Člověk a krajina – vliv člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Od lovců k zemědělcům NEOLITICKÁ REVOLUCE.
Pravěk Mladší doba kamenná
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektu EU Peníze školám
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
Mladší doba kamenná - neolit
Neolit ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Zemědělství.
Co všechno lidé potřebují k přežití?
Zelená revoluce Název školy
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Mladší doba kamenná - Neolit
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Periferní oblasti V Asie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nil Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Eneolit - úvod Název školy
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm Ing. Jolana Juřicová Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Veronika Kloučková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
II. Pravěk 6. Neolit a eneolit.
Dějepis Doba kamenná 1.
Neolit - úvod Název školy
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Zemědělství ČR. Živočišná výroba Chov skotu Rozhodující odvětví v živočišné výrobě Mléko, hovězí maso, trus jako hnojivo Po celém území, zejména východní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Pravěk – doba kamenná VY_32_INOVACE_3C_01 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.Lenka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biomy Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Pavel Skopal Název prezentace (DUMu): Hlíznaté rostliny Název sady:Pěstování cibulovin a hlíznatých rostlin (pro 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_07 TÉMA:
Evropa rostlinstvo a živočišstvo
Zemědělci v době kamenné
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Člověk a krajina – průmyslová krajina
Člověk a krajina – moderní krajina
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Ekosystém les Živočichové
Ochrana přírody a krajiny
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Bc. Jan Hutla Vy_32_INOVACE_4B_20_Člověk_a_příroda Člověk a příroda
O nejstarších dějinách Čech
Judaismus – košer strava
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
VY_32_INOVACE_213 Tomáš Nový šestý krajinná sféra
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název prezentace (DUMu): Hlíznaté rostliny
České země v době kamenné
Slované VY_32_INOVACE_3C_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Člověk a krajina – vliv člověka Autor RNDr. Markéta Drábková Datum: 15. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

VY_32_INOVACE_BIO.kvinta.45_člověk a krajina_vliv člověka Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0702 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BIO.kvinta.45_člověk a krajina_vliv člověka Škola Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Autor RNDr. Markéta Drábková Název Člověk a krajina – vliv člověka Předmět Biologie Tematická oblast Ekologie a ochrana ŽP pro SŠ Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník SŠ  Metodický list/Anotace Zpracováno podle studijního textu pro biologickou olympiádu 2002/2003 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Velké historické změny středoevropské krajiny Vliv člověka na krajinu člověk a krajina Velké historické změny středoevropské krajiny Vliv člověka na krajinu

Mezolit střední doby kamenná u nás asi 8000 - 5000 př. n. l. zarůstání lesem - změny v životním stylu člověka Jaké změny očekáváš? velká stáda zvěře otevřené krajiny drobnější lesní zvěř, vodní ptáci a ryby migrace vznik trvalejších sídlišť první náznaky cílených proměn krajiny člověkem ve střední Evropě úmyslnému vypalování lesa - líska? - světlomilná, oříšky prostor pro velké býložravce ? nálezy speciálních nástrojů - parohových kopáčů sběr potravy (podzemní hlízy), péče o stanoviště některých důležitých rostlin?

Neolit Mladší doba kamenná vznikl zemědělství - Střední východ- 10000 př. n.l ( vhodné organismy) Které důležité plodiny a živočichové zde mají přirozený areál rozšíření? ve střední Evropě pozdní paleolit až začátek mezolitu - asi 4000 let pozadu postupně přes Středomoří do střední Evropy první zemědělci se na našem území - okolo roku 5500 př. n. l. ne příchod nové skupiny lidí - spíš o „okoukání“ od sousedů ,, rozmnožovací výhoda „ zemědělců – usazení umožňuje matkám mít děti v kratších intervalech - nárůst populace ( u migrujících - 4 roky rozestup a dětská úmrtnost – stálý počet členů skupiny) neolitická revoluce

Neolit Mladší doba kamenná klimaticky ATLANTIK vlhko a tepleji než dnes zvýšený obsah živin – rychlejší rozklad opadu z předchozích obdobích dominantní vegetací les zemědělství je vázáno na bezlesé plochy Jak udělat bezlesí? odkaz na článek Od stepi po neprostupný prales a zpět

Zpočátku obývané jen klimaticky nejpříhodnější přirozeně ,,stepní“ území (tzv. stará sídelní zóna - dolní Poohří a Polabí a jižní Morava)- pěstování obilí (zejména pšenice ) a luštěnin a chov ovcí , koz i hovězího dobytka pro maso plocha pro pěstování obilí vymýcením lesa chov dobytka - pastva v lesích - rozvolnění porostů v důsledku okusu

Eneolit pozdní doba kamenná trávopolní (dvoupolního) systém pole/pastvina orba - orební hák tažený dobytkem zvířata i pro mléko a jako tažná ( dodatková energie! ) eroze půdy – doklady sedimentace v nivě Labe Jakou dodatkovou energii používáme k orbě v současné době?

Zdroje FUND, R. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 24.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Egyptian_Domesticated_Animals.jpg SUGAAR. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 24.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neolithic_expansion.svg DOSTÁL, Dalibor a kol. Od stepi po neprostupný prales a zpět [online]. [cit. 24.11.2013]. Dostupný na WWW: http://tech.ihned.cz/c1-60348770-od-stepi-po-neprostupny-prales-a-zpet http://www.biologickaolympiada.cz/files/pripravne_texty/PT2002.pdf