Metodologie vědeckého výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Advertisements

Ukazatele kvality Metodika pro tvorbu a testování ukazatelů kvality zdravotních služeb - B.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Současná pedagogická diagnostika a její metody Pro potřeby výchovných poradců zpracovala Dagmar Ženková.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Věcné autority v roce 2016
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Marketingový informační systém
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Rešerše.
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
karel oliva Akademie věd ČR
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
Test z Metodologie – náměty k přípravě
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Co si vezmu na….
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Metodologie vědeckého výzkumu

Metodologie vědeckého výzkumu Výzkum a druhy výzkumů Tvůrčí poznávací činnost v oblasti jakéhokoliv v vědního oboru medicína – lékařství ošetřovatelství Absolventská práce

Historický vývoj výzkumu Oblasti výzkumu udržování a podpora zdraví etické problémy, edukace, kvalita péče, standardizace postupů, multikulturní péče, hodnocení role dentální hygienistky Kvantitativní a kvalitativní výzkum velký vzorek respondentů - dotazník malý vzorek respondentů – příběhy Etické principy výzkumu Význam výzkumu

Výzkum a druhy výzkumů Základní výzkum – orientuje se na řešení klíčových teoretických problémů Aplikovaný výzkum – cílem je hledat cesty a způsoby, jak využít vědecké poznatky získané základním výzkumem Metodologický výzkum – ověřovat stávající a hledat nové metody, techniky Teoretický výzkum Empirický výzkum – spokojenost pacientů, zátěž personálu Praktický výzkum – zaměřený na zlepšení a zkvalitnění péče, reaguje na aktuální problémy

Metodologie vědeckého výzkumu

Priority pro 21. století Udržování a podpora zdraví Etické problémy Edukace Standardizace

Etické principy vědecké práce Priority pro 21. století Etické principy vědecké práce - princip prospěšnosti princip respektování lidské důstojnosti princip spravedlivosti princip ochrany zranitelných jedinců získávání souhlasu k výzkumu status jedince, typ informace, podstata závazku, odměňování, výběr jedinců, metody, ujištění o bezpečnosti a možných rizicích, dobrovolný souhlas

Metody, procedury, techniky výzkumu = návod, způsob, jak něco určitého poznat, zhotovit nebo něčeho docílit. Vědecká metoda = souhrn zvláštních pravidel, kterými je nutné se v procesu poznání řídit. Základní metody – metoda logická a historická Logická metoda – analyzuje s jí struktura jevu Historická metoda – poznání jevu v širších historických souvislostech K logickým postupům patří – analýza, syntéza, dedukce, komparace, analogie

Procedury Procedury výzkumu jsou metody v užším slova smyslu, představující způsob organizace výzkumu. Procedury jsou následující : Statistická – je účelná pro zkoumání hromadných jevů, zejména prostřednictvím některých metod ze statistiky Výběr vzorku – náhodný výběr – náhodně záměrný výběr - záměrně smíšené výběrové postupy

Procedury Monografická – škála potřebných poznávacích operací se soustřeďuje pouze na jeden jev, který s zkoumá z různých hledisek a to jako celek. Experimentální – nečeká, že proces nastane, ale uměle ho vytváří – hypotéza se experimentem ověřuje – laboratorní, přirozený, terénní Typologická – se používá při zkoumání takových jevů jako jsou např. poslech rozhlasu, televize, využití volného času a další jevy kulturní povahy – vychází z empirických informací, které analyzuje a uspořádává do typů. Historická – souvisí s longitudinálním dlouhodobým výzkumem

Techniky Pozorování Rozhovor – interview Druhy rozhovorů Dotazník Druhy otázek Škály Anketa Experiment Studium dokumentů Kazuistika – případová studie Snímkování

Pozorování Znamená soustředěné, cílevědomé sledování se záměrem něco poznat, zjistit, vyzkoumat. Základní tradiční technika sběru informací. Přímým předmětem pozorování je chování osob, celková situace , atmosféra …. . Pozorování je náročné na čas a vyžaduje specifické schopnosti a dovednosti – schopnost rychlé adaptace na neznámé prostředí, vžití se do příslušné role, schopnost sebepozorování, zachování nezaujatého postoje, osvojení nástrojů a pomůcek, schopnost zvládat složitější, nečekané situace. Pozorování nezúčastněné a zúčastněné Pozorování skryté a zjevné Pozorování přímé a nepřímé

Rozhovor Ucelená soustava ústního jednání mezi tazatelem a respondentem Systém verbálního kontaktu mezi tazatelem a dotazovaným s cílem získat informace prostřednictvím otázek, které klade tazatel Zásady Správně odhadnout složitost zkoumaných problémů Koncipovat rozhovor jako přirozený Počítat s narůstáním únavy, poklesem pozornosti (60) Motivovat respondenty vhodným vysvětlením smyslu rozhovoru Vytvořit přátelskou atmosféru Používat srozumitelný jazyk Vyloučit subjektivní ovlivňování odpovědi tazatele

Rozhovor Individuální rozhovor Skupinový rozhovor Standardizovaný rozhovor Nestandardizovaný rozhovor Polostandardizovaný rozhovor Tématický rozhovor Historie života Kritická událost Deníky

Dotazník standardizovaný soubor otázek, jež jsou předem připraveny na určitém formuláři Stavba dotazníku Má zahrnovat všechny podstatné problémy Musí zaujímat celou šíři problematiky Má spíše respondenta přitahovat Formulace otázek má být jasná, zřetelná, jednoznačná Identifikační údaje Anonymní a neanonymní Návratnost

Dotazník Škály Uzavřené otázky Otevřené ( volné ) otázky Polouzavřené otázky Škály Škála je formou otázky, kterou žádáme respondenta, aby řadil zkoumaný problém na určité kontinuum. Kontinuem rozumíme postoje, názory – vyjádřené různým způsobem Verbálně Číselně Graficky

Anketa Nejjednodušší výzkumná technika – používaná při průzkumných šetřeních 5 – 10 otázek Poštovní Předávané Novinové

Experiment Významná kvantitativní metoda výzkumu Záměrné vyvolání určitých jevů, kontrolovaným pozorováním a kritickým zhodnocením Podstata experimentu spočívá v umělém vyvolání určité žádoucí situace Klasický experiment Klinický experiment Přirozený experiment

Studium dokumentů Klasická metoda, představující analýzu jakýchkoliv dokumentů, které nebyly vytvořeny za účelem výzkumu. Dokumenty tištěné, psané, zvukové, videozáznamy, fotografie Obsahová analýza dokumentů Osobní – deníky, dopisy, memoáry Neosobní - statistiky, úřední dokumenty, zprávy Oficiální – zákony, vyhlášky Neoficiální – reklamní letáky Primární – bezprostřední záznam událostí, jevů Sekundární – zpracované prvotní prameny – statistické zprávy

Kasuistika – Případová studie Snímkování Kasuistika – kvalitativní metoda, celistvost – komplexnost případu se specifickými rysy Osnova Popis člověka s danou nemocí Jak to vidí a vnímá pacient – pacientova výpověď Jak to vidí a vnímá sestra, lékař Formulace otázek pro odborníka Výkladová část textu Otázky a závěrečná diskuse

Snímkování - technika výzkumu, která spočívá ve vytváření určitého snímku o zkoumaném jevu – snímek pracovního dne dentální hygienistky/ty Snímkování prováděné výzkumníkem má povahu pozorování Časový snímek se opírá o techniku standardizovaného dotazníku a rozhovoru Analýza časových snímků Výpočty průměrného trvání jednotlivých aktivit Průměrné časové rozvržení aktivit v jednotlivých hodinách dne Respondenti podílející se a nepodílející se na aktivitách

Poznámky k volbě technik Teoretické vyjádření sledovaného jevu Velikost a složení zkoumaného souboru Charakter zkoumaného jevu – názory, pocity, postoje lidí Technické, časové, finanční i vlastní možnosti

Výzkum Základní schéma postupu Přípravná fáze – formulace výzkumného tématu Sběr dat Zpracování empirických dat Interpretace a praktická aplikace Diseminace Projekt výzkumu – přípravná fáze – Osnova přípravy projektu Námět a výzkumný problém Dosavadní stav poznání

Výzkum 3. Cíl a hodnota výzkumu 4. Předmět výzkum 5. Zkoumaný soubor 6. Metody a techniky 7. Zpracování 8. Organizační zabezpečení 9. Využití výsledků výzkumu

Námět a výzkumný problém Základním aspektem výzkumu je správné postavení problému Při vymezování výzkumného problému je třeba zvážit : Z hlediska podstaty Z hlediska metodologického Z hlediska praktického Z hlediska etického Problém má být zformulován zcela konkrétně, jednoznačně Problém má mít možnost empirického ověření

Dosavadní stav poznání Studium literatury nám umožňuje získat co nejvíce poznatků. www.cochrane.com www.sciencedirect.com název výzkumu, autor výzkumu, zdůvodnění výzkumu, cíle výzkumu, strategie, kritéria výběru, sběr a analýza dat, hlavní výsledky, závěry, citace Databáze – CINAHL, MEDLINE,BiblioMedica Poznatky související s výzkumným problémem Posouzení problému ze širšího teoretického hlediska Rámec pro interpretaci výsledků

Cíl a hodnota výsledků Musíme si vymezit přesně cíl a úkol zkoumání Za jakým účelem realizovat právě tento výzkumný problém ? V čem spočívá jeho základní cíl ? K jakým možnostem praktické aplikace dojde jeho vyřešením ? Předmět výzkumu - přesné stanovení zkoumané oblasti Stanovení hypotéz podmíněný výrok o vztahu mezi jevy nebo jejich určitými stránkami – potvrzení pravdivosti Východiskové Pracovní Statistické

Zkoumaný soubor Metody a techniky Soubor všech osob, věcí či jevů zaujatých do výzkumné problematiky, se označuje jako základní soubor. Ze základního souboru vybíráme výběrový soubor. Výběrový soubor je reprezentativní v té míře, nakolik odráží vlastnosti základního souboru. Dokonalé zvládnutí metod a technik využívaných ve výzkumné činnosti. Je zapotřebí znát jejich validitu a reliabilitu ( spolehlivost ). Validní měření je takové měření, které měří skutečně to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilní měření je takové, které nám při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se ovšem stav pozorovaného objektu nezměnil.

Sběr dat Zpracování empirických dat Základem výzkumné činnosti je odpovědně vytvořený harmonogram přípravy a vlastního zpracování získaných údajů ve smyslu zaznamenávání, třídění a důsledné analýzy dat. Organizační zabezpečení – dostatečný časový prostor Využití výsledků výzkumu Sběr dar Zpracování empirických dat Kontrola úplnosti a čitelnosti je mechanickou kontrolou

Interpretace a praktická aplikace Závěrečná písemná práce z výzkumu Obsahuje Úvod Teoretickou část Empirickou část Závěry Literaturu Přílohy Obsah

Výzkum Výzkumné instituce University, fakulty, vědecké ústavy, výzkumné ústavy, zdravotnické školy postgraduální vzdělávací instituce Akademie věd