VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Slohové útvary Název materiálu Vypravování - opakování Číslo materiálu VY_12_INOVACE_1A_CJ_18(32) Autor Mgr. Anežka Chládková Datum tvorby 23. 04. 2013 Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora. Anotace: Určená pro žáky 1. ročníku nástavbového studia (popř. 1. ročníku SOU). Prezentace určená k interaktivní práci žáků při hodině. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele a interaktivní práci žáků, lze použít i k opakování učiva. Prvních pět úloh společně s žáky ( první úloha s animací podporující výklad). Dále čtyři příklady s nabídkou výběru výsledků. Některý z žáků dostane myš a z nabídky řešení příkladů vybírá správnou možnost. A na závěr čtyři příklady k samostatné práci žáků. Čas: cca. 20 - 25 min.
Vypravování (opakování)
Nahraď podtržená slova výstižnějšími! Na konci zimní sezóny bylo mistrovství světa v ledním hokeji. Na Mezinárodní den dětí byly v parku různé atrakce. Na silnici bylo mnoho aut v obou směrech. Na zápase bylo několik tisíc diváků. Na počest našich hostů bylo sportovní odpoledne. Z nejlepších prací pak byla výstava. Na záhonech byly růže a pivoňky.
Rychle tvoř slova opačného významu! Chladno, nenávist, dávat, chudý, hluboký, smích, hloupost, lenost, teplo, trpaslík, tupý, klesat, hořký, bdít, ne, široký, nic, noc, začátek, malý.
Vrávorat, zapřít, zjistit, strachovat se: Uvedená slova seřaď do čtyř skupin tak, aby vznikly řady stejného nebo podobného významu! Vrávorat, zapřít, zjistit, strachovat se: Potácet se, zalhat, bát se, jít nejistě, objevit, nepřiznat, motat se, zatajit, vypátrat, obávat se, odhalit, zamlčet, najít, hrozit se.
Řešení: Vrávorat zapřít zjistit strachovat se Potácet se zalhat objevit obávat se jít nejistě nepřiznat najít hrozit se motat se zamlčet odhalit bát se zatajit vypátrat
Uspořádej věty tak, aby byl příběh souvislý (stačí čísla vět)! Díky své chytré ženě se mladý panovník opět věnoval vladaření a jeho zemi i poddaným se začalo dobře dařit. Bohatý a slavný král měl jediného syna. Království tak brzy zchudlo, poddaným se vedlo zle. Princ však místo vladaření pořádal plesy a hony. Princ se do ní zamiloval a brzy se konala velkolepá svatba. Když král zemřel, zdědil princ trůn a veškerý majetek. Naštěstí se objevila krásná a chytrá princezna.
Řešení: Věty srovnány podle čísel takto: 2, 6, 4, 3, 7, 5, 1.
Dokonči vypravování! Jednoho dne jsem byl sám doma. Rodiče zůstali na noc u příbuzných, sestra byla na táboře. Dívám se na televizi. Co také jiného? Venku tma jako v pytli, hustě prší, občas se zablýskne. Sleduji, jak hrdina filmu pronásleduje dvojici zločinců. Film je napínavý, ale přesto mě vyděsí silný hrom. A zase… Sakra! Vypli proud. Co teď? Najednou slyším podivné zvuky. Krve by se ve mně nedořezal…
Použité zdroje: SEDLÁČEK, Bohumil; GRUŠOVÁ, Eva; PLESKOTOVÁ, Alena. Český jazyk a literatura pro 1. ročník ZVOU. Praha: SPN, 1987, ISBN -. Archiv autorky