Obhajoba diplomové práce - Tomáš Stárek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Projektové řízení Modul č.1.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Financování stavební zakázky
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Facility management ČSN EN
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
EKONOMICKÉ STUDIE A STRUKTURÁLNÍ FONDY EU Ing. Patrik Sieber KPE VŠE Praha
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
3. Životní cyklus a procesy projektu
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Inteligentní dopravní systémy (ITS): metody návrhu a hodnocení Doc. Dr
2. Životní cyklus a procesy projektu
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Dopravní plánování s mikrosimulačním softwarem S-Paramics Jiří Paukrt SIAS Limited.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Obhajoba diplomové práce
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Presentation Title 1st September 2002
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Vážení vozidel za jízdy WIM
Transkript prezentace:

Obhajoba diplomové práce - Tomáš Stárek Telematika v dopravě Účinnost ITS systémů Hodnocení přínosů Katedra řídící techniky a telematiky Ing. Tomáš Stárek Praha 2004

Obsah přednášky Úvod Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR proč hodnotit přínosy ITS aplikací jak a proč dělit přínosy nastínění základních problémů současný stav cíle hodnocení přínosů Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR zavedení pojmu balíček služeb kategorizace a definice balíčků služeb souvislost balíčků služeb s koncovými aplikacemi souvislost balíčků služeb s implementací 31.12.2018

Obsah přednášky Dopadové cíle telematických aplikací charakteristika cílů ITS aplikací rozdělení přínosů vztah beneficientů a cílů (přínosů) ITS aplikací Přínosy telematických aplikací definice dopadových indikátorů souvislost dopadových indikátorů a balíčků služeb Metodický postup při hodnocení ITS aplikací základní principy proces hodnocení ITS aplikací 31.12.2018

Obhajoba diplomové práce - Tomáš Stárek Úvod Proč hodnotit přínosy ITS aplikací Základní pohled na řešený problém => racionální řešení Na většinu ITS projektů možno nahlížet jako na projekty veřejně prospěšné tzn., že jejich dopady jsou i jiné než pouze komerční Hlavním cílem není pouze zisk investora, ale zvýšení užitku všech dotčených skupin (vč. společnosti) Předmětem hodnocení jsou i přínosy vyjádřené v nefinanční a mnohdy nehmotné podobě Požadavky ze strany EU Požadavky ze strany bankovních ústavů, u kterých je žádáno finanční krytí projektu 31.12.2018 Praha 2004

Úvod Jak a proč dělit přínosy Stanovení příslušnosti jednotlivých přínosů Různé skupiny beneficientů a proto potenciálních investorů Různá povaha přínosů co do hodnoty (tvrdě identifikovatelné, fuzzy jazykové proměnné, atd.) i charakteru (čistě finanční, socio-ekonomické přínosy, atd.) Dosažení přínosů investora, provozovatele, atd. je plně v jejich kompetenci Odpovědnost za dosazení společenských přínosů připadá státu (např. obce, města, kraje, atd.) 31.12.2018

Úvod Nastínění základních problémů při hodnocení Současný stav Určení vhodného prostředku hodnocení v návaznosti na architekturu ITS ČR Stanovení všech potenciálních relevantních přínosů pro aplikace současné i budoucí Převedení hodnot přínosových indikátorů do finanční podoby Pouze cca 1/5 indikátorů je čistě finanční povahy Výpočty v oblasti fuzzy jazykových proměnných Současný stav Ex. několik metodik hodnocení přínosů, které se liší svým přístupem ITS Performance and Benefit Study Guidlines for Evaluation of ITS Projects 31.12.2018

Úvod ITS Performance and Benefit Study Země původu USA => vychází z architektury ITS US, jejíž součástí je rozdělení do balíčků služeb Progresivní přístup s možností uplatnění synergického efektu Relativně tvrdě definované metriky hodnocení, které jsou vztaženy k základním cílům ITS Částečné opomenutí metrik hodnotících socio-ekonomické dopady ITS aplikací Guidlines for Evaluation of ITS Projects Definice základních cílů ITS Podrobně navržené soc-ek. metriky vč. přístupu jejich hodnocení Nevýhoda: značné množství definovaných soc-ek. indikátorů je na požadované hladině přesnosti fin. Nevyčíslitelných 31.12.2018

Úvod Cíle hodnocení přínosů Snaha o vytvoření komplexního a v rámci architektury ITS ČR univerzálního systému hodnocení přínosů ITS aplikací Využití v soukromé s státní sféře Soukromá sféra – konzultační společnosti, soukromí investoři, atd. Státní sféra – úředníci státní správy, správci veřejného majetku, atd. Strategická úroveň – posouzení různých alternativ ITS aplikací Úroveň studie proveditelnosti – posouzení konfigurace konkrétní ITS aplikace 31.12.2018

Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR Pojem balíček služeb Původ US architektura ITS Je blízká architektuře ITS ČR Je založena rozdělení do funkčních subcelků – balíčků služeb Nejmenší smysluplně ohodnotitelná jednotka Proces dekompozice je pouze účelovým krokem, který nenarušuje principy architektury Rozdělení do balíčků služeb provedeno konzistentně nad celou architekturou ITS Balíček vs. architektura Každý z balíčků je souborem subsystémů, terminátorů a datových toků (fyzických i logických) Subsystémy, terminátory i datové toky se vyskytují v balíčcích opakovaně 31.12.2018

Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR Vnitřní struktura balíčků služeb Př.: Balíček „Šíření dopravní informací“ 31.12.2018

Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR Systémový pohled na „rozdělení“ architektury Funkční dekompozice Každý z balíčků byl navržen s ohledem na funkce, které má v rámci aplikací plnit Díky redundanci subsystémů, terminátorů a dat. toků je možno využít synergie Souvislost s implementací Každý balíček obsahuje HW a SW nástroje potřebné k plnění jeho funkce V praxi se může jednat např. o dopravní detektory, palubní jednotky (OBU, On-Board Unit), DSRC (Dedicated Short Range Communication) majáky, prostředky satelitní komunikace, informační systémy, GNSS mapové podklady, aj. 31.12.2018

Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR Rozšíření funkcí balíčku je realizováno kombinací s balíčkem jiným Kombinace balíčků reprezentující konkrétní aplikaci umožňuje rozpoznání kostry uvažované implementační strategie, která je z pohledu celkového hodnocení velmi důležitá. Tato kostra však popisuje pouze rámec implementačních technologií, jež bude nutné v daném případě aplikovat. Jejím cílem není generování detailního seznamu konkrétních výrobků, kterými současný trh disponuje. Sestavení tohoto seznamu je sice jedním z pilířů hodnocení účinnosti telematických systémů v dopravě, ale svým obsahem náleží do části hodnocení nákladových položek. 31.12.2018

Vazba na implementaci 31.12.2018

Vazba hodnocení na architekturu ITS ČR Kategorizace a definice balíčků služeb Rozdělení do 7 základních skupin (dle konkrétních oblastí ITS aplikací) Seskupení balíčků dle funkce Řízení dopravy Řízení záchranných a integrovaných systémů Dopravní informace Veřejná doprava Činnost komerčních dopravních prostředků Správa a archivace dat Pokročilý systém bezpečnosti dopravních prostředků 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Řízení dopravy Jedna z klíčových domén ITS aplikací. Aplikace tohoto typu jsou nasazovány jak v rozlehlých městských aglomeracích, tak např. na meziměstských dálničních úsecích. Tato skupina balíčků pokrývá svým rozsahem využívání nejrůznějších typů dopravních detektorů, využívá informace získané z detektorů ve všech druzích řízení dopravy, šíří relevantní dopravní informace směrem k uživatelům dopravní infrastruktury, řídí parkovací systémy v oblasti i regionu, monitoruje stav exhalací, atd. Dalším z příkladů, který je v dnešní době nejvýše aktuální a popsatelný za využití některých balíčků této skupiny je zavádění elektronického výběru mýtného (EFC). 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Řízení dopravy“ Sledování dopravní sítě inteligentními sondami Kontrola a řízení dopravní sítě Řízení vysokorychlostních dopravních cest Šíření dopravních informací 1 Regionální řízení dopravy Systém řízení nehodových událostí Predikce dopravy a dopravních požadavků Elektronické platby Management monitorování exhalací Řízení meziměstské dopravy a inteligentní sondy Křížení různých módů dopravních cest Křížení různých módů dopravních cest – pokročilé Koordinace intermodální dopravy 1 Řízení parkovacích zařízení Řízení reverzibilních dopravních cest Meteorologické informace Regionální řízení parkovacích míst 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Řízení záchranných a integrovaných systémů Požadavek na efektivní řízení záchr. a int. systémů. Základní nástroje vhodné k řešení tohoto problému jsou popsány skupinou balíčků služeb nesoucích stejný název, které jsou z pohledu koncové aplikační funkce doplněny o balíčky z ostatních skupin. Mezi základní funkce výsledných aplikací patří mj. šíření informací o nehodových situacích směrem do center IZS a následně k posádkám záchranných sborů, které již mohou být na zásah připraveny odpovídajícím způsobem. Případné nasazení on-line navigace je dalším z faktorů zkracujících celkovou prodlevu mezi nahlášením nehodové události a ukončení zásahu IZS. 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Řízení záchranných a integrovaných systémů“ Reakce na nehodovou situaci Navigování záchranných dopravních prostředků Nouzové volání 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Dopravní informace Důležitá součástí velké většiny všech dopravně zaměřených telematických aplikací. Procházejí ITS aplikacemi v podobě provázaných vstupů a výstupů na straně center řízení dopravy, center IZS atd., i uživatelů dopravní infrastruktury. Balíčky této skupiny využívají na svých vstupech často informace poskytované balíčky jinými. Po vstupu dojde k jejich zpracování a následnému předání koncovému příjemci. Předání může být uskutečněno ve dvou základních módech (off-line, on-line), které přímo závisí na konkrétní aplikaci a povaze informací. 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Dopravní informace“ Šíření dopravních informací 2 Interaktivní dopravní informace Off-line navigace On-line navigace 1 On-line navigace 2 Integrované řízení dopravy/navigace Rozšířené interaktivní informace Dynamické sdílení jízdy On-board návěstění dopravních prostředků 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Veřejná doprava Popisuje aplikace zajišťující on-line sledování dopravních prostředků na dopravní síti s následným provedením korekcí jízdních řádů, různé variace elektronických plateb jízdného, sledování technického stavu dopravních prostředků, řízení jejich údržby dopravních prostředků a mnohé další. Důležitou partií ITS aplikací úzce související s veřejnou dopravou, které je také pokryta touto skupinou balíčků služeb, je i koordinace intermodální dopravy. Obsaženy jsou prostředky sloužící např. k on-line synchronizaci jízdních řádů jednotlivých módů dopravy, jejíž výsledky jsou uživatelům průběžně zpřístupňovány, atd. 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Veřejná doprava“ Trasování prostředků veřejné dopravy Řízení na pevně daných dopravních cest Řízení veřejné dopravy typu dotaz/odpověď Elektronický výběr jízdného Bezpečnost veřejné dopravy Plánovaní údržby parku dopravních prostředků Koordinace intermodální dopravy 2 Informační systém veřejné dopravy 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Činnost komerční dopravních prostředků Telematické aplikace spojené s komerčními dopravními prostředky nabízejí celou řadu rozmanitých služeb. Tyto služby jsou z hlediska hodnocení jejich přínosů definovány v rámci 8 balíčků služeb,které mohou být opět kombinovány s některými balíčky jiných skupin. Balíčky poskytují např. on-line informace o poloze dopravních prostředků, tvorbu itinerářů, evidenci spotřeby paliva, vážení za pohybu, elektronický výběr poplatků, atd. K celkové bezpečnosti přeprav přispívá sledování stavu nákladu, on-board monitoring stavu dopravního prostředku, atd. 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Činnost komerční dopravních prostředků“ Správa parku komerčních dopravních prostředků Správa nákladu Automatická správa poplatků Administrativní procesy Elektronický výběr poplatků na státních hranicích Vážení za pohybu WS monitorování stavu komerčních dopravních prostředků On-board monitorování stavu komerčních dopravních prostředků Údržba parku komerčních dopravních prostředků 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Správa a archivace dat Telematické aplikace jsou odkázány na dostupnost a aktuálnost nejrůznějších informací. V návaznosti na typ aplikace se jedná o informace sloužící k bezprostřednímu využití koncového uživatele bez dalších úprav a korekcí, které při pohledu do budoucna nehrají významnou roli. V jiných případech je třeba tyto informace uchovat před jejich dalším šířením z důvodu doplnění on-line informacemi z jiných zdrojů nebo pro budoucí off-line použití. Z tohoto důvodu vyvstala potřeba zřízení datových skladů (archivů), které byla rozvinuta do několika implementací. 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Správa a archivace dat“ Archivace ITS dat 1 Archivace ITS dat 2 Virtuální archiv ITS dat 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Pokročilý systém bezpečnosti dopravních prostředků Balíčky této skupiny jsou prostředkem k posouzení přínosů ITS aplikací obsahujících systémy pro sledování technického stavu dopravního prostředku, stavu posádky dopravního prostředku atd. Obecně se tedy jedná o aplikace zvyšující bezpečnost pohybu dopravních prostředků po dopravní infrastruktuře, které dokáží identifikovat možné budoucí kolizní stavy na dopravní síti. Sužby popsané v těchto balíčcích pokrývají identifikaci a případně zamezení kolize jak v rámci jednoho módu dopravy, tak jejich běžné kombinace. 31.12.2018

Skupiny balíčků služeb Balíčky skupiny „Pokročilý systém bezpečnosti dopravních prostředků“ Monitorování stavu dopravních prostředků Monitorování stavu posádky dopravního prostředku Zajištění předozadní ochrany Zajištění boční ochrany Zajištění ochrany při křížení dopravních cest 1 Před-havarijní ochrana Zdokonalení podmínek výhledu posádky Pokročilé zajištění předozadní ochrany Pokročilé zajištění boční ochrany Zajištění ochrany při křížení dopravních cest 2 Automatický dálniční systém 31.12.2018

Souvislost balíčků s koncovými aplikacemi Každý balíček plní dílčí funkce aplikace Aplikace může být popsána jedním nebo více balíčky služeb, které tvoří z hlediska architektury ITS ČR funkční celek obsahují subsystémy, terminátory, fyzické a logické datové toky potenciálně přinášejí do aplikací různé oblasti přínosů umožňují nalezení jejich vhodné kombinace za využití synergického efektu Platí „křížová závislost“ Každý balíček může být použit v několika odlišných aplikacích a současně jedna aplikace může být sestavena z několika balíčků. Kombinací balíčků jsou pokryty všechny apl. fce 31.12.2018

Shrnutí – příklad použití balíčků služeb ITS aplikace má sloužit k poskytování dopravních informací řidičům pomocí VMS dynamickému směrování dopravních prostředků IZS Popíšeme aplikaci následujícími balíčky služeb Balíček sledování dopravní sítě Balíček šíření dopravních informací Balíček Navigování záchranných dopravních prostředků Naznačíme praktické využití synergického efektu 31.12.2018

Příklad – balíček sledování dopravy 31.12.2018

Příklad – balíček šíření dopravních informací 31.12.2018

Příklad – balíček navigování záchranných d.p. 31.12.2018

Příklad – principy využití synergie Subsystém dopr. man. Subsystém Silniční kom. 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací ITS aplikace navrhovány za účelem úpravy hodnot sledovaných parametrů (délky kolon, propustnost uzlů, atd.) Optimální hodnoty sledovaných parametrů lze mnohdy ztotožnit s cíly aplikace Charakteristika cílů ITS aplikací Jasné pojmenování cílů => možnost konzistentního hodnocení variant aplikace => porovnatelné výsledky Poměrně obecně definované (z důvodu rozmanitosti aplikací, řešených problémů, atd.) 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací K základním definovaným cílů náleží Snížení investičních nákladů Snížení provozních nákladů Finanční příjmy Zvýšení efektivity dopravy Podpora udržitelných druhů dopravy Zvýšení bezpečnosti Snížení dopadů na životní prostředí Snížení časových ztrát Způsoby hodnocení přínosů plynoucích z dosažení cílů Strategická úroveň Úroveň studie proveditelnosti 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Hodnocení na strategické úrovni Vágně definovaná stupnice Žádný přínos – ( ) Nízký přínos – (+) Střední přínos – (++) Velký přínos – (+++) Hodnocení na úrovní studie proveditelnosti Vyčíslení konkrétních hodnot sledovaných parametrů Pokud jsou parametry nefinančního, nehmotného charakteru => převedení do finanční podoby 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Rozdělení přínosů Vychází z globální definice jednotlivých beneficientů 4 hlavní skupiny Správce dopravní infrastruktury Provozovatel a výrobce ITS aplikace Dopravce Společnost Správcem dopravní infrastruktury je uvažována společnost, která se svými aktivitami přímo podílí na budování, správě a údržbě příslušné dopravní infrastruktury. V souladu s ITS architekturou ČR se může jednat o infrastrukturu jakéhokoliv módu dopravy, která se odvíjí od posuzované aplikace. Z hlediska metodiky hodnocení přínosů telematických aplikací není implicitně dáno, zda se jedná o společnost státní či soukromou. Tuto skutečnost je nutné zohlednit při posuzování konkrétního případu hodnocení ITS aplikace, čímž dojde k zřejmému přisouzení přínosů do soukromé či státní sféry. 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Provozovatel a výrobce ITS aplikace Provozovatelem ITS aplikace je definován subjekt, který má odpovědnost za regulérní provoz a chod aplikace v celém průběhu její životnosti. Z poskytovaných služeb plyne provozovateli odpovídající příjem, který se tak stává nedílnou součástí celkových přínosů. Za výrobce ITS aplikací je považován subjekt, který má finanční příjmy z prodeje ITS produktů beneficientům ze skupiny dopravců či společnosti, a ze kterých plynou společenské přínosy. Provozovatelem či výrobcem ITS aplikace může být v tomto významu pouze soukromá společnost. 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Dopravce Dopravcem je myšlena společnost poskytující flotilu dopravních prostředků libovolného druhu, která zajišťuje provozuschopnost této flotily prostřednictvím investičních a provozních nákladů a veškeré dopravní prostředky jsou tedy v jejím vlastnictví. V souladu s ITS architekturou ČR se může jednat o park dopravních prostředků jakéhokoliv druhu odvíjející se od posuzované aplikace. Za dopravce není považována individuální osoba. V této rovině není dáno zda se jedná o společnost soukromou či státní. Tuto skutečnost je nutné zohlednit při posuzování konkrétního případu hodnocení ITS aplikace, čímž dojde k zřejmému přisouzení přínosů do soukromé či státní sféry. Termín dopravce není omezen druhem (módem) ani povahou poskytovaných služeb (nákladní doprava, veřejná doprava). 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Společnost Společnost je v tomto slova zahrnuje veškeré ostatní beneficienty, kteří nejsou pokrytí výše uvedenými dvěma skupinami. V souladu s architekturou ITS ČR se tedy může jednat např. o přepravce, řidiče, cestující či lidskou společnost (v obecném slova smyslu), která je s hodnocenou aplikací ve vzájemné interakci. Tato skupina také pokrývá veškerou individuální dopravu. Vztah beneficientů a cílů (přínosů) telematických aplikací S ohledem na konzistenci metodiky je tento vztah vyjádřen na úrovni balíčků služeb 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Vztah správců dopravní infrastruktury a cílů (přínosů) telematických aplikací Majoritní většina požadavků kladených na ITS aplikace ze strany správců dopravní infrastruktury ve svém důsledku směřuje ke snižování vynakládaných finančních prostředků. Vzhledem k povaze telematických aplikací a jejich zaměření na koncové skupiny uživatelů jsou však výsledné hodnoty těchto přínosů relativně nízké. Vztah provozovatelů a výrobců ITS aplikací a cílů (přínosů) ITS aplikací Většina požadavků kladených na ITS aplikace ze strany provozovatelů a výrobců ITS aplikací ve svém důsledku směřuje k zajištění vlastního profitu v podobě příjmů inkasovaných za poskytované služby. 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Vztah dopravců a cílů (přínosů) telematických aplikací Majoritní většina požadavků kladených na ITS aplikace ze strany dopravců ve svém důsledku směřuje ke snižování provozních nákladů, které v tomto případě zahrnují i časové ztráty. Relativně podstatným přínosem z pohledu dopravců je i zvýšení bezpečnosti při provozování parku dopravních prostředků, což ale také úzce souvisí s investičními a provozními náklady. Minimální požadavky jsou kladeny na podporu udržitelných druhů dopravy a snížení dopadů na životní prostředí. 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Vztah společnosti a cílů (přínosů) telematických aplikací Majoritní většina požadavků kladených na ITS aplikace ze strany společnosti se týká zvýšení bezpečnosti, snížení dopadů na životní prostředí a snížení časových ztrát. V případě jednotlivců lze toto shrnutí rozšířit ještě snahu snížení provozních nákladů spojených s individuální dopravou. Tyto přínosy jsou však v absolutním porovnání s ostatními zmiňovanými pouze minoritní částí přínosů celkových. Z pohledu společnosti jsou zanedbatelné přínosy plynoucí ze snižování investičních nákladů a podpory udržitelných druhů dopravy. 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Shrnutí vztahu přínosů a beneficientů 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Shrnutí vztahu přínosů a beneficientů 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Shrnutí vztahu přínosů a beneficientů 31.12.2018

Dopadové cíle ITS aplikací Shrnutí vztahu přínosů a beneficientů 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Metodický přístup Navrženo cca 100 přínosových indikátorů „Tvrdě“ měřitelné kvantitativní indikátory Kvalitativní, socio-ekonomické indikátory Univerzálnost pro více módů dopravy (soulad s architekturou ITS ČR) Přiřazení indikátorům jednotlivým balíčkům služeb Po rozdělení (popsání) hodnocené aplikace do balíčků služeb je tím vymezeno i pole souvisejících indikátorů 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupiny indikátorů Indikátory rozděleny do 8 základních skupin Rozdělení je kostrou, které však nezavádí hierarchickou strukturu Finanční Stav dopravy Park dopravních prostředků Veřejná doprava Cestovní rychlost a čas Nehody, incidenty a bezpečnost Životní prostředí Veřejné mínění 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina finančních indikátorů Skupina finančních indikátorů je z pohledu hodnocení dopadů ITS systémů jednou z klíčových, neboť vyjadřuje případné přínosy přímo ve finančních jednotkách. Právě ty jsou v procesu celkového hodnocení účinnosti telematických aplikací důležitým prostředkem k získání výsledného hodnocení, jelikož zprostředkovávají konkrétní představu o dopadech aplikace. Z tohoto důvodu je u ostatních skupin, vyjádřených jinými jednotkami, důležitým krokem při procesu hodnocení konverze indikátorů na finanční jednotky, čímž je zaručena konzistence celého postupu. 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina finančních indikátorů 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů stavu dopravy Tato skupina indikátorů odráží současnou silnou potřebu působit pomocí telematických aplikací na dopravní proud. Jedná se o častý typ aplikací, které pokrývají např. řízení dopravy v uzlu, linii, oblasti či regionu. K základním indikátorům tak patří dopravní výkon, poměr objemu a kapacity, délka kolon atd. Pro všechny tyto ukazatele je v dnešní době známa technologie potřebná k jejich sledování, avšak zjištěné hodnoty je třeba prostřednictvím souvisejících nákladových položek dopravní infrastruktury (resp. dopravního prostředku) či externích časových nákladů převést na finanční. 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů stavu dopravy 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů parku dopravních prostředků Indikátory této skupiny slouží k popsání obecně definovaného parku dopravních prostředků. V přímé návaznosti na finanční indikátory související s investicemi a provozem dopravních prostředků vyjadřují dopady na průměrné stáří parku, jeho kapacitu, spolehlivost, atd. Kvalitativním indikátorem je „Efektivita údržby parku dopravních prostředků“, jejíž hodnota se dá také relativně snadno vyjádřit pomocí provozních nákladů parku. 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů parku dopravních prostředků 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů veřejné dopravy Indikátory této skupiny slouží především ke stanovení dopadů ITS aplikací zaměřených na veřejnou dopravu. Jedná se např. o preference veřejné dopravy, informační služby spojené s veřejnou dopravou (dostupnost jízdních řádů atd.), sledování polohy vozidel parku dopravních prostředků (on-line aktualizace jízdních řádů), atd. Uvažovány jsou i demografické aspekty posouzení, které jsou zde aplikovány pomocí přímé souvislosti některých indikátorů s indikátorem hustoty obyvatelstva. Ke kvalitativním indikátorům se řadí „Pohodlí při cestování“. 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů veřejné dopravy 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů cestovního času a rychlosti Níže uvedené indikátory se týkají vyčíslení nejrůznějších případů časových odchylek na dopravní síti, které mohou být způsobeny např. nedostatečnou propustností uzlů, nemožností včasného nahlášení dopravní nehody, atd. Tato skupina má v celém systému indikátorů důležité místo, neboť časové ztráty hrají v celkovém vyčíslení externích přínosů podstatnou roli. Indikátory cestovní rychlosti, které jsou také součástí této skupiny, lze snadno převést na časová zdržení a následně provést dle stanovených postupů a pravidel jejich převedení na finanční jednotky. 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů cestovního času a rychlosti 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů nehod, incidentů a bezpečnosti Za všech okolností negativními dopady jsou výskyty dopravních incidentů, nehod a z nich plynoucích důsledků. V této skupině jsou obsaženy indikátory počtu dopravních přestupků, dopravních nehod a incidentů, počty zraněných a usmrcených osob atd. Tyto indikátory přímo souvisí se škodami na majetku, zdraví, atd. a jsou tedy vyjádřitelné ve finanční podobě. Náklady spojené se zraněním či usmrcením osob nejsou v rámci domény EU sjednoceny a jejich vyčíslení se značně liší. Pro potřeby ČR je možné vycházet z podkladu vypracovaného ŘSD ČR (Ředitelství silnic a dálnic ČR). 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů nehod, incidentů a bezpečnosti 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů životního prostředí Většina telematických aplikací má více či méně patrný vliv na životní prostředí. Indikátory této skupiny jsou zaměřeny svým významem především na sledování emisních hodnot škodlivých plynů a hluku. Do této kategorie náleží též indikátor spotřeby energie/paliva v dopravě a řada v dnešní době jen těžko vyčíslitelných indikátorů socio-ekonomických. 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů životního prostředí 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů veřejného mínění Indikátory veřejného mínění patří do skupiny obtížně finančně vyčíslitelných. Veřejné mínění projevující se např. změnou ochoty platby za službu či změnou postoje k různým módům dopravy je však velmi důležitým aspektem při hodnocení ITS aplikací. Převoditelnost hodnot získaných na základě průzkumů veřejného mínění na finanční jednotky je nulová a tudíž i přínosy z tohoto plynoucí jsou nevyčíslitelné. Hodnoty těchto indikátorů je však nutné do výsledného posouzení telematické aplikace zahrnout alespoň v podobě výsledků těchto průzkumů nebo na základě jejich odborného odhadu plynoucího ze zkušenosti 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Skupina indikátorů veřejného mínění 31.12.2018

Přínosy ITS aplikací Souvislost dopadových indikátorů a balíčků služeb Přiřazení indikátorů provedeno s ohledem na cíle, kterých je možné implementací balíčku dosáhnout Každému balíčku přiřazen výčet indikátorů => pokrytí všech skupin beneficientů a ITS aplikací 31.12.2018

Metodický postup hodnocení - shrnutí Definice řešeného problému Rozpoznání a definice problému, který má být zavedením ITS aplikace řešen Stanovení cílů, kterých má být implementací ITS dosaženo Návrh ITS aplikace Definování funkcí, které má telematické aplikace na základě dosažení požadovaných cílů resp. hodnot sledovaných parametrů (návrh SW a HW implementace) plnit Definování alternativ ITS aplikací, které svými dopady mají vliv na řešený problém. Hodnocení přínosů/nákladů Rozdělení navrhovaných ITS alternativních řešení do balíčků služeb Stanovení možných přínosů jednotlivých balíčků služeb Přiřazení dopadových/nákladových indikátorů balíčkům služeb Vyčíslení finančních hodnot Shrnutí přínosů/nákladů 31.12.2018

Děkuji za pozornost tomas@babtie.cz 31.12.2018