Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo
Workshopy I 13:40 Workshopy II 16:15 U32/ Facilitace – umění práce s různorodou skupinou/ Vojtěch Benda U33/ (Ne)schopní čelit výzvám/ Katarína Hozlárová a Nikola Gajdošová U34/ Přemýšlet o světě – jak být aktivními už od základní školy/ Zdenka Strnadová P31/ Kde vzít ty demokraty? / Michal Vyvlečka Workshopy II 16:15 U32/ Mluvíme s mladými lidmi (nejen) o Evropě/ Kateřina Šustrová a Michael Murad U33/ Jak to ovlivnit/ Zuzana Wildová
Představení výsledků projektu CATCH-EyoU
Koordinováno Univerzitou v Boloni, financováno Rámcovým Programem EU pro Výzkum a Inovace Horizont 2020 CO Aktivita a postoje/identita mladých: 16-26 let, důraz na evropskou úroveň 8 zemí: Česko, Itálie, Švédsko, Německo, Velká Británie, Estonsko, Řecko, Portugalsko 3 roky: 2016-2018 PROČ Proměna participace a občanství: od participace na lokální až k nadnárodní Rozdílné kontexty (např. škola, rodina, přátelé) a podmínky, které aktivitu mladých lidí ovlivňují cílem je tvorba nástrojů a doporučení JAK Mezioborově: psychologie (vývojová, sociální, politická); sociologie; politologie; mediální studia, pedagogika V různých oblastech a různými nástroji: politiky mládeže, mediální reprezentace, škola a školní prostředí (učebnice, učitelé), postoje a aktivity mladých, úspěšné případové studie, sociální intervence
Výzkum a data Dotazníkové šetření 1) Studenti středních škol a učilišť (věk 14-19) 2) Mladí dospělí (věk 20-30) Dvě vlny: podzim/zima 2016 a 2017 O českých datech: podzim 2016 a 2017, v 5 regionech Výzkum na školách – 13 škol (náhodný výběr, gymnázia vs. ostatní školy a učiliště), 532/415 studentů (33 školních tříd) ve věku 16-18 Výzkum mladých dospělých – agentura Median, kvótní výběr, 814/ 415 mladých dospělých ve věku 20-25
Výzkum a data Rozhovory s učiteli Skupinové rozhovory se studenty 5 případových studií škol (gymnázia, učiliště, střední odborné školy) 3 kraje Rozhovory s učiteli Skupinové rozhovory se studenty 16 rozhovorů 54 studentů ve věku 15-19 let Učitelé základů spol. věd, občanské výchovy, dějepisu, angličtiny, českého jazyka a dalších 27/27 gymnázia vs. profesně orientované školy 23 dívek a 31 chlapců Učitelé, které mají 5-30 a více zkušeností ve školství
Výzkum a data 30 případových studií úspěšných projektů, organizací a iniciativ (vedených mladými lidmi nebo zapojující mladé lidi) 2 etnografické studie organizací jako dva odlišné typy občanského zapojení (úspěšný politický spolek a oblíbené skautské středisko) Pozorování, rozhovory se členy Aktivity mladých aktivních lidí, motivace, překážky, cíle, organizace a komunikace
Výzkum a data Další: Rozhovory s tvůrci politik a lidmi z mládežnických organizací Analýzy mediální reprezentace mladých lidí a mladí lidí v EU Analýzy učebnic Intervence na škole po dobu dvou let – vlastní práce na společenském problému a hledání řešení za pomoci učitelů (sledování aktivit a možného vývoje postojů + zapojení ve škole) + studenti a učitelé z Gymnázia Žďár nad Sázavou s tématem neporozumění a propasti mezi generacemi
PETR – ADOLESCENTI HONZA - DATA
Psychologické občanství (identita, postoje atd.) Aktivní občanství Psychologické občanství (identita, postoje atd.) Participace
Participace Za posledních 12 měsíců …
Participace Za posledních 12 měsíců … Online
Participace Za posledních 12 měsíců … Dobrovolnictví a dobročinnost
Participace Za posledních 12 měsíců … Konzumerismus
Participace Za posledních 12 měsíců … Institucionalizovaná politika
Participace Za posledních 12 měsíců … Protest
Participace
Participace Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace Pasivní Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace Digitální Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace V „pohotovostním režimu“? (Erik Amnå) Digitální Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace Dobrovolníci Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace Aktivní Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace zájem, vlastní účinnost, důvěra v instituce spíše vzdělanější, z měst a muži Participace Aktivní Typ participace 1 2 3 4 Petice 67 36 61 13 Demonstrace/stávka 59 18 Bojkot či nákup zboží 74 32 35 Nošení symbolu 66 5 17 Dobrovolná práce 76 49 28 Koncert či jiná charitativní akce 77 46 Darování peněz 78 34 10 Sdílení na sociálních sítích 39 80 15 Diskuze na internetu 68 9 Internetový protest 65 7 37 Připojení ke skupině na sociální síti 20 75 Psaní vzkazů na zdi 40 Obsazení budovy 31 Násilná konfrontace 48 Práce pro stranu/kandidáta 6 Kontaktování politiků/úředníků 52 Darování peněz politické skupině 47 Vytvoření online obsahu 42 6 % 25 % 21 % 48 %
Participace Překážky složitost politiky a málo informací
Participace Překážky složitost politiky a málo informací absence smysluplných alternativ mezi stranami a kandidáty
Participace Překážky složitost politiky a málo informací absence smysluplných alternativ mezi stranami a kandidáty nízká důvěra ve vlastní schopnosti a strach ze sebevyjádření
Participace Překážky složitost politiky a málo informací absence smysluplných alternativ mezi stranami a kandidáty nízká důvěra ve vlastní schopnosti a strach ze sebevyjádření pocit, že náš názor nikoho nezajímá
Participace
Participace Brzdy rutina, vyhoření a ztráta motivace
Participace Brzdy rutina, vyhoření a ztráta motivace přetížení nejaktivnějších
Participace Brzdy rutina, vyhoření a ztráta motivace přetížení nejaktivnějších osobní život
Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé
Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé náhody a pragmatická rozhodnutí
Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé náhody a pragmatická rozhodnutí lokální problémy
Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé náhody a pragmatická rozhodnutí lokální problémy potřeba sdílet názory a někam patřit
Participace Příležitosti okolí – rodina a přátelé náhody a pragmatická rozhodnutí lokální problémy potřeba sdílet názory a někam patřit
Participace A Evropa? nejčastěji formou online aktivit či podpisu petice
Participace A Evropa? nejčastěji formou online aktivit či podpisu petice šířeji jako činnost v mládežnických organizacích, účast na mezinárodních projektech, dobrovolnictví v zahraničí atd.
Participace A Evropa? nejčastěji formou online aktivit či podpisu petice šířeji jako činnost v mládežnických organizacích, účast na mezinárodních projektech, dobrovolnictví v zahraničí atd. ve srovnání s národní úrovní exkluzivnější – doménou spíše socioekonomicky privilegovaných úzce svázána s určitým věkem, studiem a příležitostmi, které toto období nabízí
Identita a postoje
Identita a postoje Evropská identita pozitivně souvisí s národní identitou
Identita a postoje Co s identitou souvisí zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence
Identita a postoje Co s identitou souvisí zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence pozitivní postoje k příslušným institucím
Identita a postoje Co s identitou souvisí zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence pozitivní postoje k příslušným institucím kontakty se zahraničním a cestování – pouze málo
Identita a postoje Co s identitou souvisí zájem o politické a společenské dění a pocit vlastní kompetence pozitivní postoje k příslušným institucím kontakty se zahraničním a cestování – pouze málo socioekonomické zázemí pouze s evropskou identitou a spíše slaběji silnější u studentů gymnázií a vysokých škol
Identita a postoje Imigrace
Identita a postoje Imigrace pouze gymnazisté pouze vysokoškoláci
Škola Školám se navzdory jejich úsilí příliš nedaří zvyšovat informovanost, zájem či kompetence u studentů, kteří patřičnými informacemi, zájmem a kompetencemi již předem nedisponují
Škola Školám se navzdory jejich úsilí příliš nedaří zvyšovat informovanost, zájem či kompetence u studentů, kteří patřičnými informacemi, zájmem a kompetencemi již předem nedisponují Úspěšnější v tomto ohledu jsou školy, které aktivněji zapojují studenty do výuky, školních parlamentů, studentských projektů a spolků
Škola Školám se navzdory jejich úsilí příliš nedaří zvyšovat informovanost, zájem či kompetence u studentů, kteří patřičnými informacemi, zájmem a kompetencemi již předem nedisponují Úspěšnější v tomto ohledu jsou školy, které aktivněji zapojují studenty do výuky, školních parlamentů, studentských projektů a spolků I zde ovšem motivovanější a aktivnější zůstávají ti žáci, kteří si motivaci přinášejí z mimoškolních (rodinných a dalších) kontextů
Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky
Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky někteří učitelé se podle studentů těmto tématům záměrně vyhýbají
Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky někteří učitelé se podle studentů těmto tématům záměrně vyhýbají podle učitelů je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory
Škola Možné problémy témata občanství, demokracie, politiky či participace ve výuce často zcela chybějí nebo jsou pojímána nesystematicky někteří učitelé se podle studentů těmto tématům záměrně vyhýbají podle učitelů je výuka těchto témat ve výsledku podmíněná zejména osobností učitele – dovednostmi, motivacemi a osobními názory u některých učitelů postrádají studenti schopnost vést skutečnou diskuzi
Škola Možné problémy studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání politiky a Evropské unie s přiznaným nedostatkem informací
Škola Možné problémy studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání politiky a Evropské unie s přiznaným nedostatkem informací učitelé upozorňují na zastaralost a nevhodnost učebnic
Škola Možné problémy studenti mají pocit neinformovanosti – u řady z nich se pojí negativní vnímání politiky a Evropské unie s přiznaným nedostatkem informací učitelé upozorňují na zastaralost a nevhodnost učebnic výuka je až příliš ovlivněna tlakem na dobré známky či nutnost odmaturovat
Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi
Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti
Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti Vzájemné posilování spíše než vylučování jednotlivých identit
Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti Vzájemné posilování spíše než vylučování jednotlivých identit Rozdíly mezi studenty z odlišných typů vzdělávání
Co dál Malý počet aktivních, velký počet pasívních a nemalý počet těch někde mezi Institucionalizovaná politika jako překážka – přátelé, rodina a lokální kontexty jako příležitosti Vzájemné posilování spíše než vylučování jednotlivých identit Rozdíly mezi studenty z odlišných typů vzdělávání Občanské vzdělávání na školách – značné rezervy i značný potenciál
Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo
Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? Jakub Ondráček s dalšími přáteli minulý rok založili platformu Generace s názorem za účelem upozornit na nízkou volební účast mladých lidí. V současné době pracuje na společném projektu s platformou Rekonstrukce státu. Jan Husák v České radě dětí a mládeže inicioval projekt Kecejme do toho, poté koordinoval Národní pracovní skupinu pro strukturovaný dialog s mládeží. Od roku 2016 vede Analytickou sekci, kde se zaměřuje na výzkum o mladých. Katarína Čavojská je výzkumnicí a konzultantkou v oblasti výzkumu v nevládních organizacích, kde se v současnosti věnuje problematice měřené dopadů práce s mládeží v Radě mládeže Slovenska. Jan Šerek provádí výzkum a vyučuje psychologii na Fakultě sociálních studií MU. Výzkumně se věnuje především občanské a politické socializaci mladých lidí.
Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo
Workshopy I 13:40 U32/ Facilitace – umění práce s různorodou skupinou/ Vojtěch Benda U33/ (Ne)schopní čelit výzvám/ Katarína Hozlárová a Nikola Gajdošová U34/ Přemýšlet o světě – jak být aktivními už od základní školy/ Zdenka Strnadová P31/ Kde vzít ty demokraty? / Michal Vyvlečka
Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo
V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? Michael Murad pracuje od roku 2011 v organizaci o.p.s. EUTIS, kde se podílel na realizaci řady projektů zaměřených na zvýšení účasti mladých lidí na politice (ať již evropské, tak komunální). Václav Kříž je předsedou spolku Mladí občané. Z pozice zástupce koordinátorky Národní pracovní skupiny pro Strukturovaný dialog s mládeží realizoval cyklus konzultací zaměřený na téma "Mladí lidé v Evropě: a co dál?„ Katarína Klingová je výzkumice v organizaci GLOBSEC, kde monitoruje dezinformace a zaměřuje se téma informovanosti mladých lidí. Petr Macek je vedoucím Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny a řešitelem projektu Catch-Eyou v ČR. V současnosti se věnuje zejména tématu tranzice mladých lidí do dospělosti.
Program konference 9:30/ P31 Představení výsledků projektu CATCH-EyoU: Constructing Active Citizenship with European Youth 11:40/ P31 Diskuzní panel I: Aktivisté a "pasivisté": jak mohou škola a společnost podpořit občanské zapojení mladých? 12:40/ Přestávka na oběd 13:40/ Workshopy/aktivity I 15:00/ P31 Diskuzní panel II: V Evropě jako doma? Co víme o vztahu mladých Čechů k okolní společnosti? 16:15/ Workshopy/aktivity II 17:15/ P31 Závěrečné slovo
Workshopy II 16:15 U32/ Mluvíme s mladými lidmi (nejen) o Evropě/ Kateřina Šustrová a Michael Murad U33/ Jak to ovlivnit/ Zuzana Wildová