vedoucí odd. pro kurikulum odborného vzdělávání NÚV Revize RVP SOV Ing. Zorka Husová vedoucí odd. pro kurikulum odborného vzdělávání
Revize – aktualizace RVP SOV Komplexní revize RVP SOV - 2019 Současný stav – 2018 Komplexní revize RVP SOV - 2019
Postup revizí RVP SOV - 2017 – 2020/ 22 2017 – 2018 Aktualizace RVP - ve stávající struktuře - 281 oborů vzdělání kategorie E, H, M, L evaluace dosavadního fungování RVP, identifikace potřeb pro inovaci příprava odborných částí RVP, zohlednění požadavků TP/ NSK aktualizace dalších částí (legislativa, opatření,..) dokončení aktualizací RVP, předání na MŠMT ke schválení – listopad 2018 2019 – 2020/22 Zahájení revizí RVP dle nové koncepce pro obory, kde lze vytvořit společný odborný základ příprava odborné části – odborné kompetence, výsledky učení pro daný obor vzdělání (obsahové okruhy), kompetence NSK; zohlednění a aplikace VVP do OVP dopracování dalších částí RVP – didaktici VVP a garanti SOV dokončení RVP – kompletace průběžné projednávání, předložení na MŠMT
Revize – aktualizace RVP SOV 2017 – 2020-22 MŠMT – schválený materiál Návrh pojetí KD pro všeobecně vzdělávání a SOV 2016-2020 (22) - 2017 Tvorba a revize KD pro předškolní, zákl. a střední vzdělávání na národní úrovni – 2016 Přípravná fáze Identifikace nových potřeb, příprava návrhu odborných částí, výsledky učení pro daný obor vzdělání Zpracovány analyticko-koncepční studie – pro 28 skupin oborů vzdělání – 2017/18 Projednány s OS NUV, zástupci zaměstnavatelů, zástupci škol, MŠMT Zveřejněny na: http://www.nuv.cz/t/studie-1 Projednávání, komunikace Oborové a odborné skupiny NÚV, pracovní skupiny, školské asociace, střešní zaměstnavatelé, sektorové rady aj.
Revize – aktualizace RVP SOV 2017 – 2020-22 AKTUALIZACE – KOMPLEXNÍ REVIZE Zpracování odborných částí RVP Odborný garant příslušného oboru vzdělání - ve spolupráci se zástupci škol, OS, komunikace a posouzení zaměstnavateli Zpracování všeobecně vzdělávacích částí RVP Oborový garant pro předmět – ve spolupráci s PS, zástupci škol vč. akademické sféry aj., komunikace s odbornou veřejností, VŠ… - napříč od PV – ZV – SV (G i SOV)
Aktualizace RVP SOV - 2017/ 2018 Cíl Aktualizace odborných částí v rámci stávající struktury oborů SOV Zohlednění požadavků zaměstnavatelů – technologický/ technický vývoj – ve vazbě na NSK Aktualizace legislativních změn/ opatření (např. matematika) Úpravy metodického charakteru Probíhá revize zejména části odborného vzdělávání (výjimka úprava oblasti IT, MAT, SVV (standard FG), ekonomické vzdělávání, legisl. změny) Termín předložení na MŠMT – listopad 2018 Opatření k přímé implementaci aktualizovaných RVP SOV s platností od 1. září 2019
Aktualizace RVP SOV – oblast IT Podpora - výzvy OP VVV Strategie digitálního vzdělávání Informatické vzdělávání Data, informace a modelování Algoritmizace a programování Informační systémy Počítač a jeho ovládání Digitální kompetence Umožňuje využívat digitální technologie bezpečně, sebejistě, kriticky a tvořivě při práci, při učení, ve volném čase i při svém zapojení do společenského života Člověk a digitální svět Člověk, společnost a digitální technologie Tvorba digitálního obsahu Informace, sdílení a komunikace v digitálním světě Vzdělávací oblast Klíčové kompetence Průřezové téma
v RVP Informatika Digitální gramotnost Český jazyk Cizí jazyk Matema tika Informa tika Člověk a jeho svět Dějepis Výchova k občan ství Fyzika Přírodo pis Zeměpis Chemie Hudební výchova Výtvarná výchova Výchova ke zdraví Tělesná výchova Člověk a svět práce Informatika
Aktualizace RVP SOV - 2017/ 2018 Oblast ekonomického vzdělávání - výchozí předpoklady Orientace na využití ekonomického vzdělávání v praxi větší důraz kladen na praktickou stránku, méně teorie spojení a přeformulování obsahových okruhů zjednodušení obsahu Do RVP je nadále zařazován aktualizovaný Standard finanční gramotnosti (2017) ekonomické vzdělávání společenskovědní vzdělávání matematické vzdělávání Terminologické změny vyplývají ze zrušení obchodního zákoníku 2012 nahrazen Zákonem o obchodních korporacích U RVP s vlastním obsahovým okruhem Ekonomické vzdělávání se vychází ze společného ekonomického vzdělávání
Aktualizace RVP SOV - 2017/ 2018 Ekonomické vzdělávání – obsahové okruhy Kategorie H Podnikání Finanční vzdělávání Daně Kategorie L0, M Vše z kategorie H Marketing Management Kategorie L5 Marketing Management
Revize RVP SOV – 2019 - 2022 Komplexní revize RVP pro (PV, ZV) a SV Dvoustupňová tvorba kurikula Přehlednost, jasná struktura (část normativní a část ilustrační), optimální rozsah Výsledky učení orientované na žáka srozumitelné, jednoznačné, zpřesněné mají podobu kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje), jsou provázány s obsahem vymezí základní kurikulum - společné pro všechny Zůstane důležitý prostor pro profilaci školy.
Nové pojetí kurikulárních dokumentů Deklarativní část Obecné cíle, k čemu směřujeme RVP Normativní část Očekávané výsledky učení = evaluační standard na národní úrovni Příklady učebních činností žáků Ilustrační část Doporučené způsoby ověřování výsledků učení žáků, způsoby jejich hodnocení
Nové pojetí KD očekávané výsledky učení způsoby ověřování ověřování učitelem standardizované testování portfolio prací doporučené učební činnosti ukázky prací žáků obecné cíle vzdělávání
Revize RVP SOV – 2019 - 2022 Komplexní revize RVP pro SOV Revize všeobecného vzdělávání - 2019 Revize odborných části RVP SOV, pro které lze vytvořit společný odborný základ Návrh řešení struktury oborů vzdělání pro danou oblast/ skupinu Stanovení výsledků učení pro oblast společného odborného základu Zohlednění požadavků a potřeb trhu práce prostřednictvím kvalifikací (NSK) – www.narodnikvalifikace.cz (zveřejněno celkem 1253 PK) Aplikace všeobecného vzdělávání do odborné složky vzdělávání
Kvalifikační pyramida NSK (Úplné) profesní kvalifikace ŠVP RVP pro obor vzdělání SŠ Odborný základ Společný odborný základ Všeobecné vzdělání průpravného charakteru RVP pro stupeň vzdělání Všeobecné vzdělání „pro všechny“ 9 oblastí všeobecného vzdělání + klíčové kompetence
Revize RVP – všeobecně vzdělávací oblasti Opatření, kterým se budou měnit RVP SOV ve vzdělávacích oblastech - Matematické vzdělávání a Cizí jazyk - od 1. září 2018. Zpracování podkladových studií pro jednotlivé obory VVP/ průřezová témata jsou projednávány s relevantními partnery a postupně zveřejňovány na: http://www.nuv.cz/t/studie Celkový podíl VVP zůstane přibližně stejný – M, L0: 47 – 60 %, H: 33%, E: 20% Posílení průpravného charakteru vzhledem k navazujícímu odbornému vzdělávání a aplikaci do odborné složky Akcent na základní gramotnosti – matematickou, jazykovou, digitální
RVP a podpůrné systémy RVP podmínky a prostředí škol vzdělávání a profesní rozvoj učitelů standardizované hodnocení učebnice, e- učební materiály podpora tvorby ŠVP RVP
Děkuji za pozornost zorka.husova@nuv.cz