Základní větné členy - podmět

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Vedlejší věta předmětná
Doplněk a vedlejší věta doplňková
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
VY_32_INOVACE_36_Slovni_druhy_opakovani Jazyk a jazyková komunikace- Český jazyk , Slovní druhy - opakování 3. ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní.
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Podmětná a přísudková věta
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola Bylany, okres Kolín
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Větný ekvivalent VY_32_INOVACE_54_Vetny ekvivalent
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Přídavná jména I VY_32_INOVACE_03-06 Ročník: 6. , 7.
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Grafické znázornění souvětí
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_38_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní větné členy – přísudek
VY_32_INOVACE_42_Slovni_druhy_jinak
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Základní větné členy - podmět Ročník:  6. Vzdělávací oblast:  Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma: Podmět Jméno autora:  Libuše Gondkovská Vytvořeno dne:  16. 8. 2011 Metodický popis, (anotace):  Prohlubující učivo o podmětu VY_32_INOVACE_03-23

Základní větné členy (Po) Podmět (Po)

Podmět Podmět je ve větě původcem děje. Míša jezdí na koni. Podmět je ve větě nositelem vlastnosti. Zuzana je dobrou kamarádkou. Je-li podmět vyjádřen jménem, stojí jméno v 1. pádě. Ptáme se na něj otázkou Kdo, co? + Př .

Druhy podmětu Vyjádřený (Prodavačka se na něj usmála.) Nevyjádřený (Ráno jsem ho potkal před domem.) Všeobecný (Hlásili to v rozhlase.)

Podmět vyjádřený Podmět může být vyjádřen všemi slovními druhy. Nejčastěji bývá vyjádřen: podstatným jménem – Plavba byla náročná. zájmenem – Já se nebojím.

Podmět vyjádřený jinými slovními druhy Infinitivem slovesa – Přeskočit potok nebylo snadné. Příslovcem – Jirkovo tiše! přimělo Pavla k zastavení. Číslovkou – Přišly obě. Předložkou – Na je předložka. Citoslovcem – Soví húúú chlapce pořádně vylekalo.

Podmět nevyjádřený Je znám ze souvislostí nebo z tvaru slovesa. Nikoho se nebojím. (Já) Michala není dnes slyšet. Čte zajímavou knihu. (Michala) Vrátili jsme se odpoledne. (My)

Podmět všeobecný Podmětem jsou blíže neurčení lidé (někdo, kdosi). Hlásili ti v rozhlase. Na koncertě zpívali árie z Prodané nevěsty. Používá se ve rčeních. Má všeobecnou platnost. Starého psa novým kouskům nenaučíš. Jak si usteleš, tak si lehneš.

Použité zdroje: HORÁČKOVÁ, Miroslava, et al. Český jazyk pro sedmý ročník ZŠ. Havlíčkův Brod : Alter, 1999. 188 s. ISBN 80-7245-1001-8.