DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Práce a výkon Název školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
Jednoduché stroje Vypracovali: Daniel Mikeš Štěpán Kouba Třída: 1.A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Ivana Nováková NÁZEV:Kladky TÉMATICKÝ CELEK:Pohyb těles. Síla ČÍSLO.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
7.ROČNÍK Hydraulická zařízení VY_32_INOVACE_ Název školy
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_18 Energie Šablona číslo: IX Sada číslo: I
VY_32_INOVACE_12 12 PRÁCE autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Technika obsluhy – Příprava mléka šlehaným parou
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_1 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika Účinek síly na těleso otáčené kolem pevné osy. Páka.
Skládání sil, rovnováha sil
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Fyzika 7.ročník ZŠ Otáčivé účinky sil Creation IP&RK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Otáčivý účinek síly.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Pascalův zákon.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Vztlaková síla.
Tuhé těleso a moment síly
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
Otáčivý účinek síly. Páka.
Jednoduché stroje Tercie.
Rovnovážná poloha páky – opakování
Transkript prezentace:

DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka Šablona číslo: IX Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM:19 Autor: Mgr. Milan Žižka

Anotace: PowerPointová Prezentace seznamuje s pákou jako jednoduchým strojem, s druhem pák a s podmínkou rovnováhy na páce. Upevňuje dovednosti správného řešení fyzikálních úloh. Druh učebního materiálu Výukový Typická věková skupina 13 – 14 let Klíčová slova Páka, síla, rameno síly, moment síly, páka jednozvratná, páka dvojzvratná, rovnováha na páce.

Páka Páka patří mezi jednoduché stroje. Jednoduché stroje člověku usnadňují práci Jednoduché stroje práci nezmenšují.

Zopakujme si, co víme o otáčivém účinku síly Na čem závisí otáčivý účinek? Otáčivý účinek síly na těleso nezávisí pouze na velikosti síly, ale i na vzdálenosti nositelky síly od místa otáčení. Otáčivý účinek síly popisuje moment síly. Osa otáčení Rameno síly F1 F2 Rameno síly nazýváme vzdálenost nositelky síly od osy otáčení. F3 Která ze sil na obrázku má větší otáčivý účinek? První nemá otáčivý účinek, druhá má větší a třetí největší (její rameno je největší).

Moment síly je součin síly a ramene síly. Co je moment síly, jak se značí a jak ho vypočítáme? Moment síly je součin síly a ramene síly. F a M je moment síly v Nm F je síla v N a je rameno síly v m 0 je osa otáčení M = F . a

Příklad na zopakování: Jakým momentem sil otáčíme stranovým klíčem, působíme – li silou 80 N ve vzdálenosti 20 cm? F = 80 N a = 20 cm = 0,2m M = ? . M = F . a M = 80 . 0,2 M = 16 Nm Velikost momentu síly, kterým otáčíme klíčem, je 16 Nm.

Páka může být například tyč, která se otáčí kolem osy kolmé k páce. Někdy se stane, že člověk chce zvednout těleso a na jeho zvednutí mu síla nestačí. Často takovou situaci řeší tak, že si pomůže nějakou tyčí, kládou apod., kterou zasune pod zvedané těleso a těleso zvedá přes nějaký kámen, kmen apod. Říkáme, že použil páku. F1 Páka může být například tyč, která se otáčí kolem osy kolmé k páce.

Podmínka rovnováhy - momentová věta: M1 = M2 F1 . a1 = F2 . a 2 Rovnováha na páce Rovnováha na páce nastane, když moment síly, který otáčí pákou v jednom směru například F1 . a1 se rovná momentu síly, který otáčí pákou v opačném směru např. F2 . a2 . F2 a2 F1 a1 F1 je první síla v N a1 je rameno první síly v m F2 je druhá síla v N a2 je rameno druhé síly v m Podmínka rovnováhy - momentová věta: M1 = M2 F1 . a1 = F2 . a 2

Síly působí na různých stranách od osy otáčení. Páky rozlišujeme: Páka dvojzvratná F2 a2 F1 a1 Síly působí na různých stranách od osy otáčení. F2 a2 F1 a1 Páka jednozvratná Síly působí na jedné straně od osy otáčení. Páka rovnoramenná a1 a2 Síly působí na různých stranách od osy otáčení. A současně platí, že a1 = a2. F2 F1

Přiřaď čarou: Páka jednozvratná Páka dvojzvratná Kolečko Kleště Nůžky Louskáček

Dva chlapci seděli na prkně. Jeden chlapec měl hmotnost 35 kg a seděl ve vzdálenosti 300 cm od podepření. Druhý chlapec měl hmotnost 42 kg. V jaké vzdálenosti seděl, když byli vyvážení? a1 = 300 cm = 3m m1 = 35 kg – F1 = 350 N m2 = 42 kg – F2 = 420 N a2 =? Z momentové věty: M1 = M2 Nejprve vypočítáme, jakým momentem sil otáčí prknem první chlapec M1 = F1 . a1 = 350 . 3 = 1050 (Nm) Pro moment sil druhého platí: M2 = F2 . a 2 Neznáme a 2 : a 2 = M2 : F2 ( protože M1 = M2 = 1050 Nm) a 2 = 1050: 420 = 2,5 (m) Druhý chlapec si sedne do vzdálenosti 2,5 m.

FG = 20N ( 2 l vody jsou asi 2 kg tomu odpovídá 20N.) Jakou silou působíme na vahadlo studny ve vzdálenosti 100 cm od ložiska, ve kterém se otáčí. Vzdálenost táhla od osy otáčení je 15 cm. Na jeden zdvih napumpujeme 2l vody.(Tření neuvažujte.) Pro řešení klikni FG = 20N ( 2 l vody jsou asi 2 kg tomu odpovídá 20N.) a1 = 15cm = 0,15m a2 = 100 cm = 1 m F2= ? . Moment síly kterým působí voda: M = FG . a1 M = 20 . 0,15 M = 3 Nm Moment síly ruky: M = F2 . a2 F2 = M : a2 F2 = 3 N Vahadlem otáčíme silou o velikosti 3 N.

Na kolečko si zahradník naložil tři pytle zeminy každý o hmotnosti dvacet kilogramů. Korba je od kola vzdálena 50 cm, zahradník zvedá kolečko ve vzdálenosti 150 cm od kola. Jakou silou bude působit? F2 a2 F1 a1 Páka jednozvratná Řešení: Zápis úlohy: Rameno nákladu a1 = 50 cm = 0,5 m Rameno zahradníka a2 = 1,5m Hmotnost nákladu m1 = 60 kg odpovídá síla F1 = 600N Síla zahradníka F2 = ? Momentová věta : M1 = M2 Nejprve vypočítáme, jakým momentem sil otáčí kolečkem náklad M1 = F1 . a1 = 600 . 0,5 = 300 (Nm) Pro moment druhé síly platí: M2 = F2 . a 2 Neznáme F2 : F2 = M2 : a 2 ( protože M1 = M2 = 300 Nm) F2 = 300 : 1,5 = 200 (N) Zahradník zvedá kolečko silou 200 N.

Řešení pro zdatnější počtáře: Na kolečko si zahradník naložil tři pytle zeminy každý o hmotnosti dvacet kilogramů. Korba je od kola vzdálena 50 cm, zahradník zvedá kolečko ve vzdálenosti 150 cm od kola. Jakou silou bude působit? Řešení pro zdatnější počtáře: F2 a2 F1 a1 Páka jednozvratná Zápis úlohy: Rameno nákladu a1 = 50 cm = 0,5 m Rameno zahradníka a2 = 1,5m Hmotnosti nákladu m1 = 60 kg odpovídá síla F1 = 600N Síla zahradníka F2 = ? Momentová věta platí i pro jednozvratnou páku: F1 . a1 = F2 . a 2 Odtud síla zahradníka: F2 =600 .0,5 : 1,5 = 200 (N) Zahradník zvedne kolečko silou 200 N.

Příklad s řešením pro zdatnější počtáře: Automechanik chtěl zvednout auto o hmotnosti 1 tuny. Použil k tomu tyč o délce 4m tak, že ji zahnul 40 cm od konce. Kratší konec zasunul pod auto. Jakou silou působil na druhém konci? Řešení: Kratší konec tyče - a1 = 40 cm = 0,4 m Delší část tyče - a2 = 3,6 m Hmotnosti auta m1 = 800 kg odpovídá síla F1 = 8000N Síla automechanika F2 = ? 3,6 m 0,4 m Z momentové věty: F1 . a1 = F2 . a 2 Síla automechanika: F2 =8 000 .0,4 : 3,6 = 888,88(N) Automechanik zvedne auto silou přibližně 889 N Uvaž, jestli by takto zvedl toto auto i menší a štíhlejší automechanik. Automechanik by musel mít hmotnost přibližně 89 kg, či více.

Laboratorní váhy (rovnoramenné) jsou příkladem užití rovnoramenné páky. Zdroj obrázků: Galerie MS Office: www.office.microsoft.com, 7/2013 a vlastní práce.