zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Advertisements

Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Ověření ve výuce: Třída: Datum: Šablona: Sa da: Ověření ve výuce: Třída: Datum: Pořadové číslo.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_09 Název materiáluTání a tuhnutí.
TUHNUTÍ. TÁNÍ – opakování a) Je přeměna pevné látky na látku kapalnou. b) Probíhá při teplotě tání (u krystalické látky). c) Těleso teplo přijímá. d)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku.Slouží k naučení nového učiva. Žák na základě dvou pokusů vyjádří závěry týkající se tání látky.Žák se.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ látka složená s týchž částic se může vyskytovat ve skupenství pevném, kapalném a plynném skupenství látky se liší vzdálenostmi mezi částicemi.
Název školy, adresa: Základní škola a mateřská škola Kamenný Přívoz,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_10 _Zaokrouhlování čísel do
NEROVNOMĚRNÝ POHYB 2 Název školy
Změny skupenství látky
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
Stopy zvířat Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Komolý rotační kužel
Hustota-výpočet objemu
Tání pevné látky Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Skupenské teplo tání (tuhnutí)
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Matematika Operace s vektory
Teplo.
Technické prostředky v požární ochraně
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
zpracovaný v rámci projektu
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
Hustota-výpočet objemu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Změny skupenství Tání a tuhnutí
zpracovaný v rámci projektu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Teplotní objemová roztažnost
Závislost elektrického odporu
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Matematika Kvadratická funkce v praxi
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1105 Název projektu Škola nás baví Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 1/dum č. 06 Předmět: Fyzika Třída: VIII. Ověření ve výuce dne: 28.11.2011

Předmět : F y z i k a Ročník : osmý Klíčová slova : skupenství látky, změna skupenství, tání, tuhnutí, teplota tání a tuhnutí, skupenské teplo tání a tuhnutí, MFCH tabulky Jméno autora : Mgr. Lubomír Křapka Škola : Základní škola, Bojanov, okres Chrudim 538 26 Bojanov 90

Fyzika Učivo pro 8. ročník ZŠ

Fyzika 8 v 3.Zmena skupenstvi

3.2 Tání a tuhnutí tt 3.2.1 Teplota tání (tuhnutí) tt Fyzika 8 Tání a tuhnutí krystalických látek probíhá při stejné teplotě, kterou nazýváme teplota tání nebo tuhnutí. Teplota tání závisí na druhu látky, z které je zhotoveno. Teplota tání závisí na tlaku, při kterém probíhá. Při vyšším tlaku je teplota tání vyšší a naopak (výjimkou je voda a vizmut). Amorfní látky tají v určitém teplotním rozmezí – nemají pevnou teplotu tání.

3.2 Tání a tuhnutí Lt = m . lt 3.2.2 Skupenské teplo tání Lt Fyzika 8 Závisí na: hmotnosti tělesa na látce Lt = m . lt Měrné skupenské teplo tání udává množství tepla, které je potřebné k přeměně 1 kg látky (zahřáté na teplotu tání) na látku kapalnou. Teplota látky se nemění !!!

3.3 Tání a tuhnutí - příklad Fyzika 8 3.3 Tání a tuhnutí - příklad Jaké množství tepla musíme dodat kostce ledu, která má hmotnost 50 g a teplotu 0°C, aby roztála, víme-li, že měrné skupenské teplo tání ledu je 334 kJ/kg? m = 50 g = 0,05 kg lt = 334 kJ/kg Lt = ? (kJ) ROZUMÍŠ TOMU ??? Lt = m . lt Lt = 0,05 . 334 Lt = 16,7 kJ K roztavení kostky ledu musíme dodat 16,7 kJ tepla.

K o n e c IV. č á s t i

Odkazy a použitá literatura: Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, Prometheus, ISBN 80-7196-149-3 Jáchim F., Tesař., Fyzika pro 8.ročník základní školy, SPN, ISBN 80-7235-125-7 Rauner K. a kol., Fyzika 8., Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-525-9 Bohuněk J., Pracovní sešit k učebnici fyziky 8, Prometheus, ISBN 978-80-7196-270-0 Rauner K. a kol., Fyzika 8 Pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus, ISBN 80-7238-526-7 Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ, II. díl, Bohuněk, Prometheus ISBN 978-80-7196-369-1 Obrazová část: www.google.com