Úvod do studia zdravotní tělesné výchovy Kurs „Pohyb ve zdravotně tělovýchovných systémech“. 2. ročník - školní rok 2014/2015
Doc. PhDr. František Škvára 13.10.1907 - 7.5.1985 Zakladatelem této zdravotně tělovýchovné byl významný učitel naší fakulty pan doc. PhDr. F.Š. Citlivý a moudrý muž, vzdělanec v humanitních vědách. Tak jsme jej vnímali jako jeho studenti. F.Š. založil zdravotní TV ha své hluboké vnitřní identifikaci s Palackého Ideami národa Českého. „Ideou náboženskou a humanitní, , tedy ideami filosofie českých dějin, Českého Bratrstva pevně se opírající o vzdělanost a velikou snahu o ni, v duchu učení J.A.K. Uvedený myšlenkový základ stál u kolébky Zdravotní TV. Mohli bychom říci s Janem Čepem, že právě tento základ je oním etickým rozměrem, který má provázet každý lidský čin.
Zdravotní tělesná výchova
„Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody“. WHO „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody“.
D. I. IUVENALIS Orandum est, ut sit mens sana in corpore sano. Je třeba si přát, aby ve zdravém těle sídlil zdravý duch.
Základní cesty jógové praxe Bhaktijóga – cesta lásky, soucitu a to s veškerým tvorstvem, s hlubokou úctou k veškeré přírodě. Karmajóga – cesta činů, a to především takových, kterými přinášíme užitek a prospěch ostatním. Přináší pocit uspokojení a štěstí tím, že jsme schopni být prospěšnými pro druhé a tento pocit je nám současně odměnou.
Džňánajóga – cesta vědění, moudrosti, poznávání Džňánajóga – cesta vědění, moudrosti, poznávání. V tomto ohledu je důležitá tzv. vivéka – schopnost dopředu si rozmýšlet důsledky svých činů a tzv. vajragja – nepřipoutanost – umět si odříci. Rádžajóga – cesta sebekontroly, disciplíny, ovládání mysli – sestává se s osmi částí: JAMA-NIJAMA – dodržování morálních pravidel ÁSANA – tělesná cvičení PRÁNÁJÁMA – dechová cvičení PRATJAHÁRA – relaxační cvičení DHÁRANA – cvičení na koncentraci pozornosti DHJÁNA - meditace SAMÁDHI – stav dokonalého poznání 7
Ájurvéda a zdraví Zdraví není pouze záležitostí stavu těla, protože je zřejmé, že jsme mnohem víc než hmotná podoba. Zdraví – integrální souhra čtyř základních součástí našeho života: duše, mysli, smyslů a těla s životadárným přírodním prostředím.
Obraz, který si člověk o sobě vytváří – obraz svého JÁ. Ing. Dr. M Obraz, který si člověk o sobě vytváří – obraz svého JÁ Ing. Dr. M. Feldenkreis
cit, myšlení, smyslové vnímání, pohyb Srovnání Ájurvéda duše, mysl, smysly, tělo, životní prostředí Feldenkrais cit, myšlení, smyslové vnímání, pohyb
Výchova jako výkon k odpovědnosti za dobrý svět – prof. Radim Palouš PAIDEIA - Platón – moudří lidé a jejich starostlivost o ty, kteří setrvávají v zapomnění PAIDEIA – educatio = vy-vádění Educatio – odpovídá českému výchova Je tu ono „vy“ (ex), odvozené z vyvádění z jeskyně, ale i „chov“, upomínající uchování, zachování a znamenající onen respekt k singularitě, k nenahraditelnosti časně bytující bytosti. Tak český výraz „výchova“ zobrazuje obě stránky pobývání: jak tvář vystavující se světu,tak skrytost; bytost se vyjevuje a vystavuje a zase zapadá a skrývá při životní pouti, vytvářejíc tímto po-býváním své bytí.
Výchova, naděje společnosti prof. Petr Piťha výchova je významově spjato se slovesem chovat Latinské slovo education znamená vlastně vyvádění – odněkud – někam, Jde o směřování a cesty, kde pedagog znamená průvodce dětí vzdělání dík předponě vz- je spjato s významem pohybu zevnitř ven a vzhůru
Úkoly zdravotní tělesné výchovy 1. zdravotní preventivní terapeutický 2. výchovný 3. vzdělávací
Zdravotní prevence Soubor sociálních a zdravotních opatření s cílem předcházet poškození zdraví, vzniku nemocí a trvalých následků z nich.
Vyučovací jednotka ve školní zdravotní TV Části: úvodní hlavní vyrovnávací rozvíjející – pohybové dovednosti, pracovní kapacitu funkčních systémů, sociální cítění a vztahy závěrečná
Základní vyrovnávací prostředky Pohyb Držení těla Dech Relaxace
Vztah pohybu k funkci CNS Pohybová činnost přímo souvisí s činností CNS a tudíž i s intelektem a psychikou: Praktickou aplikací pohybu lze navodit uvolnění (u tenzních neurotiků) avšak i pro zvýšení agresivity (vrcholový sport). Pohyb – k pohybové reedukaci. Při léčbě prací je terapeutickou metodou nejen motorických poruch, ale i duševních poruch. Pohybu v diagnostice, např. neurolog používá pohybových reakcí na standardní podněty jako objektivního měřítka při analýze funkcí nervového systému. CNS řídí pohyb na podkladě zpracování aferentní signalizace jak z vnějšího, tak i z vnitřního prostředí, proto je pohyb závislý na senzorických podnětech (senzomotorika).
vyrovnávací cvičební tvar pohyb poloha trakce
Podmínky pro procvičování dechových cvičení příjemné, čisté a tiché prostředí volný cvičební oděv čisté horní cesty dýchací prázdný žaludek vlastní odhodlání
Cílem metody není pouhé mechanické zvládnutí pohybu, nýbrž uvědomění si změny v procítěném pohybu. Cvičební a učební proces má vést jak ke změně v našem sebevzdělávání, tak také k přestavbě nervových spojů centrálních a periferních. Strach a negativní „zafixované“ zkušenosti, vytvořily schémata chování, která musí být zase zrušena. Hlavní roli přitom hraje uvědomění. Uvědomění je v rovnováze s pohybem, (který se opakuje, stále se opakuje) možná i nad ním převažuje.
Zdravotní skupiny 1. a 2. 1. lidé zcela zdraví, s vysokým stupněm trénovanosti 2. lidé zdraví, méně trénovaní veškeré formy tělesné výchovy, vrcholový a výkonnostní sport povinná školní i dobrovolná tělovýchova, rekreační sport
Zdravotní skupiny 3. a 4. 3. lidé se zdravotním oslabením, nebo stabilizovaným zdravotním postižením 4 lidé nemocní zdravotní tělesná výchova školní i mimoškolní, sportovní aktivity s vyloučením nevhodných cvičení léčebná rehabilitace, většinou se používají fyzioterapeutické metody
Zdravotní oslabení se může projevovat trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje, tělesné stavby a zdravotního stavu, které většinou nejsou překážkou pro školní docházku a vzdělávání, ale které zpravidla tvoří kontraindikaci zvýšené tělesné námahy při tělovýchovných činnostech, ve kterých je zdůrazňován výkonnostní aspekt. Zdravotní TV je rovněž určena lidem, u kterých je zjevná motorická dyskoordinace.
Kategorie zdravotních oslabení Oslabení: 1.dýchacího systému 2. oběhového systému 3. gastroenterologická, hematologická a urogenitální 4. endokrinologická 5. pohybového systému 6. smyslová 7. neuropsychická 8. gynekologická 9. způsobená pokročilým věkem
Vyrovnávací cvičební vzor Poznání Vyrovnávací cvičební vzor Dech Přesnost: Poloha Pohyb Protažení Pokora: Představa Pozornost Pocit Minimální napětí
Literatura vhodná k nahlédnutí i studiu Piťha, P. Výchova, naděje společnosti. České Budějovice : Poustevník – Studio Gabreta, 2006. 199 s. ISBN 80-86610-18-7. Piťha, P. Učitelé, společnost a výchova. UK v Praze : Karolinum, 1999. 217 s. ISBN 807184-955-3. Palouš, R. K filosofi výchovy. Praha : SPN, 1991. 119 s. ISBN 80-04-25390-3. Gray, J. Slamění psi (O lidech a jiných zvířatech). Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-74-8. ČUMPELÍK, J., STRNAD, P., VÉLE, F. Dechové pohyby a stabilita páteře. In JELEN, K., CHALUPOVÁ, M. (editor). Diagnostika, terapie a prevence pohybem : sborník příspěvků z biomechaniky a kinantropologie. Praha : UK FTVS, 2001. s. 90-95. ISBN 80-86317-15-3. ČERNÁ, M., STRNAD. P., ŠTURMA, J a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum 1999. s. 224. ISBN 80-7184-880-8. STRNAD, P. Zdravotní a léčebná tělesná výchova. In. SLOUKA, I. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených. Brno : Tribun EU s.r.o. 2013. s. 67 – 74. ISBN 978-80-263-0289-6.