Sekty a zneužití náboženství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Hodnotová orientace svobodné generace
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Proč je důležité studovat Principy
Fórum cestovního ruchu 2011
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Koncepty veřejného mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/8.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě
Osvícenství.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
KULTURA Jitka Nešněrová.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Politický extremismus a radikalismus
Sociální patologie SCPT SCPA
Kontroverzní a atypické jevy v současné religiozitě
Nová náboženská hnutí
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
SEKTÁŘSTVÍ.
Albert Camus Barbora Vaňková.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Podnikatelský nápad Nejlepším a nejpříjemnějším způsobem, jak vytvořit úžasný produkt či službu, je udělat něco, co chceš sám používat.
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Psychologické aspekty zdraví
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Filosofie křesťanského středověku
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Agrese a agresivita.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
SEKTY ÚOOZ SKPV PČR PRAHA ODBOR METODIKY, PREVENCE A MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_NABOZENSKY_EXTREMISMUS_19 Název školyStřední škola služeb,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Politologie a mezinárodní vztahy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE
Digitální učební materiál
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Máš dost síly plavat proti proudu?
SEKTA je náboženská skupina, která nějakým způsobem omezuje své členy.
DUM - Digitální Učební Materiál
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Temperament, charakter, motivace
RELIGIONISTIKA představení oboru
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Základní filozofické otázky
Předsudky a stereotypy
Sociální práce a spiritualita
Transkript prezentace:

Sekty a zneužití náboženství

Vymezení a znaky sekty Z pohledu teologického Sequor děliti / oddělovati Náboženský či duchovní proud oddělující se od tradičních náboženství Využívá (zneužívá) tradiční nábož. prameny a přetváří je do nové podoby Věrouku skrývá do tajemství postupného zasvěcování Názorově je uzavřená, netolerantní, odmítající ostatní pohledy

Znaky sekt Z pohledu psychologického (psychiatrického) Jedná se o manipulativní společenství Indetifikují potřeby člověka a s využitím manipulativních technik je k sobě upoutává Opírá se o autoritativní vedení, autoritářského vůdce Psychiatricky je pro sekty typický výskyt osobností s poruchou vnímání autority – se silnou potřebou (touhou) být ovládán nebo ovládat

Znaky sekt Z hlediska sociologického Sekta je společenství vyhraňující se negativně vůči společnosti Společnost vnímá nepřátelsky, jako patologickou, zkaženou, spějící k zániku, hubící člověka a jeho duši Společenství své členy od společnosti (od rodin, přátel, zaměstnání) odvádí, staví je proti ní

Sekty jako setkání potřeby a manipulace Člověk, aby vstoupil aktivně do komunikace se sektou a aby její motivace (manipulace) začala účinně fungovat, potřebuje uvnitř cítit silný motiv – nabídka sekty musí odpovídat jeho potřebám a bát v souladu s jeho hodnotovým systémem Samotné mechanismy působení sekty jsou bez vnitřní odezvy neúčinné

Sekty jako setkání potřeby a manipulace Citová deprivace a potřeba být milován, pozitivně přijímán Technika bombardování láskou

Sekty jako setkání potřeby a manipulace Potřeba porozumění světu a svému místu v něm Manipulace vědomím front / techniky vymývání mozků

Sekty jako setkání potřeby a manipulace Potřeba duchovního prožitku Techniky manipulace prostřednictvím navozování extatických stavů či odkrýváním vnitřního světa člověka „meditací“

Prevence? … ve vztahu k sektám NAUČIT SE ROZLIŠOVAT! právo na informace o skupině, s níž člověk přichází do styku Pozor na informační mlhu: „My nemáme žádného zakladatele“, „Nijak nemáme žádný název, my jsme prostě jen přátelé“, „My nenavazujeme na žádnou tradici“

máme právo na všechny informace -Není seriózní uvolňovat je dávkovaně, pouze tehdy, když pro ně člověk „dozraje“ apod. máme právo na individuální poznání Aby si každý člověk mohl sám, o samotě, podle svého časového rozvrhu informace svobodně zpracovávat x techniky manipulace

Máme právo na individuální víru, právo na diskusi a právo na pochybnosti Neřízená diskuse nebývá možná, pochybnosti se neuznávají, neboť jsou projevem malé víry či nedostatečné oddanosti. Nedostatek diskuse a svobody se neumožňuje ani např. v okrajových záležitostech, např. v kýčových a unifikovaných uměleckých projevech. Nedostatek svobody víry se projeví v neschopnosti nadhledu, a tím např. v naprosté absenci humoru, který by se týkal vlastního náboženství či jeho příslušníků.

Člověk má právo, aby zapojil rozum i do svého náboženství Rozum by neměl být potlačován např. poukazem na to, že levá (rozumová) hemisféra našeho mozku je příliš rozvinutá na úkor hemisféry pravé, která má na starosti cit, intuici apod.

člověk právo autenticky prožívat i své city V mnoha skupinách např. není dost dobře možné přiznat, že člověk má s něčím problémy. Okamžitě je tento problém bagatelizován poukazem na to, že v tomto stupni víry nebo oddanosti má takový problém každý, nebo je člověku řečeno, že se problému zbaví větší vírou či větší …

Máme právo na přirozené prostředí. Náboženská skupina, která velmi bezohledně ruší jakékoli vztahy svých členů k rodině, manželům a přátelům a nahrazuje je vztahy s jinými příslušníky skupiny, by nám měla být podezřelá… Jedná se ale i o vztah k sobě sama a k vlatnímu tělu a jeho potřebám…

Máme právo na plastické vidění světa Nebezpečné je, pokud čerpání podnětů z tohoto okolí se příliš nedoporučuje, protože to znečišťuje (tisk, televize), měla by se číst především posvátná literatura či poslouchat magnetofonové kazety atd., pocházející především od vůdce skupiny…

právo na důstojný odchod ze sekty, společenství http://www.sekty.cz/texty/netradicni_nabozenstvi/ Zdeněk Vojtíšek: Netradiční náboženství u nás (1. vydání, Dingir 1998)

Druhy a typy sekt Sekty s křesťanskou tradicí Sekty s orientální tradicí Sekty „nenáboženské“

Sekty s křesťanskou tradicí Hnutí grálu Imanuelité Církev sjednocení

Sekty s orientální tradicí Haré Kršna SRI CHINMOY

Sekty nenáboženské Scientologie Vesmírní lidé

Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů Pacovská 4 140 00 Praha 4 v budově HTF UK tel. 777 143 001 sekty@sekty.cz