Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční trhy Finanční trh – specifický trh se specifickým zbožím = penězi Struktura Peněžní trh – především krátkodobé vklady a úvěry (do 1 roku) Kapitálový.
Advertisements

Ekonomická gramotnost
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
 Využití  Bankovní účty  Příklady běžného účtu v domácnosti  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Bankovnictví Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Ekonomika domácnosti.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Způsoby placení a hospodaření domácnosti
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příjmy a výdaje domácnosti
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Bankovnictví.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
Platební styk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
VY_62_INOVACE_ – Vedení účtů a platební styk Autor
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Digitální učební materiál
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příjmy a výdaje domácností – Pracovní list
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Digitální učební materiál
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU_62_A_sada 1_16_M_Výdaje_Pol
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 2 Téma: Finanční gramotnost 1 – peníze, domácí rozpočet Tematický okruh: Člověk jako občan Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: květen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA021 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA021 Anotace: Seznámení s historií peněz, hotovostní a bezhotovostní platbou, základní příjmy a výdaji domácího rozpočtu.

Finanční gramotnost 1- peníze, domácí rozpočet Peníze, hotovostní placení, bezhotovostní placení, spotřební koš,příjmy domácnosti pravidelné, nepravidelné a jednorázové, výdaje domácnosti pevné, kontrolované a jednorázové, přebytky a schodky domácího rozpočtu

Peníze a jejich historie Peníze jsou zvláštní prostředek směny, který je všeobecně přijímán při placení za zboží a služby, případně při úhradě dluhu. V současné době mají peníze formu: mincí a bankovek depozit (vkladů na účtech v bankách) cenných papírů - šeků a směnek a dalších

v Oceánii měli peníze z peří spleteného do dlouhých pásů, nejvíce žádané byly peníze z peří kolibříka a jemných peříček, co vroubí oči kohouta velmi rozšířeným platidlem byly peníze jedlé - obilí, v Mexiku kakaové boby, v Laponsku sýr známé jsou také psí, kančí a klokaní zuby i chrup delfína matky některých žen, ještě dnes žijící na Nové Guinei, byly kdysi koupeny za 100 psích zubů 

Hotovostní placení Hotovostní placení probíhá nejen při platbách „z ruky do ruky“ (v obchodech při placení služeb obyvatelstvem), ale i prostřednictvím: poštovních poukázek (pro odeslání hotovosti na účet v bance, k proplacení hotovosti z účtů u bank, k proplacení peněz zaslaných hotově od jiného plátce) dokladů bank pro vklady na účty (pokladní složenky) a pro výběry z účtů (výběrní lístky) šeků - jsou cenné papíry, pokud šek předložíme v bance, obdržíme za něj hotové peníze, případně tzv. šek k zaúčtování se neproplácí v hotovosti, ale peníze jsou připsány na účet

Bezhotovostní placení pro bezhotovostní placení otevírají banky svým klientům tzv. běžné účty vedou účty v české měně nebo v měnách cizích platby se uskutečňují odepisováním a připisováním peněz na účet klienta podle jeho příkazů o pohyby peněz informuje banka klienta tzv. výpisem z účtu

Spotřební koš spotřební koš je průměrný soubor statků či služeb nakupovaných všemi domácnostmi každý statek a každá služba má ve spotřebním koši uvedenou cenu a průměrné nakupované množství, tj. podíl na celkových nákladech domácnosti Veškeré výdaje všech domácností (zakoupené statky a služby) pak společně utvářejí tzv. spotřební koš.

Spotřební koš Do domácností proudí peníze formou: mzdy = odměny za práci jejich členů sociálních dávek vyplácených státem jako výnosy majetku ( pronájem nemovitosti, prodej nemovitosti) Domácnosti hradí splátky hypoték, nájem, zálohy na energie, telefon, internet, dále kupují zboží a služby, a tím vytváří tzv. koloběh peněz v ekonomice.

Příjmy domácnosti pravidelné Do osobního rozpočtu můžeme zahrnout dvě základní skupiny příjmů a tzv. jednorázovou: příjmy pravidelné – mzdy, příjmy z podnikání, sociální příjmy – starobní důchod, sociální dávky(přídavky na děti, rodičovský příspěvek), další pravidelné příjmy např. z pronájmu nemovitosti

Nepravidelné a jednorázové příjmy domácnosti příjmy nepravidelné - všechny příjmy, které určitě obdržíme, ale jejich výše kolísá a ne vždy je dostáváme ve stejném čase, např. odměny, úroky z vkladů, příjmy z cenných papírů nebo autorských práv příjmy jednorázové - např. z prodeje majetku, ty ale do rozpočtu nezahrnujeme, mohou sloužit ke krytí jednorázových výdajů nebo jako zdroj rezerv

Výdaje domácnosti pevné, kontrolované, jednorázové výdaje pevné - opakují se a je obtížné je snížit (nájemné, splátky půjček, hypotéky, leasingu) výdaje kontrolovatelné - jejich výši můžeme rychle ovlivnit (jídlo, oblečení, cestování, zábava), lze sem přiřadit i spoření výdaje jednorázové - vynakládají se za delší dobu a jde většinou o větší částky (koupě domácích spotřebičů, auta, dovolené), jejich výši také můžeme ovlivnit

Přebytky a schodky domácího rozpočtu vyrovnaný rozpočet - příjmy a výdaje jsou ve stejné výši přebytek rozpočtu - lze využít pro různé formy spoření (investování) schodek rozpočtu (deficit) - je třeba nějak krýt, pokud nestačí rezerva, přichází v úvahu různé druhy půjček. Bude-li deficit opakovaný, je nutné výdaje omezit, nebo hledat cesty ke zvýšení příjmu.

Literatura, citace KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. 3., upr. vyd. Praha: Eduko, 2012, 179 s. ISBN 978-80-87204-65-8. PORVICHOVÁ, Jana. Ekonomika pro SOU a SOŠ. 1. vyd. Praha: Eduko, 2012, 87 s. ISBN 978-80-87204-50-4. HORECKÝ, Jan. Společenské vědy pro střední školy. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2011, 95 s. ISBN 978-807-3581-633.