Pedagogická psychologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář z pedagogické psychologie
Advertisements

Pedagogická psychologie
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Propojení psychologie dopravy a klinické psychologie PhDr. et Mgr. Š tefan Medzihorský, předseda ČAPPO, rektor Vysoké školy aplikované psychologie Konference.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Povolání, zaměstnání, práce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Projektivní techniky.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Podpůrná opatření prvního stupně
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Techniky práce s mentálně postiženými
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
3. Metody pedagogické diagnostiky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Gymnasium Jižní Město Praha
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Psychologie výchovy a vzdělávání
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Strategické řízení a plánování
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
EU- „Učíme se ze života pro život“ Registrační číslo: CZ /0
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogická psychologie Styly učení žáků a studentů

Co říkáme na otázku „Jak se učíš?“

Co říkáme na otázku: Jak se učit? 1. Žák je vyzýván k učení, je mu předepisován obsah a rozsah učiva, ale postup je necháván na něm (učení metodou pokusu a omylu) 2. Žák musí dostat od učitele nebo od rodiče určitý návod, jak postupovat (učení podle instrukcí, učení nápodobou vzoru) 3. Žák je vyzýván, aby změnil svůj způsob učení na středoškolský, vysokoškolský atd. (učení nápodobou neexistujícího typického žáka na určitém stupni školy podle pokynů učitele) 4. Žák je vyzýván, aby respektoval velmi obecná doporučení, zásady „univerzálního“ učení (řízené samoučení pomocí příruček) 5. Žák je vyzýván, aby respektoval poznatky získané psychologickým výzkumem lidského učení; množství psychologických teorií a psychologických „škol“ (učení vysvětlováním, výcvikem, přeučováním)

Dosavadní přístupy - problémy a rizika Problémy ve školní praxi nepočítají s individuálními zvláštnostmi žáka individuální diagnostika nepočítají s těmi postupy učení, k nimž se on sám zatím dopracoval subj. „funkční“ postupy chtějí tyto postupy předělat, aniž je hlouběji poznaly někdy je dokonce chtějí zlikvidovat ve prospěch hromadně doporučovaných postupů Rizika pro celý systém školský systém ignoruje individuální styly učení žáků jak se učí „průměrný“ žák školský systém nepřeje individuálním vyučovacím stylům učitelů „správný postup“ (kriteria?) trvá-li tento tlak dlouho a je-li systematický, ztrácíme výrazné individuality, originální myslitele, nekonvenčně uvažující jedince

Hledání východisek Romantické představy: dejme žákovi volnost odstraňme zkoušení a známkování u nás debata v polovině 90. let učení je a musí být vždy radostnou záležitostí odstraňme školu jako přežilou instituci, mrzačí děti a je prostředkem indoktrinace (např. Illyich) pozice levicové i konzervativní

Obtíže současné školy 1 žákovský odpor k učení (negativní zkušenosti se školou – převaha deklarativních poznatků, neužitečnost učiva) žák se nemůže učit „po svém“, ani nemůže spolupracovat se spolužáky V hromadném vyučování tzv. nelegální komunikace omezenost žákovských představ o učení (učení = učení nazpaměť; ve skutečnosti jde o konstruování a rekonstruování poznatků, hledání objektivního významu a subjektivního smyslu vědění)

Obtíže současné školy 2 těsná vázanost žákovského učení na školu a školní vyučování; versus učení mimo školu, celoživotní učení přeceňování úlohy vyučovacích metod a vnějšího řízení; versus autoregulace učení přeceňování úlohy vzdělávacích technologií, počítačů, internetu; versus podceňování psychologie řízeného učení

Pojem učení K uvedeným změnám dochází především na základě zkušeností, tj. výsledků předcházejících činností, které se transformují na systémy znalostí – na vědění. Jde přitom o zkušenosti individuální nebo o přejímání a osvojování zkušenosti společenské. (Kulič, 1992, s.32)

Styly učení 1 jemné projevy individuality člověka v mnoha situacích učení (transsituační) přestavují metakognitivní potenciál člověka svébytné postupy při učení, které jedinec v daném období preferuje

Styly učení 2 jsou svébytné svou: motivovaností (vnější, vnitřní) strukturou (strategie, taktiky) posloupností (pořadí činností) hloubkou (povrchový versus hloubkový styl) propracovaností pružností aplikace

Styly učení 3 vyvíjejí se z vrozeného základu (tj. z kognitivních stylů), ale proměňují se během života jak záměrně, tak bezděčně jedinec je užívá ve většině situací pedagogického typu jsou relativně nezávislé na učivu (obsahu)

Styly učení 4 mají charakter metastrategie učení (sdružují učební strategie – učební taktiky – učební operace) vedou k výsledkům určitého typu, ale komplikují nebo zabraňují dosažení výsledků jiných jedinec si je zpravidla neuvědomuje, neanalyzuje, nezlepšuje; jsou „samozřejmé“ jeví se mu jako postupy samozřejmé, jemu vyhovující, „optimální“ dají se diagnostikovat a do jisté míry měnit

Struktura stylu učení Model „cibule“: bazální charakteristiky osobnosti Např. Eysenck - EOD http://82.208.50.196/infoglueDeliverWorking/ViewPage.action?siteNodeId=167&languageId=1&contentId=524 tendence ve způsobu zpracování informací sociální interakce žáka učební preference, výuková motivace (Curryová, 1983;Claxton, Murrellová, 1987)

Žákovská pojetí učení (Säljö, 1979) „Co to znamená učit se?“ (řazeno dle četnosti): získávat stále více znalostí (kvantitativně) učit se nazpaměť získávat fakta, metody, které člověk může použít, až je bude potřebovat objevovat (abstraktní) smysl interpretovat naučené, aby člověk porozuměl světu

Studentské pojetí učení a učitelova vyučování (van Rossum, 1985) 1. rozšiřovat si znalostí 2. pamětní učení 3. aplikovat znalosti 4. vhled, vztahy 5. rozvoj osobnosti Pojetí vyučování vyhovuje závislost na učiteli vyhovuje technol. postup detailně organiz. výuka, plné zaměst. potřeba nezávis-losti, kon-struktiv. aktivity samost. činnost, dialog s učitelem

Vnější determinanty stylů učení učitel sám (jeho osobnostní zvláštnosti, vyučovací styl, styl učení, pojetí výuky) podmínky pro žákovo učení (místo, čas, pomůcky) sociální situace (sám-společně, spolupráce-soupeření) koncepce výuky (tradiční, alternativní) učivo (volitelnost, relevantnost, operační struktura úloh) způsob zkoušení a hodnocení

Diagnostika stylů učení Metody přímé učení pomocí počítače (procesuální diagnostika – Pask, 1976; Kulič,1992) pozorování průběhu žákova učení etnografické pozorování, analýza in situ, tj. v přirozené situaci (Fleming, 1987; PSŠE) Metody nepřímé – kvalitativní analýza dílčích žákovských produktů (koncept, osnova, náčrtek, poznámky) analýza žákovského portfolia polostandardizovaný rozhovor se žákem a/nebo jeho učitelem fenomenografický rozhovor (Marton, Säljö) volné písemné odpovědi projektivní grafické techniky, např. dynamická, akční kresba Metody nepřímé – kvantitativní dotazníky a posuzovací škály funkce: diagnostika a/nebo autodiagnostika způsob provedení: tužka-papír; počítačová diagnostika

České verze zahraničních metod IASLP (Entwistle, Ramsden, 1984) – 45 položek, čeští vysokoškoláci: 2 072 osob ILP (Schmeck et al., 1983) – 58 položek, čeští vysokoškoláci: 2 016 osob ILS (Vermunt at el., 1987) – 120 položek, čeští vysokoškoláci: 126 osob LSI IIa (Kolb, 1984)

Dotazník stylů učení - LSI (Dunnová, Dunn, Price, 1989) určen pro žáky 3.-12. ročníku jazykové verze: francouzská, španělská, arabská, hindská, hebrejská, česká původně 104 položek česká verze ověřena u 891 žáka ZŠ a 402 žáků středních škol (gymnázií, středních odborných škol a SOU)

Struktura dotazníku LSI –1.část Preferované prostředí při učení zvuky (ticho, hluk) teplota (chladno, teplo) osvětlení (málo, hodně) pracovní nábytek (stůl + židle, křeslo, gauč, postel)

Struktura dotazníku LSI – 2.část Preferované emocionální potřeby vnitřně motivován/nemotivován vnější motivace – rodiče vnější motivace - učitel vytrvalost v učení odpovědnost za výsledky učení struktura/flexibilita postupu při učení

Struktura dotazníku LSI – 3.část Sociální potřeby při učení učit se sám – učit se s kamarády variovat sociální podmínky podle situace dosažitelnost autority při učení

Struktura dotazníku LSI – 4.část Preferované kognitivní potřeby při učení auditivní učení vizuální učení taktilní, kinestetické učení zážitkové učení

Struktura dotazníku LSI – 5.část Preferované tělesné potřeby při učení konzumování něčeho při učení potřeba pohybu při učení preferování ranního/večerního učení („sova“ / „skřivánek“) preferování dopoledního/odpoledního učení

Literatura MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7 http://www.ldpride.net/learning-style-test-b.html http://www.personal.psu.edu/bxb11/LSI/LSI.htm eBrary Education – výběr: Sadler-Smith, E. Learning Styles in Education and Training. (2006) http://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpage=1&f00=text&frm=smp.x&hitsPerPage=10&id=10132662&layout=document&p00=learning+styles&sortBy=score&sortOrder=desc Crozier, R.W. Individual Learners : Personality Differences in Education. (1996) http://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpage=1&f00=text&frm=smp.x&hitsPerPage=10&id=5003745&layout=document&p00=learning+styles&sortBy=score&sortOrder=desc Jako podklad přednášky použity materiály prof. PhDr. J. Mareše, CSc. s jeho souhlasem.