategorii mužů je nejvíce zastoupena skupina učitelů s praxí do 5 let (27,6%) Ve stejném věkovém rozpětí jako ženy, tedy 41 – 50 let (35,8%).

Rozdělení učitelů podle pohlaví a věku

70 % (tj. 356) učitelů mělo VŠ vzdělání 30 % (tj 70 % (tj. 356) učitelů mělo VŠ vzdělání 30 % (tj. 152) učitelů vzdělání SŠ

Vzdělání učitelů ŽENY MUŽI VŠ 65% 85% SŠ 35% 15%

Další údaje o respondentech učitelích MUŽI ŽENY CELKOVÝ POČET 123 385 PRŮMĚRNÝ VĚK 40 let 41 let VĚKOVÉ ROZPĚTÍ 22 – 70 let 19 – 65 let PRŮMĚRNÁ DÉLKA PRAXE 14 let 16 let ROZPĚTÍ PRAXE 0,5 – 43 let 1 – 42 let

Působiště či bydliště učitelů Litomyšl Polička Ústí n. O. Jičín M. Třebová Svitavy Olomouc Choceň Světlá n. S. Brno D. Újezd Opatov Ostrava Police n. M. Bystré Vysoké Mýto

Zastoupení respondentů učitelů podle rodinného stavu Ve zkoumaném souboru převažují vdané ženy (82%) a ženatí muži (65%). Následují svobodní muži (27%) a svobodné ženy (9%). 1% tvoří vdovci a vdovy 6,5% rozvedení muži a 7,5% rozvedené ženy.

Domácnost Celkově 83% respondentů žije s partnerem, 17% je osamělých

Počty rozdaných, odevzdaných, vyřazených a použitých dotazníků učitelů

Výzkum sociálních pracovníků Do výzkumu provedeného za účelem zjištění životní spokojenosti a syndromu vyhoření bylo zapojeno 190 sociálních pracovníků

Vzorek tvořilo celkem 150 žen (79%) a 40 mužů (21%),

Zda zastoupení obou pohlaví sociálních pracovníků ve vzorku odpovídá realitě v České republice, nebylo možné zjistit, nejsou dostupná kvalitní statistická data

Celkový soubor respondentů jsme rozdělili do sedmi kategorií dle délky praxe po intervalech pěti let.

Nejpočetnější zastoupení v souboru mají ženy s délkou praxe do 5 let (58%) a ve věkovém rozpětí 31 – 40 let (32%). V kategorii mužů je nejvíce zastoupena skupina sociálních pracovníků s praxí mezi 6 – 10 lety (30%) ve stejném věkovém rozpětí jako ženy učitelky, tedy 41 – 50 let (35,8%).

Rozdělení respondentů dle pohlaví a věku

Rozdělení respondentů sociálních pracovníků podle pohlaví a vzdělání

Vzdělání sociálních pracovníků ŽENY MUŽI VŠ 29% 60% SŠ 71% 40%

Další údaje o sociálních pracovnících MUŽI ŽENY Počet respondentů 40 150 Průměrný věk 37 let 38 let Věkové rozpětí 20 – 65 let 20 – 62 let Průměrná délka praxe 10 let 7,6 let Rozpětí praxe 1 – 42 let 1 – 41 let

Bydliště či působiště sociálních pracovníků

Rodinný stav: 64% je vdaných, ženatých 25% svobodných 3% vdov a vdovců 8% rozvedených

Domácnost 77% žije s partnerem. 23 % osaměle

Počty rozdaných, odevzdaných, vyřazených a použitých dotazníků sociálních pracovníků

Výstupy DŽS – učitelé MUŽI ŽENY ZDR 35 34 FIN 30 29 VLC 36 VLO SEX RPZ BYT

ZÁKLADNÍ VÝSTUPY DŽS - učitelé

DŽS – učitelky Nejméně spokojené jsou se svojí finanční situací a nejspokojenější s rodinou, přáteli a známými a také s vlastním bydlením. Stejných hodnot v celkové životní spokojenosti dosáhly ženy učitelky v oblasti spokojenosti se zdravím, vlastní osobou a sexualitou.

DŽS – učitelé Nejmenší spokojenost byla zjištěna v oblasti spokojenosti se svou finanční situací. Nejvyšší spokojenost vykazují muži se svým  volným časem, rodinou, přáteli a známými a stavem svého bydlení.

Výstupy DŽS – sociální pracovníci MUŽI ŽENY ZDR 34 35 FIN 33 32 VLC VLO SEX RPZ 36 BYT 38 37

ZÁKLADNÍ VÝSTUPY DŽS – sociální pracovníci

DŽS – sociální pracovnice Nejméně spokojené jsou sociální pracovnice se svojí finanční situací a svým volným časem. Nejspokojenější jsou se svým bydlením.

DŽS – sociální pracovníci Nejméně spokojení jsou sociální pracovníci se svojí finanční situací. Nejspokojenější jsou se svým bydlením.

Porovnání hodnot DŽS obou souborů

Porovnání Nejspokojenější jsou sociální pracovníci v dimenzi bydlení, následují sociální pracovnice také v dimenzi bydlení. Na stejné úrovni je spokojenost obou souborů bez ohledu na pohlaví v dimenzi RPZ.

Porovnání vzorku učitelů dle staninů

Staniny Při převedení hodnot DŽS na staninové normy, jsou rozdíly mezi pohlavími pouze u životní spokojenosti - v oblasti hodnocení vlastní osoby a spokojenosti s rodinou, přáteli a známými, kdy muži vykazují v obou dimenzích vyšší spokojenost.

Porovnání vzorku sociálních pracovníků dle staninů

V případě hodnocení svého zdraví jsou muži méně spokojení. Staniny Při převedení hodnot DŽS na staninové normy, jsou rozdíly mezi pohlavími pouze u životní spokojenosti - v oblasti hodnocení volného času, spokojenosti s rodinou, přáteli a známými a bydlením, kdy muži vykazují vždy vyšší spokojenost. V případě hodnocení svého zdraví jsou muži méně spokojení.

Syndrom vyhoření učitelů – bez ohledu na pohlaví

Syndrom vyhoření ve 2. a nižším stádiu vyhoření, tedy dobrého výsledku z hlediska psychologie zdraví dosáhlo 11,4% mužů, ale pouze 4,7% žen. Uspokojivý výsledek, 2. - 3. stádium, byl vyhodnocen u 52,8% mužů a u 37,7% žen, tedy celkově u 41,3% všech respondentů.

22% mužů se nachází v rizikové oblasti syndromu vyhoření, 3. – 4 22% mužů se nachází v rizikové oblasti syndromu vyhoření, 3. – 4. stádium, ale bohužel dvojnásobný počet žen, tedy 44,2% žen. Mezi 4. – 5. stupněm nalezneme 13% mužů a 11,2% žen, což v celkovém vzorku znamená, že u 11,6% respondentů je přítomný syndrom psychického vyčerpání.

Syndrom vyhoření souhrn Mezi 3. – 6. stádiem se nachází: 35,8% mužů a 57,7% žen, celkem 52,4% respondentů z celého vzorku, z čehož se dokonce 2% respondentů nachází v  tak vysokém stupni vyhoření, kde je nutná terapeutická pomoc. Z pohledu pohlaví jde o 0,8% mužů a 2,3% žen.

Souhrn - učitelé Mezi prvním až třetím stádiem vyhoření, se nachází celkem 242 učitelů (47,6%), z čehož je 190 respondentů vysokoškolsky vzděláno (79%) a 52 rerspondentů má středoškolské vzdělání (21%). Ve třetím a vyšším stádiu je 266 učitelů (52,4%), z čehož 169 respondentů (64%) se vzděláním vysokoškolským a 97 respondentů (36 %) se středoškolským vzděláním. Vysokoškoláků je v tomto intervalu 1,7 krát více než středoškoláků.

Syndrom vyhoření sociálních pracovníků

ve 2. a nižším stádiu vyhoření, tedy dobrého výsledku z hlediska psychologie zdraví dosáhlo 2,5% mužů, ale pouze 0,7% žen. Uspokojivý výsledek, 2. - 3. stádium, byl vyhodnocen u 50% mužů a 42% žen, tedy celkově u 43,7% všech respondentů.

45% mužů a 50% žen se nachází v rizikové oblasti syndromu vyhoření, 3 45% mužů a 50% žen se nachází v rizikové oblasti syndromu vyhoření, 3. – 4. stádium. Mezi 4. – 5. stupněm nalezneme 2,5% mužů a 7,3% žen, což v celkovém vzorku znamená, že u 6,3% respondentů je přítomný syndrom psychického vyčerpání.

Syndrom vyhoření souhrn Mezi 3. – 6. stádiem se nachází: 47,5% mužů a 57,3% žen, celkem 55,3% respondentů z celého vzorku, kdy žádný respondent se nenachází v  tak vysokém stupni vyhoření, kde je nutná terapeutická pomoc.

Souhrn sociální pracovníci Mezi prvním až třetím stádiem vyhoření, se nachází celkem 85 sociálních pracovníků (44,8%), z čehož je 39 respondentů vysokoškolsky vzděláno a 46 respondentů má středoškolské vzdělání. Ve třetím a vyšším stádiu je 105 sociálních pracovníků (55,2%), z čehož 29 respondentů se vzděláním vysokoškolským a 76 respondentů se středoškolským vzděláním.

Průměrné BM u obou souborů Soubor mužů učitelů dosáhl hodnoty míry vyhoření 2,69. Soubor žen učitelek dosáhl hodnoty míry vyhoření 2,87. Soubor mužů sociálních pracovníků dosáhl hodnoty míry vyhoření 2,91. Soubor žen sociálních pracovnic dosáhl hodnoty míry vyhoření 3,14.

Průměrné BM u obou souborů

Porovnání korelátů věku a dimenzí životní spokojenosti podle pohlaví u učitelů

Porovnání korelátů věku a dimenzí životní spokojenosti podle pohlaví u sociálních pracovníků

Porovnání korelátů BM a dimenzí životní spokojenosti podle pohlaví u učitelů

Porovnání korelátů BM a dimenzí životní spokojenosti podle pohlaví u soc. pracovníků

Hypotéza 1. Se zvyšující se mírou vyhoření bude statisticky významně souviset klesající celková úroveň životní spokojenosti. Mezi mírou syndromu vyhoření a celkovou životní spokojeností u učitelů obou pohlaví a žen sociálních pracovnic jsou statisticky významné souvislosti na 1% hladině významnosti (učitelé r= -0,584, učitelky r= -0,347, sociální pracovnice r= -0,387). V případě sociálních pracovníků mužů (r= -0,207), vztah nedosáhl statistické významnosti. Hypotéza se nepotvrdila pouze u mužů sociálních pracovníků.

Hypotéza 2. Se vzrůstajícím věkem respondentů (mužů i žen) bude statisticky významně souviset nárůst celkové životní spokojenosti U učitelů (mužů i žen) a sociálních pracovnic nebyla prokázána statisticky významná souvislost mezi věkem a celkovou životní spokojeností. Hypotéza se potvrdila pouze u sociálních pracovníků na 1% hladině významnosti ( r=0,394)

Hypotéza 3. Se vzrůstající senioritou respondentů (mužů a žen) bude statisticky významně souviset nárůst hodnot syndromu vyhoření Vzrůstající seniorita u všech respondentů (mužů i žen) obou souborů statisticky významně nesouvisí se syndromem vyhoření. Hypotéza se nepotvrdila

F test, t- testy muži Dvouvýběrovým t-testem bylo v kategorii mužů zjištěno, že signifikantní rozdíl mezi muži učiteli a sociálními pracovníky je v: délce praxe (učitelé 14 let, soc. prac. 10 let), spokojenosti s financemi ve vzdělání (učitelé 85% VŠ, soc. prac. 60% VŠ)

F test, t- testy ženy Dvouvýběrovým t-testem bylo v kategorii žen zjištěno, že signifikantní rozdíl mezi učitelkami a sociálními pracovnicemi je v: délce praxe (učitelky 16 let, soc. prac. 7,6 let), věku (učitelky 41 let, soc. prac. 38 let), vzdělání (učitelky 65% VŠ, soc. prac 29% VŠ) syndromu vyhoření ( učitelky 2,87; soc. prac. 3,14) spokojenosti s financemi, sexem a volným časem