Kdo je hráč?. Kdo je hráč? Kdo je hráč? Kdo je hráč?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Propagace a reklama na facebooku
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
U ŽIVATELÉ F ACEBOOKU ČTOU ZPRÁVY, I KDYŽ NECHTĚJÍ Střední škola Kostka, s.r.o. Mgr. Libor Čada |
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Ústav pedagogických věd FF MU
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Zásady pozorování a vyjednávání
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Co manažeři očekávají od vzdělávání HR ŽIVĚ 14. prosince 2005 Tomáš Valenta Generali pojišťovna a.s.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
zpracování dat pomocí atlas.tI
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
Sociální práce s rodinou 3
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
Metody pedagogické diagnostiky
Skupinové interview (Focus group)
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Metoda ohniskových skupin
14. Informace vládnou sv ě tu Úloha ICT p ř i ř ízení podniku rb.
Struktura bakalářské práce
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Marketing sportu obecná část
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Štrach, Ph.D et Ph.D Autorka: Bc. Michaela Hozdeková, DiS.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Nastavení serverů OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Návrh podnikatelského plánu založení distribučního centra pro EU a svět pro výrobu tisknutelného světla na papír Jiří Plch.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Úvod do kvalitativního výzkumu
Metody a techniky výzkumu II.
„Naslouchat hlasům paměti“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kdo je hráč?

Kdo je hráč?

Kdo je hráč?

Kdo je hráč?

Kdo je hráč?

Co jsou virtuální světy? Počítačově generovaná simulace prostředí, kde se může pohybovat více uživatelů Ohromná inspirace scifi a fantasy literaturou Multiplayer je návrat k přirozenému Z single hraní se pomalu, ale jistě stává asociální záležitost

Co jsou virtuální světy? Za první VS v současném smyslu můžeme považovat Video Place (1970) https://www.youtube.com/watch?v=dqZyZrN3Pl0 80‘ nástup MUDs (Bartle) https://www.youtube.com/watch?v=0s2ukNqLEE0 Potom nastoupily grafické virtuální světy. Kdy to tak mohlo být?

Co jsou virtuální světy? První grafický VS: Habitat (1986, Lucasfilm) - Pro Quantum Link (online síť Commodore 64) https://www.youtube.com/watch?v=-PJKf8vHr1c První hra s „avatarem“ (doslova) Placená

Co jsou virtuální světy? Dalším předělem byla LambdaMOO (1990) Text-based VS Celý svět byl tvořen jen uživateli Na začátku měl uživatel jen dům a mohl si dál stavět pomocí alokovaných a získávaných zdrojů

Co jsou virtuální světy? Ultima Online (1997) Na vrcholu více než 100 000 hráčů (tehdy ohromný úspěch) https://www.youtube.com/watch?v=wXzDE5Hhv9k …no a pak už to frčelo – EverQuest (1998), Lineage (1998), WoW (2004), Minecraft (2009)

Etnografie

Etnografie

Etnografie česky národopis Romantický zájem o "přirozená", zejména venkovská společenství v Evropě. Poté přesun na cizí, malé kultury (indiánské kmeny apod.) – postkoloniální zájem? Od první poloviny 20. století se začínají řešit i subkultury apod. V českém prostředí je dosti přehlížená

Etnografie Etnografické metody jsou zejména pozorování, popis skutečnosti a rozhovory Detailní popis zkoumaného fenoménu s objevenými příčinami a vztahy mezi prvky (jedinci, činnostmi apod) Není to ale taky novinařina?

Etnografické pozorování Ideální data Zúčastněné vs. Nezúčastněné Skryté vs. Otevřené Možné zahlcení kontextem Musí být předem známý plán (nedá se pozorovat nonstop) Výzkumník si dělá poznámky, vyptává se lidí, fotí,…

Etnografické pozorování Velice náročné na výzkumníka Možnost pohlcení Nutnost orientace ve skupině a prostředí (aby byla schopen rozlišit vztahy apod.) Časově i finančně náročné

Rozhovory Strukturované vs. Nestrukturované Nelze je moc zobecňovat Obtížné na výzkumníka Nutnost velké přípravy Hluboký vhled Možnost doplňovat informace Vysoká návratnost

Rozhovory Základní otázky směřují k ústřednímu tématu výzkumu, mohou být seskupeny a položeny naráz, nebo se mohou objevovat v průběhu rozhovoru. Dodatečné otázky rovnocenné se základními otázkami. Může jít o alternativní vyjádření základních otázek Jednorázové otázky používáme k vybudování vztahu na začátku rozhovoru. Slouží k nastavení tempa, nebo ke změně tématu v průběhu hovoru. Zkoumavé otázky mají za úkol přimět respondenty rozpracovat své odpovědi na položené otázky.

Rozhovory Rozčilení působící otázky budí u respondenta nepřiměřenou emocionální reakci, i když otázka nebyla zamýšlena jako útočná. Nevhodná formulace snadno může narušit tok rozhovoru. Dvouhlavňové otázky Složité otázky jsou také zdrojem potíží. Krátké, stručné a cílené otázky jsou efektivnější, než zdlouhavá souvětí

…ale co jiné metody zisku dat? Pomiňme data mining a metody zisku dat z her samotných (o tom jindy) Kromě rozhovorů a pozorování nám zůstává jen jedna základní metoda – dotazník (není již etnografická)

Dotazník Výhody Velice levný, je možno jednoduše oslovit masy Je jednoduchý na vyplnění Respondenti ho mohou v klidu vyplnit, nikdo je přitom neobtěžuje Jednoduchá analýza dat Nevýhody Nízká návratnost Nízká reliabilita Omezené komunikační kanály Nemožnost upřesnit informace Velice přesné musí být otázky

Dotazník Otázka: Máte rádi mléko a mléčné výrobky? a) ano b) ani rád, ani nerad c) ne Bez předvýzkumu není jasné, nač se ptát (škály apod.) Zdeňek může říci vlastní zkušenost ze sběru dotazníků pro VITOVIN

Návrh výzkumu Výzkumná otázka: Emergence Relevance Osobní zaujetí Spojeno s prozkoumáváním

Volba skupiny či aktivity pro výzkum Komunity – vágní definice Členové guild vs solo questeři, účastnící aukcí, členové diskuzních fór, moddeři, profesionální hráči X Členové offline komunit sdílejících i virtuální prostor (rodina, fotbalový tým)

Volba skupiny či aktivity pro výzkum Kromě skupiny vás může zajímat aktivita Aukční síň a aktivita uživatelů v ní PvP arény Modding (jaký rozdíl je mezi zkoumáním modderů a moddingu?; Zkuste navrhnout případnou výzkumnou otázku) E-sport

Zaměření na pole výzkumu Jaký „záběr“ všemu dáme Budeme zkoumat vesnici, nebo město Bude tam 100 účastníků, nebo 10? Lokální vs. globální Životní prostor vs. Systém Jak budeme nahlížet na VS?

Zaměření na pole výzkumu Kolik uživatelů má WoW?

Kolik uživatelů má WoW? Potřebujeme vědět celkový počet předplatitelů? Nepotřebujeme vědět počet aktivních hráčů? Nemůže mít jeden hráč více postav? Nezajímá nás počet charakterů? Nemůže mít náhodou jeden člověk více účtů? Nezajímá nás třeba počet aktuálně přihlášených?

Zaměření na pole výzkumu Kolik uživatelů má WoW? Tahle otázka má tedy rovnou 3 odpovědi

Přístup k offline světu Někdy nás výzkum zavede i do offline světa Esport (zkuste říci, proč je esport zmíněn) Offline kontext totiž prosakuje do VS Off-S může ozřejmit nebo naopak zastřít výsledky výzkumu

Přístup k offline světu Rozdíly mohou být i v důsledku odlišných kultur (nebo nemusí…) Segreguje VS uživatele dle regionu? Proč?

Další možné metody zisku dat VS kvůli své digitální podobě umožňují další možné metody sběru dat Záznam screenshotu – pomoc při zkoumání užívání a modifikace interface apod.

Záznam chatlogu velice užitečné, mají časové údaje) mohou být užitečné při zkoumání sociálního užívání VS, player-generated kulture, aberantního chování, atd. Může mást (hráč má rozběhlých více chatů zároveň, což ovlivňuje jeho aktivitu

Záznam screenshotu pomoc při zkoumání užívání interface modifikace interface apod., Dokláadají účastníky Skiny

Záznam screenshotu pomoc při zkoumání užívání interface modifikace interface apod., Dokládají účastníky Skiny

Záznam videa Lepší ilustrace děje Časová linka „jak se text posouvá během raidu na obrazovce“ https://youtu.be/Hf5Ovyq9C5M?t=1h35m

Záznam audia taktika boje Vyjednávání ve skupině Pozice v sociální skupině Má VS integrovaný VoIP, nebo musí spoléhat na externí programy? Proč by nás to mělo zajímat? Analýza hudebního podkladu (je hudba emergentní? Jaké emoce má vzbuzovat? Jak?)

Záznamy ze hry U všech je třeba řešit jak technické problémy (nároky na HW), tak etické

Další online kontext Wikia Blogy Féra FB diskuze, Twitter Lets play Podcasty Aspekty VS přetékají ven, aby se modifikovány opět vrátily a ovlivnily VS