Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Jana Presová
Teoretická východiska I. Teorie resilience Školní faktory Sociální znevýhod- nění
Cíle výzkumného šetření zmapování výsledků edukace jedinců se sociálním znevýhodněním a jejich vývoje během povinné školní docházky: prospěch docházka chování stabilita vrstevnické skupiny
Metodologie výzkumného šetření Kvantitativní výzkumná strategie Výzkumný soubor: 236 respondentů z šesti škol Statistické procedury, SPSS, Excel Univariační, bivariační a sekvenční analýza
Proměnná Indikátor Žák Prospěch Docházka Chování Pohlaví Rok narození Sociální znevýhodnění Odklad školní docházky Prospěch Známka z českého jazyka Známka z matematiky Průměrný prospěch Docházka Omluvené absence Neomluvené absence Chování Známka z chování Výchovná opatření Stabilita vrstevnické skupiny Opakování ročníku Přechod z jiné ZŠ
Teoretická východiska II. Rámec pro hodnocení chování v ZŠ Pozitivní Negativní Napomenutí tř. učitele Důtka tř. učitele Důtka ředitele školy Pochvala Subjektivní dimenze
Hypotézy H8 Negativní výchovná opatření jsou žákům se sociálním znevýhodněním udělována častěji než žákům bez sociálního znevýhodnění. H9 Pozitivní výchovná opatření jsou žákům se sociálním znevýhodněním udělována méně často než žákům bez sociálního znevýhodnění. H10 Negativní výchovná opatření jsou žákům se sociálním znevýhodněním udělována častěji než pozitivní.
Dílčí výsledky – hodnocení chování respondentů celkem1422 výchovných opatření 1209 negativních výchovných opatření bylo uděleno162 žákům 927 opatření žákům se sociálním znevýhodněním 282 opatření žákům bez sociálního znevýhodnění 213 pochval bylo uděleno 90 žákům 96 pochval žákům se sociálním znevýhodněním 117 pochval žákům bez sociálního znevýhodnění
t
Diskuse výsledků, závěry Formativní potenciál hodnocení? Konfrontace s neúspěchem? Individualizace? Efektivita negativního hodnocení? Zásady udělování trestu?
Další plánované kroky chování docházka prospěch
Děkuji za pozornost