Elektrokola z pohledu bezpečnosti silničního provozu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Silniční daň. Předmětem daně jsou vozidla, kterým je přidělena státní poznávací značka a jsou používaná nebo určena k podnikání Předmětem daně jsou vozidla,
Advertisements

Právní důsledky užívání alkoholu a jiných návykových látek v silničním provozu Tisková konference BESIP a ŘSDP Mgr. Michael Židův Ministerstvo.
VY_32_INOVACE_AUT1_11 Kategorie a druhy motorových vozidel.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Senioři a sociální sítě. Kolik je ale na sociální síti vlastně českých seniorů? Je to asi 5% z 3,5 mil.
Spoje potrubí-zákl. informace1 VY_32_INOVACE_441.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Trvanlivost potravin Doc. Ing. Luboš Babička, CSc. ČZU v Praze Katedra kvality zemědělských produktů.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Prázdniny Prázdniny dopravní nehodovost 2011, Prázdniny 2012 Policie České republiky porovnánív % počet.
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
2 Marketingové koncepce
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry vybrané obchodní jednotky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zákonná úprava užívání osobních přepravníků (Segway)
Pojem přeměna obchodní společnosti
Státní organizace.
Proudové chrániče.
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2016
Hradec Králové, 17. září 2014.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Jednoduché účetnictví
Zpráva o uplatňování ÚP
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
POVINNÁ VÝBAVA SILNIČNÍCH VOZIDEL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Poměr v základním tvaru.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
RIZIKO.
Psychologie test.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Prázdniny 2011 Policie České republiky
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Poměr v základním tvaru.
Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2013
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Střední škola obchodně technická s. r. o.
2. fáze výcviku řidičů.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za rok 2014 plk. Ing. Tomáš LERCH
Dopravní nehodovost ve Zlínském kraji za rok 2016
Život bez střeva , Praha.
Statistika nehodovosti na území hl. m. Prahy v roce 2014
Seminář o stavebním spoření
Strategie BESIP Mgr. Tomáš Neřold M.A.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Velikonoce plk. Ing. Tomáš LERCH.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Elektrokola z pohledu bezpečnosti silničního provozu Mgr. Tomáš Neřold M.A. Pověřen řízením Samostatného oddělení BESIP Ministerstvo dopravy

BESIP v ČR - realita Vývoj usmrcených osob nejvíce osob je usmrceno v červenci a srpnu pětina osob je usmrcena a těžce zraněna v období letních prázdnin v roce 2017 usmrceno 101 osob (historicky nejméně) facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Prázdninové následky NSBSP 2017 prázdniny jsou v porovnání s ostatními měsíci rizikovým obdobím pro některé zranitelné účastníky silničního provozu 33 % usmrcených a 32 % těžce zraněných motocyklistů 29 % usmrcených a 21 % těžce zraněných dětí 28 % usmrcených a 28 % těžce zraněných cyklistů facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Vývoj usmrcených a těžce zraněných cyklistů vs. NSBSP počet těžce zraněných cyklistů každý rok nad předpokladem NSBSP!!! facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Usmrcení cyklisté v krajích (2017) přibližně každá 11. usmrcená osoba byla cyklistou facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Těžce zranění cyklisté v krajích (2017) přibližně každá 7. těžce zraněná osoba byla cyklistou facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Elektromobilita v ČR Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. zpracovalo pro BESIP analýzu Elektromobilita v ČR V ČR v provozu desetiticíce elektrokol Statistiky PČR nerozlišují nehody a jejich následky u elektrokol (vše uváděno v kategorii jízdních kol) Analýza obsahuje i nehody elektrokol šetřené CDV v rámci Hloubkové analýzy bezpečnosti silničního provozu Dlouhodobě je vysoký podíl usmrcených a zraněných cyklistů, kteří neměli v době dopravní nehody přilbu. Dle našeho výzkumu (https://www.cdv.cz/en/cycling-fatalities-when-a-helmet-is-useless-and-when-it-might-save-your-life) by 37 % usmrcených v případě, že by přilbu v době nehody mělo, PŘEŽILO! Aktuálně je přilba povinná pro věkovou kategorii do 18 let – v této věkové kategorii nebyla v roce 2017 usmrcená žádná osoba. Téměř 4 z 10 usmrcených cyklistů byli v roce 2017 senioři ve věku 65 let a více, další třetina usmrcených cyklistů v uvedeném roce byla ve věku 55 – 64 let! facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Nepoužívání cyklistických přileb přilby v roce 2017 nemělo 84 % usmrcených, 70 % těžce zraněných a 68 % lehce zraněných cyklistů Dlouhodobě je vysoký podíl usmrcených a zraněných cyklistů, kteří neměli v době dopravní nehody přilbu. Dle našeho výzkumu (https://www.cdv.cz/en/cycling-fatalities-when-a-helmet-is-useless-and-when-it-might-save-your-life) by 37 % usmrcených v případě, že by přilbu v době nehody mělo, PŘEŽILO! Následky na životech a zdraví, v případě jízdy na elektrokolech (a zejména s výše uvedenými body/riziky) je ještě více než v případě jízdních kol nutné klást důraz na používání cyklistických přileb (pozn. jen v loňském roce nepoužilo přilbu 84 % usmrcených, 70 % těžce zraněných a 68 % lehce zraněných cyklistů); podle studie [6] by 37 % usmrcených cyklistů mohlo přežít, pokud by použili cyklistickou přilbu! facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Usmrcení cyklisté dle věku (2017) 4 z 10 usmrcených cyklistů byli v roce 2017 senioři třetina pak ve věku 55-64 let Aktuálně je přilba povinná pro věkovou kategorii do 18 let – v této věkové kategorii nebyla v roce 2017 usmrcená žádná osoba. Téměř 4 z 10 usmrcených cyklistů byli v roce 2017 senioři ve věku 65 let a více, další třetina usmrcených cyklistů v uvedeném roce byla ve věku 55 – 64 let! Alkohol: Každoročně nejvyšší podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu a/nebo návykových látek včetně následků na životech a zdraví právě u cyklistů v roce 2017 zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu a/nebo návykových látek 642 nehod (tj. 27 %) při nichž bylo 5 osob usmrceno (tj. 20 %) a 57 osob těžce zraněno (tj. 27 %) facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Elektrokola a legislativa elektrokolo je podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů stále „klasickým“ jízdním kolem musí splňovat podmínky vyhlášky č. 341/2014 Sb. a normy ČSN EN 15194 +A1, která je určena pro typy jízdních kol s pomocným elektrickým pohonem a s maximálním trvalým jmenovitým výkonem 0,25 kW, přičemž výkon se postupně snižuje a nakonec se přeruší, jakmile vozidlo dosáhne rychlosti 25 km/h nebo dříve, jestliže cyklista přestane šlapat pokud některé hodnoty přesahují stanovené limity, nejedná se dále o elektrokolo! především rychlost, resp. dopomoc elektropohonu nad hranici 25 km/hod může vyvolávat nebezpečné konfliktní situace (špatný odhad ostatních účastníků silničního provozu apod.) s fatálními následky na životech a zdraví Riziko: zdaleka ne všechna elektrokola na trhu splňují podmínky legislativy Přestavěná pomocí tzv. přestavbových sad lze přestavět klasické kolo na elektrokolo; z pohledu bezpečnosti silničního provozu je ovšem nutné, aby byly v souladu s platnou legislativou; existují varianty, které po implementaci na jízdní kolo změní charakter dopravního prostředku na nezpůsobilý k provozu na pozemních komunikacích!!! facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Rizika z pohledu bezpečnosti… Nákup/dovoz „NE/elektrokola“ „Tuning“ elektrokol Rychlost Těžiště Následky na životech a zdraví Možná rizika z pohledu bezpečnosti silničního provozu: Příklady nehod s účastí elektrokol, zkoumané v rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod, jsou obsahem kapitoly 4.1.1 Šetřené nehody s účastí elektro-dopravních prostředků. Nákup/dovoz „NE/elektrokola“, problém provozování elektro-dopravních prostředků, které nelze zařadit do kategorie elektrokol, jsou zpravidla rychlejší a výkonnější (viz kapitola výše); tyto nesmí být provozovány na pozemních komunikacích! „Tuning“ elektrokol, některé prodejny a servisy nabízí softwarovou úpravu řídící jednotky spočívající ve zvýšení výkonu a rychlosti elektropohonu, elektrokolo po takové úpravě nejenže pozbyde záruční podmínky výrobce (tito jsou v případě reklamací schopni zjistit i jen softwarový zásah), některé společnosti nabízí instalaci speciálního chipu, který dokáže zrychlit elektrokolo až na 50 km/h!!!; např. jeden z distributorů elektrokol tuto variantu pro středové pohony (Shimano, Brose, Yamaha, Bosch a Bafang) na svých stránkách nabízí; samozřejmostí je, že elektrokolo po takové úpravě nesmí být provozováno na pozemních komunikacích, neméně závažné jsou však situace kdy takto upravená (nebezpečně rychlá!) elektrokola jezdí po cyklostezkách apod.!!! Rychlost, přestože je asistovaná pomoc elektrokol omezena do 25 km/h je tato rychlost pro mnohé poměrně vysoká (resp. vyšší než v případě jízdního kola) a hrozí zvýšené riziko dopravní nehody v souvislosti s nezvládnutím jízdy na elektrokole (nehledě k výše uvedenému bodu – „tuning“ elektrokol) Těžiště, trendem z posledních let jsou tzv. středové elektropohony (Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang atd.), které pohánějí primárně kliky pedálů a jsou umístěny (spolu s baterií na/v rámu elektrokola) v těžišti; zejména u levnějších elektrokol bývá motor umístěn v předním nebo zadním náboji kola a baterie zpravidla nad zadním kolem – takové elektrokolo není ideálně vyvážené a může být v určitých situacích hůře ovladatelné facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Příklady hazardu s lidskými životy… Těžká „elektrokoloběžka“ (výkon 500 W, hmotnost 56 kg BEZ akumulátoru) – dle prodejce se jedná o přestavbu Elektrokoloběžka s max. rychlostí až 35 km/h vhodná pro děti od 10 let (info na www prodejce) – v uživatelském manuálu info, že není schválená pro použití v běžném provozu… Nehledě k pohnutkám prodejců, distributorů a dalších subjektů, které na tomto byznysu participují, je nejvyšší zodpovědnost na uživatelích, kteří tyto elektro-dopravní prostředky na pozemních komunikacích České republiky ať již vědomě či nikoli (např. nečetli uživatelský manuál) provozují facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Doporučení při výběru Vhodný typ elektrokola Vhodný typ elektropohonu Správná velikost rámu Dostatečný dojezd Prověřený výrobce Prodejce se servisním zázemím Zahraniční e-shopy Půjčovny elektrokol Doporučení při výběru elektrokola: Vhodný typ elektrokola, do hor/terénu nebudeme pořizovat skládací / městská elektrokola apod. Vhodný typ elektropohonu, v zásadě existují dva základní typy elektropohonu; první – se snímačem otáček klik pedálů – zpravidla levnější systémy, prodleva nástupu asistence elektropohonu (nutná „párkrát“ prošlápnout, než systém zaregistruje šlapání cyklisty), v případě nastavení maximální asistence riziko „škubnutí“ kola; druhý – s tlakovým snímačem – značkové systémy např. Bosch, Yamaha a další, prakticky okamžitá asistence po vyvinutí tlaku na pedál, tento typ elektropohonu si zachovává více charakter jízdního kola – asistence elektropohonu je do jisté míry úměrná vyvinutému tlaku na pedály (přirozenější – bezpečnější) Správná velikost rámu, stejně jako při výběru kola, i u elektrokola je nutné zvolit vhodnou velikost rámu, zde platí pravidlo, že by si zákazník před nákupem měl mít možnost elektrokolo alespoň krátce vyzkoušet Dostatečný dojezd, zvolit elektrokolo s vhodným/dostatečným dojezdem Prověřený výrobce, vybírat ze „značkových“ elektrokol – ideálně od společností, která vyrábějí i kola, zde je předpoklad kvalitního kola, které bývá zpravidla osazeno kvalitním a prověřeným elektropohonem Prodejce se servisním zázemím, vybírejte prověřené prodejce, který nabízí jen elektrokola schválená k provozu na pozemních komunikacích, velmi důležité je elektrokolo správně a pravidelně servisovat Zahraniční e-shopy, cena elektrokol na zahraničních (zejména asijských webech) je velmi lákavá, pomineme-li kvalitu (ne)odpovídající ceně, nemusí tyto výrobky splňovat parametry legislativy ČR – viz předchozí kapitola Půjčovny elektrokol, v případě, že zákazník potřebuje elektrokolo jen omezenou dobu v roce, je levnější a vhodnější si elektrokolo zapůjčit; nejlepší variantou je i při plánovaném nákupu si elektrokolo alespoň na pár dní zapůjčit, řada prodejců pak cenu výpůjčky odečte z prodejní ceny elektrokola facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

BESIP v ČR - realita Cesta na prázdniny facebook.com/ibesip twitter.com/ibesip youtube.com/ibesip instagram.com/ibesip www.ibesip.cz

Mgr. Tomáš Neřold M.A. +420 602 632 176 tomas.nerold@mdcr.cz