Kazuistický seminář – úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Struktura poradenského procesu
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Rodina.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Sexuální poruchy Olga Bürgerová.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Sociální anamnéza MUDr. Ivan Foltýn, Ph.D..
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Klinická propedeutika
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Tělesné sebepojetí.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Seminář Trauma.
Psychiatrické vyšetření
Pediatrie - dětské lékařství
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Výzkumné metody v psychologiI
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Seminář pro ředitele dětských domovů Pozlovice,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Struktura poradenského procesu
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální šetření a legislativa
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Psychiatrické vyšetření
Sociální čtení.
Psychiatrické vyšetření
Diagnostické interview, pozorování chování, anamnéza Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 3.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

Kazuistický seminář – úvod

Pozorování v psychodiagnostice Pozorování chování klienta během vyšetření Pozorování jako samostatná metoda Vzhled: stavba těla, výraz tváře, účes, oblékání, držení těla, rukou… Jednání: Mimika (informuje o charakteru emocí) Pantomimika (pohyby celého těla; informuje o intenzitě emocí) Gestika (pohyby rukou a paží, které doprovázejí zejm. verbální jednání) Řeč (množství, rychlost, formální úroveň…) Projevy emocí (vč. jejich fyziologických korelátů) Sociální chování (charakter interpersonálních vztahů) Vztah k objektům (jak zachází s pomůckami při vyšetření) Vztah k sobě (sebehodnocení, sebevědomí) Pedopsychologické vyšetření: chování dítěte k rodičům, vztah k vyšetřujícímu, osobní zóna, řečový projev (naznačí intelektovou úroveň a výchovné prostředí), pozorování při hře, kresbě.

Rozhovor Nejobtížnější diagnostický postup. Získáváme diagnostické informace, ale také navazujeme kontakt. Neměl by trvat déle jak 30-45 minut. Neřízený – volnost ve výběru témat na straně klienta. Řízený – psycholog zaměřeným a organizovaným způsobem získává informace o klientovi. Standardizovaný – přesně daný postup, všechny otázky v určitém sledu. Částečně standardizovaný – záměr a cíl rozhovoru je pevně daný, taktika je uvolněnější, není nutné dodržet pořadí a formulaci otázek, nutné ale dotknout se všech témat. Volný – konkrétní cíl, cesta a prostředky nejsou předem dány.

Fáze rozhovoru Úvodní fáze Jádro rozhovoru Závěr rozhovoru Navázání kontaktu (odstranění nedůvěry, uvolnění) Charakter neřízeného rozhovoru Naladíme se na vyjadřovací úroveň klienta Jádro rozhovoru Získáváme maximum diagnostických informací Od obecnějších problémů ke konkrétním Od běžných a méně osobních údajů k intimějším Maskovaná technika – diagnosticky relevantnější otázky prokládáme více položkami, které nemají emocionální náboj a které nevyvolávají obranné mechanismy klienta Závěr rozhovoru Případné emoční napětí z rozhovoru je třeba uvolnit, klienta nemá odcházet s pocitem, že z něj psycholog tahal informace

Techniky vedení rozhovoru Je jich mnoho (kladení otázek, zachycení a objasnění, interpretace apod.) Vhodné seznámit klienta s tím, co o něm už víme (ze žádanky, od rodičů, učitele, lékaře apod.). Vyzveme klienta k volnému vyprávění s tím, že potom se doptáme na to, co budeme potřebovat. Nechat klienta vyprávět svými slovy, co ho přivádí, jaký je problém, co očekává od našeho setkání. Cílené otázky na doplnění informací a diagnostické interview.

Na co se ptáme v anamnéze? RA: pokrevní příbuzní z obou stran (rodiče, prarodiče, sourozenci, sourozenci rodičů), jejich nemoci, pobyty na psychiatrii, kriminalita. Nukleární rodina: úplná či neúplná, vztah rodičů k dítěti, výchovné metody, odměny a tresty, ekonomické poměry rodiny, bydlení, volný čas, při rozvodu kontakt s rodiči. Sourozenci: počet, pořadí, vztahy, adaptace na narození sourozence, rozdíly mezi nimi. Prenatální období a porod: bylo dítě plánované a chtěné? Stav matky během těhotenství, psychický i somatický, porod (časný, předčasný, pozdní), komplikace při porodu. Raný vývoj: poporodní adaptace, PMV (sed, vztyk, chůze, řeč), nácvik hygieny a stravování

Další vývoj: nástup do kolektivního zařízení a adaptace na ně, období vzdoru, vztah rodičům, sourozencům, učitelkám, spolužákům, poslušnost. Scholarita: těšení se na školu, adaptace na ni, začlenění do kolektivu, vztah ke školní práci, kolik času věnuje školní přípravě, kázeňské problémy ve škole, problémy s učením Somatické zdraví: běžné dětské nemoci, jiné nemoci, úrazy, hospitalizace, operace, jídlo, spánek. Emocionální vývoj: projevy, vzrušivost, reakce na stres, úzkostnost, odpoutání od rodiny. Vývoj sociálních vztahů: vztahy ke spolužákům a kamarádům, kolik má kamarádů, tráví s nimi čas? Vztahy k autoritám, k rodině.

Návyky: žádoucí i nežádoucí, zlozvyky (tyky, okusování nehtů, masturbace atd.) Zájmy U adolescentů: Pracovní vývoj: volba povolání, spokojenost s profesí, změny zaměření, profesionální plány. Eroticko-sexuální vývoj

Anamnéza RA (Rodinná anamnéza) OA (osobní anamnéza) (autoanamnéza, heteroanamnéze, medicínská anamnéza) Abusus (alkohol, kouření, černá káva, jiné psychoaktivní látky) Schol., PA (školní a pracovní anamnéza) SA (sociální anamnéza) FA (užívané léky)

Kazuistika – Martina, 15;6 Cílené psychologické vyšetření za účelem posouzení psychogenního podílu na polymorfních stescích. (vyšetřena 6/2014) Polymorfní potíže bez validního lékařského nálezu: dušnost s palpitacemi, nyní hlavně nauzea a občasné bolesti hlavy, dysmenorea, nyní na léčbě zlepšeno. Větší zátěž ve škole, v rámci hospitalizace bez nálady. RA: matka nezaměstnaná, migrény, má gymnázium, pracovala jako obchodní zástupce, má velmi špatný vztah se svou matkou; otec dělník, žaludeční vředy, sestra 2003 atopický ekzém, bratr 2006 zdráv. OA: Z první gravidity, porod v termínu, spontánně záhlavím, poporodní adaptace v normě, kojena do 8. měsíce, čistotu udržovala běžně, PMV v normě, řeč norm. Léčena pro astma, nyní stav dobrý, často bývala nemocná. Menses od 12 let, od 15 let bolestivý, nepravidelný, s velkými výkyvy nálad. Kolem 6 let v péči psychologa pro hyperaktivitu a špatnou přizpůsobivost změnám (má nepříjemné vzpomínky na psycholožku, pocit, že jí nerozuměla).

Schol.: studentka gymnázia (kvarta), prospěch průměrný, dříve lepší průměr. SA: Žije s rodiči a mladšími sourozenci (bratr 7, sestra 11) ve společné domácnosti v RD, má již druhý vztah, zatím nevede pohlavní život.