Genetika - úvod Pátý ročník, GJM.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genetika jako věda, její vývoj, historie
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Didaktické testy z biochemie 5
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vznik a vývoj života.
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Pohlavní rozmnožování prvoků
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Cukry (sacharidy).
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Didaktické testy z biochemie 3
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
GENETIKA Vazba genů.
Název projektu: Moderní škola
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vypracoval : Matyáš Fritscher
NUKLEOVÉ KYSELINY DEFINICE DRUHY SLOŽENÍ FUNKCE REPLIKACE
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Předmět Molekulární a buněčná
Buňka.
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Rozmnožování organismů
Diferencované stravování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Genetika - úvod Pátý ročník, GJM

Co vlastně genetika je … Genetika je věda zabývající se dědičností a proměnlivostí živých soustav Patří mezi biologické vědy a vyděluje se podle hlediska studia organismů (podobně jako anatomie nebo fyziologie) Sleduje variabilitu, rozdílnost a přenos druhových a dědičných znaků mezi rodiči a potomky i mezi potomky navzájem Její historie se začala psát až v 19. století. K velkému rozvoji došlo ve druhé polovině 20. století a dá se očekávat, že rychlý rozvoj bude pokračovat i ve století 21.

Co vlastně genetika je … Mimo lékařství nachází genetika využití v pěstitelství nových odrůd rostlin stejně jako při chovu (nejen) hospodářských zvířat S rozvojem biotechnologií a genetického inženýrství se objevují i geneticky upravené hospodářské rostliny, které se stávají ekologickou a etickou otázkou (GMO) Poznatky genetiky jsou velmi důležité v evoluční biologii Velký význam pro člověka má lékařská neboli klinická genetika. Zkoumá člověka, různé genetické choroby a jejich četnost a genetickou determinaci jistých lidských znaků

Je genetika vlastně co … Dnes se taky již stále častěji můžeme setkat s genetickým poradenstvím, zejména při plánování potomků a prevenci vrozených vývojových vad Genetika se uplatňuje při výzkumu rakovinného bujení, imunitního systému a imunitních reakcí a v mikrobiologickém výzkumu Samostatnou kapitolou se pak stává klonování, kde vyvstávají ekologické a etické otázky již při klonování zvířat, natož při klonování člověka Úplnou revoluci v medicíně pak může přinést ovládnutí genové terapie

Co je genetika … Genetika je jednou z nejdůležitějších (ne-li přímo nejdůležitější) teoretických věd z hlediska popisu jakékoli živé soustavy U genetické informace je počátek každého současného živého organismu Genetická informace určuje budoucí anatomickou stavbu organismu, určuje jaké látky budou účastníky biochemických a fyziologických procesů v organismu a v neposlední řadě je nepostradatelnou součástí pohlavního i nepohlavního rozmnožování Dnes již nelze ani opomenout význam genetiky ve forenzních metodách. Genetické testy pomáhají při usvědčování zločinců, při identifikaci tělesných ostatků nebo ztracených osob. V současné době také přichází do módy genetické testy otcovství

Co je genetika … Mezi podobory genetiky patří například: molekulární genetika, cytogenetika, imunogenetika, onkogenetika, populační genetika, klasická (Mendelovská) genetika, genetika rostlin (bakterií, virů...), evoluční genetika, a lékařská (klinická) genetika V genetickém výzkumu se používá mnoho rozličných metod. Jde zejména o metody biochemické, fyzikální, mikroskopické, metody analytické chemie a bioinformatiky Mnoho specifických metod bylo objeveno výhradně pro genetický výzkum - zejména různé sekvenovací a značkovací metody.

Stručný vývoj genetiky …

Historie genetiky … Genetika je vědou poměrně mladou. Za zakladatele genetiky je považován Johann Gregor Mendel (1822 - 1884) Tento augustiniánský mnich z brněnského kláštera se v 2. polovině 19. století zabýval hybridizačními pokusy u rostlin. Za své působiště si zvolil zahrádku kláštera a za objekt svého zájmu hrách Při následném křížení sledoval 7 dědičných znaků (tvar semen a lusků, zbarvení děloh, květů a nezralých lusků, délku stonku a postavení květů) Po matematickém zhodnocení výsledků zjistil, že se nedědí přímo znaky, ale "vlohy" pro ně. Mendel tak dal za vznik klasické genetice. Mendelovy zákony a mezialelární vztahy patří k základům a dodnes mají své využití třeba i v medicíně

Historie genetiky … Ke znovuobjevení Mendelovy práce a ke vzniku genetiky jako plnohodnotného vědního oboru tak dochází až na počátku 20. století Dochází zde k potvrzení pravdivosti Mendelových zjištění. To je spojeno se jmény holandského profesora Huga de Vriese (1848 - 1935), rakouského profesora Ericha Tschermaka von Seysenegg (1871 - 1962) a profesora Carla Corrense (1863 - 1933) Mezi další významné vědce patří anglický profesor William Bateson (1861 - 1926), který jako první použil termín genetika (1906), heterozygot a homozygot Dán Wilhelm Johannsen (1857 - 1927) zase jako první zavádí pojmy gen, genotyp a fenotyp.

Novinky v genetice … např. 31.10.2009 Konzumace lékořice v těhotenství může ovlivnit inteligenci a chování dítěte Nová studie finských vědců upozorňuje na možná rizika nadměrné konzumace lékořice během těhotenství. Existuje mnoho faktorů zevního prostředí, které mohou narušit normální vývoj plodu. To se týká nejen chemikálií, léčiv či ionizujícího záření, ale i potravin. Například konzumace alkoholických nápojů se v těhotenství vysloveně nedoporučuje. Naopak třeba dostatečné dávky kyseliny listové jsou obecně  doporučovány, neboť mohou působit jako prevence vzniku určitých typů vrozených vývojových vad.

Nepohlavní X pohlavní rozmnožování Nepohlavně se rozmnožují především jednobuněčné rostliny a organizmy Velmi ojediněle nižší živočichové Nový jedinec vzniká z části rodičovského organizmu – ten obvykle doroste do původní velikosti Vznik tedy z tělových buněk rodiče Jedinci jsou poté identičtí – vznik klonů Velmi dobré pro živočichy, kteří jsou již velmi dobře přizpůsobeni svému neměnnému životnímu prostředí Typy nepohlavního rozmnožování – nejčastěji buněčné dělení, pučení, u mnohobuněčných rozmnožování výtrusy Vysoká regenerační schopnost daných živočichů

Pohlavní rozmnožování … U dokonalejších organizmů Rostliny i živočichové Tvorba pohlavních buněk – tzv. gamet Splynutí dvou gamet vzniká zygota – dvě splynulé buňky rostou, dělí se a vzniká daný zárodek Tvorba gamet ve specializovaných orgánech Většinou oddělené pohlaví – diferenciace v tvaru, velikosti, barvě … Při pohlavním rozmnožování vznikají jedinci, kteří mají vždy genetickou informaci 1X1 od mateřských jedinců (rodičů) Nelze aby měl jen od jednoho 100% !!! (klon) Někdy střídání pohlavní a nepohlavní generace – rodozměna Možnost evoluce Buněčný cyklus

Buněčný cyklus … Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází buňka mezi svými děleními. Doba trvání cyklu se nazývá generační doba. Buněčný cyklus se skládá z několika fází přípravných (souborně nazývaných jako interfáze - tj. období mezi dvěma následnými mitózami) a vlastního buněčného dělení Ve složitém mnohobuněčném organismu (jakým je například člověk) je přísná regulace buněčného dělení zcela nezbytná, neboť jen tak lze dosáhnout harmonické funkčnosti organismu, kde se dělí pouze ty buňky, u kterých je to momentálně potřeba Nekontrolované buněčné dělení nacházíme u různých nádorových onemocnění

Crossing-over při meióze – výsledkem tohoto procesu je vznik čtyř typů gamet Gamety – samotnou rekombinací by vznikly jen 2 typy gamet

Nukleové kyseliny

Nukleové kyseliny … Nukleové kyseliny jsou nositelkami dědičné informace. Díky nim dochází k přenosu dědičných znaků na potomstvo a k evoluci Nejdůležitější jejich schopností je schopnost replikace. Jejich základními stavebními jednotkami jsou tzv. nukleotidy Nukleotidy se skládají z pětiuhlíkatého cukru (pentózy), zbytku kys. fosforečné (H3PO4) a dusíkatých bází Nukleové kyseliny se z tohoto důvodu nalézají ve všech živých buňkách a virech. Nejběžnějšími nukleovými kyselinami jsou kyselina deoxyribonukleová (DNA) a kyselina ribonukleová (RNA) Polynukleotidový řetězec je z chemického hlediska polymerem nukleotidů. V DNA i v RNA jsou vždy čtyři druhy nukleotidů. Jejich různým pořadím v řetězci lze dosáhnout obrovského počtu kombinací. Právě sekvence (různý sled) jednotlivých druhů nukleotidů – který se nazývá tzv. primární strukturou – v sobě uchovává genetickou informaci

Nukleotidy … Nukleotidy jsou látky složené z nukleové báze (nejčastěji purinové nebo pyrimidinové), pětiuhlíkatého monosacharidu (ribosa nebo deoxyribosa) a jedné nebo více zbytků kyseliny fosforečné Jsou stavebními kameny nukleových kyselin Co jsou nukleové báze? - jsou základní součástí nukleových kyselin. Dělí se na báze purinové (adenin, guanin) a báze pyrimidinové (cytosin, uracil, thymin) Vytvářejí doplňkové dvojice v nichž se vždy 1 purinová a 1 pyrimidinová báze vzájemně váží vodíkovými vazbami Tvoří kód k zápisu genetické informace. Komplementární párování pak umožňuje tuto informaci realizovat při procesech replikace

adenin guanin uracil thymin cytosin

Geny a chromozomy Geny uložené v makromolekulách DNA jsou v buňkách organizmů zabudovány do molekulové struktury jejich chromozomů Ty jsou poté určující složkou každého buněčného jádra V jaderných genech se během každého buněčného cyklu velmi přesně zdvojují všechny informace, které mají zásadní, nepostradatelný význam pro buňku, jedince nebo jeho druh Pouze geny jaderných chromozomů jsou naprosto přesně přenášeny do dceřiných buněk a touto cestou i do následujících generací živých jedinců Soubor genů jaderných chromozomů – jaderný genom Jaderný genom je v prokaryontních i v eukaryontních buňkách různou měrou doplňován genomem mimojaderným – zejména mitochondrie a chloroplasty (mají své chromozomy)

Geny a chromozomy Chromozomy v mimojaderné mají funkci – kódují informace pro některé speciální funkce organel Často stojí pod regulačním vlivem genů jaderných Mimojaderné geny se nepřenášejí do dalších generací tak přesně a koordinovaně jako geny jaderné Vyskytují se v buňkách v různých počtech kopií kromě chromozomu jsou v cytoplazmě často v nekonstantním počtu přítomny ještě další, mnohem menší molekuly DNA nesoucí geny – označují se jako plazmidy Plazmidy mohou nést mnoho zajímavých informací a vlastností – například resistenci vůči antibiotikům, či nejrůznější metabolické funkce