Kultury rostlin in vitro

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : únor 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Možnosti úspor energie při osvětlování Jednoduché tipy a triky využitelné ve škole i v domácnosti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Základy automatického řízení 1
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
Vegetativní orgány Kořen
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výživa a hygiena potravin
Vedení elektrického proudu v látkách
Elektrochemické obrábění, chemické obrábění
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
„Svět se skládá z atomů“
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Složení potravin Ing. Petra Pechová, 2012.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HYGIENA PRÁCE.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Stavba oka Funkce oka Onemocnění oka Zajímavosti o oku
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
C1200 Úvod do studia biochemie 2.1 Biochemická diagnostika
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Kultivace hematopoetických buňek
UMĚLÉ OSVĚTLENÍ V INTERIÉRU.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
ELEKTRICKÝ PROUD.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Buňka.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Diferencované stravování
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Kultury rostlin in vitro Základní pojmy

Kultura rostlin in vitro A) Způsob kultivace rostlinného materiálu In vitro = ve skle B) Označení vlastního rostlinného materiálu kultivovaného tímto způsobem

Explantát Fragment odebraný z intaktní rostliny nebo z již existující kultury za účelem kultivace in vitro Nikoliv intaktní rostliny v kultuře in vitro Primární explantát – část odebraná z intaktní rostliny kultivované in vivo či in vitro Kultury primárních explantátů – primokultury či primární kultury

Kultury in vitro (KIV) Explantátové kultury – významově užší termín než KIV Kultura intaktních rostlin Kultury embryí Orgánové kultury (kořenové, nodální, meristémové, prašníkové apod.)

Další KIV Kultury tkáňové Kultury tumorové Kultury kalusové Kultury suspenzní Buněčné kultury Protoplastové kultury

Jiné dělení KIV Kultury organizované – obsahují celé či téměř celé rostliny Kultury neorganizované – tvořené jen neorganizovanými pletivy, buněčnými agregáty či jednotlivými buňkami Kultury smíšené – obsahují neuspořádané soubory buněk i uspořádané organizované struktury

Subkultivace Pasážování – přenos kultury či její části na čerstvé médium za sterilních podmínek Subkultivační interval – doba mezi dvěma po sobě jdoucími pasážemi Subkultivační číslo – udává, kolikrát byla kultura pasážována od svého založení

Totipotence Základní předpoklad růstu a vývoje explantátových kultur Schopnost somatické buňky dát vzniknout všem typům buněk rostlinného organismu Projevy totipotence - regenerace

Regenerační procesy Hojení ran Reprodukce Tvorba adventivních orgánů (regenerace v užším smyslu)

Živná média - složení Voda Anorganické látky – makroelementy Anorganické látky – mikroelementy Organické látky přesně definované – aminokyseliny, vitaminy, cukry, růstové regulátory Organické látky méně přesně definované – kokosová voda, kvasničné extrakty, enzymové hydrolyzáty apod. Ztužovací agens – agar, agarosa, gelrite

Fyzikální faktory kultivace in vitro Průměrná teplota 20-25 °C Fotoperioda 16 h světlo a 8 h tma, někdy tma Intenzita osvětlení 2 000 – 3 000 lx Zdroj světla: zářivky, sodíkové výbojky, LED žárovky Vlhkost v kultuře 80-90 % Nutné spolehlivé chladicí zařízení

Využití kultur in vitro Mikropropagace Ozdravování od viróz Indukce změn Genetické manipulace Studium fyziologických procesů a vztahů Produkce sekundárních metabolitů