Rozvoj lidských zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvoj lidských zdrojů
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
Řízení kariérního rozvoje. Proces vzdělávání identifikace potřeby, plán vzdělávání (a rozvoje), realizace, hodnocení výsledků.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
1. WORKSHOP.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Úřad práce České republiky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
NOVINKY Z ODBORU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Porada ředitelů organizací z oblasti školství Otrokovice
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
Didaktické metody Androdidaktika.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Pracovní porada Pracovní list.
Základní informace o poskytovateli
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Vzdělávání.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Zlata Houšková, Vít Richter
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Digitální učební materiál
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
RIZIKO.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

Rozvoj lidských zdrojů Rozvoj LZ jako koncepce Vzdělávání a rozvoj pracovníků Učení probíhající v organizaci Učící se organizace

Rozvoj LZ jako koncepce Nezaměňovat s rozvojem pracovníků Představuje nový pohled a novou koncepci vzdělávání a rozvoje Na rozdíl od orientace na formování prac. schopností jednotlivých pracovníků se orientuje na pracovní schopnosti organizace jako celku Souvisí s pojmem učící se organizace

Vzdělávání a rozvoj pracovníků Formování pracovních schopností zaměstnanců tak, aby se zvýšila jejich interní i externí zaměstnatelnost. Nejdůležitější úkol personální práce Rozvojové aktivity se primárně týkají oblasti pracovního uplatnění, nicméně zahrnuje širší spektrum znalostí a dovedností než vyžaduje zastávané prac. místo.

Strategický rozvoj lidských zdrojů Strategie vytváření příležitostí k učení a vzdělávání Cíl: zlepšení výkonu organizace i jednotlivce Provázanost se strategií HRM i celkovou strategií organizace Je předpokladem rozvoje pracovníků

Cyklus vzdělávání Identifikace potřeby vzdělání Plánování vzdělání Údaje o organizaci, o prac. místech a činnostech, jednotlivých pracovnících Metody: analýza statistik a dalších údajů o organizaci, dotazníky, průzkumy názorů a požadavků, analýza informací od vedoucích pracovníků, hodnocení pracovního výkonu, porady a diskuse, analýza pracovních záznamů Plánování vzdělání Jaké vzdělání, pro koho, jakým vhodným způsobem, kým, kdy, za kolik, jak bude hodnoceno Realizace – viz dále Vyhodnocení stanovení kriterií (problém: obtížná kvantifikace, velikost změn lze zjistit často jen nepřímo) Testy, monitorování prac. procesu

Formování pracovních schopností (J. Koubek) Všeobecné vzdělání Odborné vzdělání Základní příprava na povolání Orientace Doškolování (prohlubování kvalifikace) Přeškolování (rekvalifikace) Profesní rehabilitace Oblast rozvoje (rozšiřování kvalifikace)

Orientace Úsilí o zkrácení a zefektivnění adaptace nového pracovníka Předání nezbytných znalostí a dovedností pro výkon práce Jiný název: adaptační trénink

Orientace - příklad: adaptační kontrolní seznam Téma Odpovědná osoba 1. den 1. týd. 1. měs Přijetí Manažer LZ * Hodiny, vymezení prac. doby přestávky a přesčasy Poloha oddělení, vymezení funkce a představení zaměstnancům Nadřízený Cesta po hlavních pracovních oblastech, zaměstnanecká restaurace apod. Osoba delegovaná nadřízeným Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Společnost – výrobky, služby, příručka společnosti Specialista pro trénink Pravidla a procedury – disciplina a stížnosti Platby, plat v nemoci a o svátcích Komunikace a konzultace Trénink a rozvoj Hodnocení výkonu Penze Odbory Zástupce odborů

Doškolování a přeškolování Prohlubování kvalifikace, trénink v užším, slova smyslu Proces přizpůsobování vyvolaný rozvojem techniky, metod práce a řízení apod. Nástroj zvyšování výkonu Přeškolování (Retraining, rekvalifikace) Osvojení si nových prac. schopností v novém povolání Plná nebo částečná Zvláštní případ: profesní rehabilitace (brání-li zdravotní stav výkonu zastávané práce)

Rozvoj pracovníků Širší paleta znalostí a dovedností Zvládnutí komplexních problémů Rozvoj osobnosti a sociálních dovedností Zaměření nejen na zastávané prac. místo; rozvoj potenciálu Orientace na kariéru pracovníka Nástroje rozvoje se liší od nástrojů odb. vzdělávání

Systém vzdělávání pracovníků v organizaci (G.A.Cole) Předpoklady a východiska: Strategie a politika vzdělávání pracovníků v organizaci Vytvoření organizačních a institucionálních předpokladů vzdělávání

Metody vzdělávání na pracovišti Instruktáž při výkonu práce Coaching (dlouhodobější podněcování a periodická kontrola) Mentoring (obdoba coachingu, pracovník sám si vybírá rádce, svůj osobní vzor Counselling (vzájemné kozultování překonávající vztah nadřízenosti a podřízenosti) Asistování Pověření úkolem Rotace práce Pracovní porady

Metody vzdělávání mimo pracoviště Přednášky a semináře Demonstrace (více se orientuje na dovednosti) Případové studie (skutečná či smyšlená vylíčení organizačního problému) Workshopy (varianta příp. studií, týmové komplexní řešení) Brainstorming Simulace (řešení určitých situací a přijímání rozhodnutí) Assessment centrum Outdoorový trénink

Úkol Zkuste navrhnout aktivitu pro rozvoj Stanovte: a) vyjednávacích dovedností obchodníků firmy zabývající nabízením připojení k internetu. b) rozvoj prezentačních dovedností akademických pracovníků Stanovte: Konkrétní cíl rozvoje Metodu a vlastní popis aktivity Požadavky na realizaci

Otázka Jaký je vztah vzdělávání a rozvoje k ostatním personálním činnostem?

Učící se organizace Velmi nejednotný soubor teorií týkající se mechanismů vlastního formování organizace včetně formování vlastních cílů a předpokladů Organizace, která usnadňuje a podporuje učení všech svých členů a soustavně se transformuje (Pedler) Peter Senge Další: Chris Argyris, G. Morgan

P. Senge – klíčové faktory úspěchu v učících se organizacích Osobní mistrovství osobnostní kvality – chuť učit se novému, zápal pro věc, otevřenost, (sebe)motivace, schopnost určit si priority a další vlastnosti klasicky spojované se „zralou osobností Myšlenková schémata Naše axiomy a teze nemusí být nevyvratitelné Myšlenková schemata nemáme plně pod kontrolou Sdílená vize emocionálně nasycená představa budoucího stavu Důraz je kladen na sdílení Týmové učení využívá synergického efektu Důraz je kladen na dialog (není důležité druhého přesvědčit, ale vzájemným obohacením dojít k lepšímu výsledku) Systémové myšlení

P. Senge – pojetí učící se organizace Systémové myšlení nelineární, cyklické chápání světa struktura ovlivňuje chování lidí struktura v lidských systémech je velmi nenápadná nové způsoby myšlení nám často pomohou změnit běh událostí způsobem vyobrazení systémového myšlení je zpětnovazebný model (smyčkový diagram)

Učící se organizace Více: viz text na stránkách doc. Kostroně: Senge P.M., Five Disciplines - The Art and Practise of the Learnign Organizations, Pět disciplín - umění a fungování učících se organizací, Doubleday, 1990 (summarized) (základní věci z něj budou v testu)

Plánování osobního rozvoje Viz Armstrong, bude se to zkoušet Rozvoj manažerů a jeho specifika - totéž