Nový koncept řízení dopravy pomocí informací z dopravních senzorů a senzorů životního prostředí Tomáš Tichý URBIS - 27.4.2017
Obsah a kooperace Úvod Laboratorní testování Použitá data a numerické modely Měření v reálném provozu Vyhodnocení Perspektiva a využití Kooperace s Technologickou Agenturou ČR Práce na projektech RODOS (TE01020155) a Smartnet (TA04031418)
Úvod Doprava je zaměřena především na optimalizaci dopravních parametrů Vliv dopravy na životní prostředí ve městech Aspekty různých zdrojů dat na řízení dopravy Sledování změn v datech na základě zásahu do řízení dopravy Vyhodnocení vhodnosti pro dopravní řízení na základě testu
Laboratorní testování Nasazení modulu řízení dopravy: Cestovní doba: 19% zlepšení Zpoždění: 18% zlepšení Odladěno Srovnání s reálnými daty Homogenizace dopravního proudu a vyrovnanost zdržení v jednotlivých větvích křižovatek
Numerický model počasí Systém MEDARD Integruje aktuální a historická data o počasí a kvalitě ovzduší z řady zdrojů. Pomocí sady numerických modelů počasí a chemických transportních modelů produkuje operativní předpovědi stavu atmosféry.
Příslušné parametry Data o kvalitě ovzduší Imisní sensory (Airpointer, …) Dusík, oxidy uhlíku, pevné částice, míra ozonu Povolené úrovně a hladiny
Příslušné parametry Hladina hluku Hlukoměr Nepřetržité měření Vyrovnaná hladina hluku Povolené úrovně Venkovní hluk den (6-22) noc (22-6) Základní limit – bez dopravního hluku 50 dB 40 dB Hluk - silniční doprava 55 dB 45 dB Hluk - železniční doprava Hluk – hlavní ulice 60 dB Hluk – ochranné pásmo železnice Stará hranice hluku * 70 dB Stará hranice hluku - železniční doprava* 65 dB *staré hranice hluku – Pro silnice a železnice před rekonstrukcí postavené od roku 2000
Měření v reálném provozu Imise Rozptylové podmínky Vysoká teplota Pomalá odezva na dopravu Dostatečné, Dobré
Měření v reálném provozu Úrovně hladiny hluku Správně umístěný detektor Celodenní nahrávka zvukové stopy Žádné lokální extrémy Ne příliš viditelný vliv na dopravu Nízký výskyt nákladních vozidel
Měření v reálném provozu Dopravní data Bluetooth: úroveň kvality dopravy, cestovní doby Křižovatkové detektory: Intenzita, obsazenost C2X data: směrovost, rychlost Užitečné pro řízení dopravy a vyhodnocení
Globální srovnání
Perspektiva a integrace Rozmístění bodů zájmu v interaktivní mapě Seznam Shlukování pro lepší orientaci Logování mimořádných událostí Správa uživatelského nastavení Implementace imisního šetření a informacích z meteo stanicí Možnost připojení kteréhokoliv systému, ke kterému existuje oprávnění využití dat
Perspektiva a integrace Řízení dopravy Integrace řadičů, ZPI, PDZ, detektorů, tunelů atd. Přehledy stavů Dopravní data Algoritmizace a automatické reakce Stupně zátěže na řezech i liniích Chytré parkování Sledování obsazenosti parkovacích míst Navigace na volná parkovací místa Predikce výskytu volného místa Detekce vjezdů a výjezdů z/do oblasti
Závěr – vhodnost dat Data o ovzduší (meteorologická, složení vzduchu) Vhodné v kombinaci s predikcí Použití reálných dat → pomalá reakce Data o hluku (hladině hluku) Není mnoho extrémů a výkyvů Využití není úplně vhodné Dopravní data (cestovní doba a zdržení z FCD) Nezbytné pro vyhodnocení řízení dopravy) Data z křižovatek (křižovatkové detektory) Nezbytné pro řízení dopravy Výsledek - zlepšení podle cestovní doby o 11%
Děkuji Vám za pozornost Doc. Ing. Tomáš Tichý, Ph.D. tichyt@eltodo.cz (+420) 261 345 630