Odměňování a organizace práce praktičtí a ambulantní lékaři MUDr Odměňování a organizace práce praktičtí a ambulantní lékaři MUDr. Jiří Běhounek hejtman Kraje Vysočina
Zdravotnictví devadesátých let Trochu historie Zdravotnictví devadesátých let 1993 malá privatizace – rozvolnění poliklinik, transformace OÚNZ, KÚNZ?; neřízený rozvoj ambulantní sféry, nemocnice – státní, řízené okresními úřady; velmi rozdílné přístupy 1997 sazebník – výkonový systém zákon o zdravotním pojištění, deklarovaný jako dočasný neexistující vize a cílový stav v ČR vyvádění výkonů dle lukrativnosti a smluvní schopnosti 31.12.2018
Trochu historie Zdravotnictví po roce 2000 vznik krajů & geniální tah vlády – převod zadlužených nemocnic na kraje (spolu s rozbitými silnicemi a systémově neřízenou sítí středních škol) převzetí historicky rozdílného financování vznik dalších pojišťoven 31.12.2018
Začátky krajského zdravotnictví Snahy krajů o řešení situace různé formy - příspěvkové organizace, akciové společnosti, holdingy, pronájmy; odtržení od vertikálních vazeb kraje bez vlivu na smluvní politiku ZP znevýhodnění regionů bez fakultních nemocnic řízených státem bez pomoci Ministerstva zdravotnictví ČR, Parlamentu i zdravotních pojišťoven 31.12.2018
Současnost zdravotnictví bez koncepce a analýzy potřeb klientů nadbytek superspecializovaných kapacit nerovnoměrné regionální rozmístění kapacit absence realistické kontroly všech částí systému převádění odpovědnosti na kraje – bez kompetencí, bez vymahatelnosti a bez financí LPS ohledání zemřelých pseudosíť zdravotnických zařízení 31.12.2018
Věková struktura obyvatelstva věková skupina rok 1991 2001 2005 2010 2015 2020 0 – 14 let (%) 22,2 17,6 15,9 15,2 15,4 14,8 15 – 59 let (%) 60,4 64,1 64,6 63,0 60,7 59,6 60 a více let (%) 17,4 18,3 19,5 21,8 23,9 25,6 Index stáří 78,4 106,2 122,2 143,8 155,4 172,5 Zdroj: Český statistický úřad 31.12.2018
Současnost rozdílný systém financování primární péče, péče ambulantních specialistů a ambulantní péče v nemocnicích stanovení ordinačních dob lékařů v terénu bez ohledu na potřeby klientů, bez ohledu na zastupitelnost povinnost hlášení uzavření ordinace na více než dva dny zdravotní pojišťovně v praxi nefunguje při uzavřené ambulanci zpravidla odkaz na ošetření v nemocnici 31.12.2018
Současnost již nyní nedostatek lékařů ve venkovských oblastech marné hledání nástupců lékařů odcházejících do penze venkov není zajímavý pro mladé lékaře ani za výrazných podpor samotných obcí (ordinace bez nájmu, obecní byty...) 31.12.2018
Současnost – Kraj Vysočina 31.12.2018
Současnost – Kraj Vysočina 31.12.2018
Odměňování – praktické lékařství kombinovaná kapitačně výkonová platba rozmezí 48 – 54 Kč na registrovaného pacienta za měsíc + platby za vykázané výkony návrhy a zvýšení kapitační platby ve venkovských oblastech koeficientem 1,3 v Kraji Vysočina registrováno u 352 tis. pacientů u 258 praktických lékařů pro dospělé, tj. příjem cca 70 tis. Kč/ordinace pouze z kapitačních plateb 31.12.2018
Odměňování v nemocnicích 31.12.2018
Odměňování v nemocnicích 31.12.2018
Je šance na změnu? názory rozumné, ale nakonec nerealizované chybí vážný zájem stran se dohodnout bez skutečné motivace – bez reálného řešení 31.12.2018
Způsoby řešení zpětná vazba informací o pacientech spolupráce na zákonech, jejich dodržování odvaha k řešení ekonomická a sociální hlediska elektronizace zdravotnictví 31.12.2018
Je třeba tvořit síť poskytovatelů zdravotních služeb hierarchické uspořádání státem řízené sítě horizontální a vertikální vazby oboroví odborníci přechod mezi pracovišti analýza dostupnosti poskytovatelů zdravotních služeb ZZS a přirozené vazby – „spád“ hustota (města – venkov) regionální princip krajské uspořádání postavení zřizovatelů a jejich vliv na poskytovanou péči 31.12.2018
Jak v kraji tvořit síť? dostupné analýzy průchod pacienta systémem demografie spádovost specifika regionů průchod pacienta systémem efektivita, kvalita statistická data a rozbory nezbytná spolupráce kraj + stát + zdravotní pojišťovny + poskytovatelé 31.12.2018
Hráči v systému Pozice ministerstva, zřizovatelů, plátců a pacientů zákonné normy a jejich dopady zdravotní péče elektronizace přehledy srovnání dostupnost dat smluvní politika, restrukturalizace péče pacient edukace informace angažovanost motivace 31.12.2018
Je to vůbec reálné? nutné zapojení pacientů a zdravotníků bez politické vůle a komplexnosti postupů nedojde ke změně ve zdravotnictví na žádné úrovni převažující individuální, skupinové a regionální zájmy je třeba přestat pseudoargumentovat a objektivně hodnotit možnosti a kapacity jasně stanovit pozice a představy státu regionální politické představy poskytování zdravotní péče v oddělených minimálně komunikujících sektorech 31.12.2018
dosáhnout U nás realizovatelné řešení?? … závěr dosáhnout kvalitní, efektivní a hospodárné zdravotní péče lze pouze úzkou spoluprací a propojením státu (vláda, MZ ČR, parlament) + krajů + municipalit + zdravotních pojišťoven + poskytovatelů + klientů U nás realizovatelné řešení?? 31.12.2018
Děkuji za pozornost MUDr. Jiří Běhounek hejtman Kraje Vysočina e-mail: behounek.j@kr-vysocina.cz www.kr-vysocina.cz 31.12.2018