Proč potřebujeme zadání od místních autorit pro lokalizaci investic? jaký vliv mají regionální inovační strategie na příliv přímých zahraničních investic?
Srovnání přílivu PZI v ČR vs. JMK vs. RIS JMK
Srovnání přílivu PZI v ČR vs. VYS vs. RIS VYS
Srovnání přílivu PZI v ČR vs. ZLK vs. RIS ZLK
Řízená lokalizace investic Předpoklady: regionální tým - v JMK: RK CI + RRA JM + ORR JMK + JIC + MgB společný postup / mozaika – dělba práce, doplňování se společný plán práce sdílení informací společné zadání formou usnesení Rady kraje VŠE PROJEDNÁNO V TERÉNU JAKO II. FÁZE PASPORTIZACE
Proč municipality školit a informovat o trendech? proč je nezbytně nutné, aby municipality kooperovaly s podnikateli a efektivně sdílely informace?
331 respondentů z řad velkých korporací, středních firem a místních poradců
Jaká je skutečnost na radnicích napříč ČR?
Jak budeme dále pracovat s výstupy z pasportizace ORP? externí výstupy interní výstupy GIS CI
Externě Mapa podnikatelského prostředí ČR pro MPO pro partnery (AMSP, HK ČR, regionální instituce) pdf dokument na webu CzechInvestu Publikace v REGION reportu články o zajímavostech, trendech apod., na které jsme při pasportizaci narazili v terénu a rozhovorech s vedením měst Prezentace výsledků na akcích
Interně Návrh strategie a prioritizace podnikatelských investic dle typů regionů v Jihomoravském kraji Akvizice nových projektů pro programy CI a MPO Akvizice nových podnikatelských nemovitostí Nový zdroj informací do GIS CI
GIS CzechInvestu https://czechinvest.github.io/webmap/
Statistiky projektů CI v roce 2017 – Poptávky po nemovitostech Celkové číslo poptávek za rok 2017 je 216. 2013 2014 2015 2016 2017 Poptávky dle sektorů: pozemky pro průmysl (47,2 %), průmyslové haly a areály (43,1 %) a kanceláře(9,7 %). Investoři také poptávali možnost brownfieldu ve 22,7 % případech všech poptávek. 105 178 246 201 216
Statistiky projektů CI v roce 2017 – Poptávky po nemovitostech Rozdíl mezi poptávkami po pozemcích a zónách vs halách k prodeji či pronájmu Vyšší poptávka po pozemcích a průmyslových zónách naznačuje stále poměrně vysoký objem volných finančních prostředků v ekonomice a pokračující důvěru investorů v kondici české ekonomiky jako takové.
Statistiky projektů CI v roce 2017 – Poptávky po nemovitostech Porovnání poptávek investorů napříč jednotlivými regiony ČR pozemky/průmyslové zóny průmyslové haly
SWOT JMK – silné stránky S1: Jasně formulovaná a implementovaná regionální inovační strategie S2: Velmi silná hospodářská pozice města Brna S3: Existence významných vědecko-výzkumných kapacit s mezinárodním přesahem S4: Inovační potenciál firem působících v Jihomoravském kraji S5: Působnost významných univerzit
SWOT JMK – slabé stránky W1: Převaha výroby s malou přidanou hodnotou a nižší kvalitou W2: Nízký počet malých a středních výrobních podniků – nepříznivý vliv velkých podniků) W3: Nízké celkové výdaje na výzkum a vývoj v mezikrajském srovnání a nízký počet zaměstnanců ve výzkumu a vývoji v mezikrajském srovnání W4: Vysoké hospodářské disparity v rámci kraje
SWOT JMK – příležitosti O1: Možnost lákání hig-tech investic do kraje především díky výzkumně-inovační infrastruktuře Brna O2: Využití místního a krajského akčního plánování k užší spolupráci s praxí a přiblížení se duálnímu vzdělávacímu systému O3: Přilákání investorů s vyššími nároky na kvalifikaci do regionálních center (Znojmo, Břeclav, Hodonín) a zabránit odlivu mladých vzdělaných lidí O4: Využití ploch a budov typu brownfield pro další podnikatelské využití O5: Využít rostoucí povědomí a image o Jihomoravském kraji
SWOT JMK – hrozby T1: Další zvětšování rozdílné hospodářské výkonnosti mezi Brněnskou metropolitní oblastí a periferními regiony T2: Nedostatek kvalifikované pracovní síly může vést k odlivu investorů z některých částí kraje, čímž se zvýší nezaměstnanost T3: Stárnutí výzkumně-inovačního přístrojového vybavení vědeckých center – nevyužití potenciálu T4: Odliv mladých vzdělaných lidí z periferních oblastí do Brna a okolí
Děkuji za pozornost Patrik Reichl Regionální kancelář pro Jihomoravský kraj patrik.reichl@czechinvest.org