Věková struktura obyvatelstva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura obyvatelstva
Advertisements

VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
Demografický vývoj obyvatelstva
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
SKLADBA OBYVATELSTVA PODLE VĚKU
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.63 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
geografie/věková pyramida ČR
STRUKTURA OBYVATEL NA ZEMI podle pohlaví a věku (uč
Socioekonomická charakteristika Číny 4
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
DOPRAVNÍ ZNAČKY A JEJICH VYUŽITÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Světový populační vývoj.
Dopravní zeměpis Jordánska a Sýrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Základní demografické struktury obyvatelstva a demografické stárnutí.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Listina základních lidských práv a svobod
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
POČASÍ KALENDÁŘ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
České bankovky a kdo je na nich vyobrazen
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Zadání samostatné práce.
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Soubor interaktivních her z matematiky I.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Urbanizace Zdroj obrázku: 5
Počet obyvatel na Zemi, přirozená měna obyvatelstva
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Rychlé počítání v časovém limitu 15 vteřin II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjíme zrakovou paměť
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Mezinárodní migrace Zdroj: 5
Rychlé počítání v časovém limitu 15 nebo 30 vteřin
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Věková struktura obyvatelstva Zdroj: vygenerováno na stránkách populationPyramid.net Prezentace je určena pro samostatnou práci s odkazy na internetové zdroje. Pro zapsání odpovědí je pracovní list, který je přílohou této prezentace. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zicha. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Počet obyvatel na Zemi A. Struktura obyvatel podle věku a pohlaví Na úvod přečtěte texty ze zdrojů 1, 2 a následně vypracujte úkoly do pracovního listu. Struktura obyvatel podle věku a pohlaví Jaké věkové skupiny rozlišujeme ve struktuře obyvatelstva? Zapište do pracovního listu s využitím zdrojů 2, 3 a 4. 1. Z tabulky věkového složení obyvatelstva České republiky (zdroj 4) určete: Která věková skupina obyvatel má největší podíl? b) Ve které skupině se podíl obyvatel za uvedených 10 let snižuje a ve které naopak roste? 2. Volitelný úkol: c) Dokážete určit příčiny těchto změn (úkol 2b)? V 1 Věkové pyramidy Problém stárnutí populace Věková pyramida ČR Zdroje: 1. Struktura obyvatelstva Demografie.info 2. Struktura podle věku a pohlaví Demografie.info Google 3. Vybrané pojmy demografické statistiky 4. Tabulka – věkové složení ČR

B. Věkové pyramidy Z nabídnutých zdrojů (nebo v učebnici) vyhledejte informace o věkové pyramidě a jejích typech. Vypracujte níže uvedené úkoly do pracovního listu. Struktura obyvatel podle věku a pohlaví Věková pyramida Typy věkových pyramid Wikipedie Typy věkových pyramid Kliknutím stáhnete dokument ve formátu pdf Co prozradí věková pyramida Geografické rozhledy Věkové pyramidy Jak se mění věková struktura světové populace? Porovnejte typ pyramidy např. v letech 1950, 1970, 1990, 2010 a současný rok. Změny stručně popište. Jaký je odhad vývoje v budoucnu? Nastavte např. rok 2100. 3. Problém stárnutí populace Na stránkách Populationpyramid.net výběrem zobrazte věkové pyramidy níže uvedených států. Určete a zapište do pracovního listu typ pyramidy každého státu a přiřaďte popis (Německo, Nigérie, Indie). 4. Věková pyramida ČR Stránky Populationpyramid.net (po otevření stránky kliknutím na šipku v levém horním rohu vyberte stát): Věková pyramida světové populace Populationpyramid.net Google

Přirozená měna obyvatel C. Problém stárnutí populace Vyberte jeden ze dvou nabídnutých zdrojů a po přečtení textu vypracujte do pracovního listu zadané úkoly. Stárnutí populace Demografie.info Stárnutí populace Wikipedie Struktura obyvatel podle věku a pohlaví Na stránkách population.pyramid.net vyberte stát Rakousko (Austria) a posunem +/- 5 v části „year“ pozorujte změny věkové pyramidy v období od roku 1950 s projekcí do roku 2050. Které dvě složky obyvatel se mění a jak? 5. Věková pyramida světové populace Populationpyramid.net Věkové pyramidy Dokážete popsat, jaká jsou rizika stárnutí populace z hlediska ekonomického a sociálního? 6. Problém stárnutí populace Ke stárnutí populace – podobně jako v ostatních vyspělých zemích – dochází také v Německu. Jakou úlohu zde může hrát migrace? Porovnej své názory s uvedeným článkem. V2 Věková pyramida ČR Problém stárnutí populace v Německu Globe24.cz Ke stárnutí populace dochází také v Číně. Jakou roli zde hrála politika jednoho dítěte? Jak reaguje vláda? Prohlédněte věkovou pyramidu v období posledních deset let – je již patrná změna v plodnosti? Jaká je projekce do roku 2050? Stručně zapište. V3 Článek: Čínská populace stárne iDNES.cz Google

Vývoj počtu obyvatel v budoucnu D. Věková pyramida ČR Věkové pyramidy Populationpyramid.net Struktura obyvatel podle věku a pohlaví Na stránkách Populationpyramid.net vyhledejte a prohlédněte si věkovou pyramidu České republiky. Sledujte vývoj od roku 1950 po současnost a dále projekci do roku 2005. Vyhledej aktuální rok. O jaký typ pyramidy se jedná? Vysvětlete jednotlivé zářezy. Dokážete vysvětlit, čím jsou způsobeny? Víte co způsobilo zvýšení porodnosti v 70 letech minulého století? Vyhledejte na internetu pojem „Husákovy děti“. 7. Věkové pyramidy Problém stárnutí populace Dochází také v naší republice ke stárnutí populace? Jaká ekonomická, případně sociální rizika hrozí v budoucnu vaší věkové skupině? V4 Věková pyramida ČR Doplňující text: Demografické stárnutí ČR podle výsledků projekce Google

Typy věkových pyramid Zdroj: Conscious. Commons.wikimedia.org: Typy vekovych pyramid.png[online]. 2008-11-11. [cit. 2017-11-02]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:<https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Typy_vekovych_pyramid.png>.

Věkové složení obyvatelstva ČR, 2005–2015 Zdroj: Český statistický úřad. Obyvatelstvo podle věku a rodinného stavu. [online]. 2015 [cit. 2017-11-16]. Dostupný z WWW: <https://www.czso.cz/documents/10180/32853359/1300691601.pdf/842b23fa-2a71-4511-8d27-7e190846f7fc?version=1.0>.

Vybrané pojmy demografické statistiky Struktura obyvatelstva – složení obyvatelstva nebo nositelů určité demografické události podle různých demografických, sociálních, případně geografických či ekonomických kategorií. Struktura se publikuje v absolutních číslech (počty osob) nebo v relativních číslech (procentní podíl na celku, index apod.). Základními kritérii pro sledování struktury obyvatelstva jsou v demografické statistice pohlaví a věk, dalším pro demografickou statistiku důležitým kritériem je rodinný stav. Věková struktura obyvatelstva – je výchozím uspořádáním demografických dat pro jakoukoli demografickou analýzu. Obyvatelstvo se třídí podle jednoletých věkových skupin (jednotek věku), nebo zkráceně podle pětiletých věkových skupin, případně i podle jinak definovaných věkových kategorií (např. děti do 14 let, senioři ve věku 65 a více let, ženy ve fertilním věku). Věkem obyvatele se v demografické statistice rozumí dokončený věk, jehož osoba dosáhla v okamžiku zjišťování, tedy věk při posledních narozeninách. Průměrný věk – je aritmetickým průměrem dat o dokončeném věku za jednotlivé osoby, zvýšený o konstantu 0,5 roku. Nemá nic společného s průměrným věkem při úmrtí ani s nadějí dožití (střední délkou života), za něž bývá často zaměňován. Medián věku – střední hodnota, která rozděluje populaci podle věku na dvě stejně početné části, neboli věk, kterého dosáhla právě polovina populace. Index stáří – počet osob ve věku 65 a více let na 100 dětí ve věku 0–14 let. Index ekonomického zatížení – počet dětí ve věku 0–14 let a osob starších 65 let na 100 osob ve věku 15–64 let. Zdroj: Český statistický úřad. Demografický vývoj Pardubického kraje - 1991 - 2004. [online]. 2006 [cit. 2017-11-16]. Dostupné na www: <https://www.czso.cz/csu/czso/13-5303-05--metodicke_vysvetlivky>.

Použitá literatura: Anděl, Jiří. a kol.: Makroregiony světa. Regionální geografie pro gymnázia. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010. ISBN 978-80-86034-78-2. Hanus, M.; Šídlo, L.: Školní atlas dnešního světa. Praha: Terra klub, 2011. 1. vydání. ISBN 978-80-902282-6-9. Klímová, Eva. Školní atlas světa. Praha: Kartografie Praha, 2007. 2. vyd. ISBN 978-80-7011-925-9. Matoušková, Alena a kol.: Geografie pro střední školy. Socioekonomická část. Praha: SPN, a.s. 2014. ISBN 978-80-7235-545-7.