Funkční styl řečnický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – psané útvary (krátké informační útvary - útvary.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Architektonická kompozice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
Veřejné mluvené projevy a jejich styl
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Uhřice, okres Hodonín
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Pravidla srozumitelnosti projevu a instruování
SEMINÁŘ OZO Ladislav Hejný
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Styl prostěsdělovací Jde o oblast běžné každodenní komunikace v rodině, na pracovišti, mezi přáteli. Produktor navazuje kontakt s příjemcem,podává mu informace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
MIKROPROCESOROVÁ TECHNIKA
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C59Čj6_Vypravování
8. ročník Michaela Hantková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Slohotvorní činitelé.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
9. ročník Michaela Hantková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Badminton zajímavé ukázky
Shrnutí rým (absolutní, cizí - české slovo)
Komunikace Umění prezentace. Komunikace Umění prezentace.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Úvaha Tento slohový útvar najdeme ve stylu odborném, publicistickém i uměleckém. Je to pojednání nebo výklad na základě logických úsudků. Projevuje se.
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
SLOH ‒ úvaha.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Funkční styl řečnický

Funkční styl řečnický

Otázky k tématu Uveďte příklady veřejných projevů, s nimiž jste se setkali. Jak může řečník upoutat a udržet pozornost? Jaký řečník vás zaujme / odradí? Měl by se v řečnických projevech užívat jen spisovný jazyk? Musí být řečnický projev předem napsaný? Musí být říkán spatra? Působí na vás jako na posluchače více verbální, nebo neverbální složka projevu?

Řečnický styl – úvod Styl veřejných mluvených projevů Funkce – informační a persvazivní Slohové postupy – nejvíce výklad a úvaha Počátky rétoriky – v antice: Démosthenes – filipiky Aristoteles – Rétorika Cicero

Druhy řečnických projevů 1. dělení Politické Soudní Duchovní Naučné Příležitostné 2. dělení Oficiální (např. projev státníka, řeč obhájce, kázání) Polooficiální (např. svatební přípitek, školní referát, projev na firemní akci)

Slohotvorní činitelé Co nejvíce ovlivňuje podobu řečnického projevu? Subjektivní činitelé Osobnost řečníka, jeho vzdělání, řečnické dovednosti Objektivní činitelé Funkce projevu Typ příjemce Míra oficiálnosti Míra připravenosti Přímý / nepřímý kontakt s příjemcem (např. rozhlas)

Řečnické prostředky Jak může řečník upoutat a udržet pozornost? Kontaktové prostředky 5. pád (Vážené paní profesorky…) 1. osoba mn. č. (Všichni se shodneme na tom…) 2. osoba mn. č. (Jistě jste si všimli, že…) Básnické prostředky Metafory (zahořel pro vědu mocným plamenem) Zvolání a apostrofy (Nestálá Múzo!) Řečnické figury Řečnická otázka (Kdo by si to byl pomyslel?) Citáty (Jak říká klasik: Štěstí přeje připraveným.) Opakování a zdůraznění (Připomeňme si znovu…)

Řečnické prostředky Jak může řečník upoutat a udržet pozornost? Názorné prostředky Příklady, přirovnání Číselné údaje, tabulky, grafy – v prezentaci Zvukové prostředky intonace, důraz, pauzy Neverbální prostředky Mimika, gesta, pohyby těla… Oblečení a celkový vzhled řečníka

Kompozice řečnického projevu Viz UČEBNICE, S. 83 – ukázka A 1) úvod Oslovení (přivítání) posluchačů Získání pozornosti a vzbuzení zájmu o téma – např. položením otázky 2) stať Rozvedení tématu včetně příkladů 3) závěr Shrnutí myšlenek, příp. výzva k příjemcům Poděkování za pozornost

Útvary řečnického stylu SAMOSTUDIUM – UČEBNICE, S. 84-86 Politický projev Oslavný projev Přípitek Řeč obhájce / žalobce Prezentace Přednáška Referát Diskuse

Procvičování Rozbor řečnického projevu – viz UČEBNICE, S. 83 – ukázka A Cvičení – PRACOVNÍ SEŠIT: S. 75/4 S. 77/8 S. 78/18