Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 VLADISLAV VANČURA PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: vrstvy jazyka, poetismus, historická tvorba, současná próza Forma: výklad Datum vytvoření: 20. 12. 2012
VLADISLAV VANČURA Obrázek č. 1
Vladislav Vančura (1891-1942) prozaik, dramatik, scénárista, publicista lékař na Zbraslavi později se zabýval pouze literaturou a filmem zapojen do odboje v době okupace v roce 1942 popraven
Znáte jiné české autory, kteří byli v době války zatčeni nebo popraveni?
Rysy Vančurovy tvorby bohaté využití všech vrstev jazyka archaismy, hovorové výrazy, obecná čeština, knižní obraty… typická větná stavba – rozvinutá, bohatá souvětí zájem o prchavé okamžiky, potlačení dějovosti líčení nálad, pocitů, dojmů… časté metafory, obrazná vyjádření
Objasněte pojmy – archaismus, metafora, hovorová čeština.
Pekař Jan Marhoul svět peněz je nevhodný pro člověka důvěřivého a dobrotivého pekař, který často dává chléb lidem na dluh, sám zkrachuje Obrázek č. 2
Marhoul se nehodí do své doby. Proč Marhoul se nehodí do své doby. Proč? Charakterizujte společenskou situaci 20. let 20. století.
Pole orná a válečná reakce na 1. světovou válku válečná situace způsobí zmatek v životě lidí člověk, který těsně před vypuknutím války loupí a vraždí, narukuje na frontu, padne a je paradoxně oslavován jako neznámý hrdina válka je absurdní, hrůzná, devastující Obrázek č. 3
Znáte jiná díla českých autorů reagujících na 1. světovou válku?
Rozmarné léto české maloměsto – Krokovy Vary klid a nudu naruší příjezd kouzelníka Arnoštka a krásné provazochodkyně Anny vliv poetismu – naplnění hesla „žít a užívat si“ pestrý jazyk, spojování archaismů a hovorové češtiny
Rozmarné léto - film https://www.youtube.com/watch?v=7K8-vV2SAu0 Obrázek č. 4
Objasněte podstatu poetismu.
Ukázka… „Dozpívav svoji písničku, velký Antonín složil ruce na zádech a maní dýchal na kuličku teploměru. Sloupec téměř neúplatný sotva se pohnul a Důra znamenaje tuto řádnost měl několik myšlenek, jež se vystřídaly v sledu míšených karet. „Tento způsob léta,“ děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným. Je chladno a můj dech, jakkoliv jsem nepozřel vody, je mrazivý. Který měsíc nám zbývá, jestliže ani červen není dost vhodný, abychom pečovali o zdraví a tělesnou čistotu?“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 163
Doložte na konkrétních příkladech pestrost a neobvyklost jazykového vyjadřování V. Vančury.
Markéta Lazarová baladický příběh ze středověku mladoboleslavský kraj, loupeživí rytíři tragický milostný příběh láska vítězí nad smrtí a nenávistí, dítě, které čeká Markéta, je zárukou pokračování života i lásky nadčasové téma využití všech jazykových vrstev k charakteristice postav, prostředí
Markéta Lazarová - film https://www.youtube.com/watch?v=kVNP7QSyFCI Obrázek č. 5
Ukázka… „Vy prachaso zlodějská, vy se věru nemáte proč vynášeti nad tuto hříšnici. Vy posměváčci, vy početní kapsáři, vy jalůvky zločinu, vy šejdíři, vy směšní herci, kteří strašíte mečem a bojíte se rány, vy duchové z kozy, kteří se ženete na poutníčka a před vojskem popotahujete ze slzavého nosu, vy chcete souditi zbojníky a milenky zbojníků? Nic dál, nic dále! Vyjdi, Markéto! Výš hlavu, výše! Jdi, jako chodívá ta, jež zná cenu svého přítele.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 165
Pomocí ukázky charakterizujte Markétu. Čím se liší od svého okolí?
Konec starých časů postava novodobého barona Prášila milovník žen, ozdoba salónů, ale i podvodník Konec starých časů - film https://www.youtube.com/watch?v=hJQIExHTEI0
Luk královny Doroty - milostné, humorné povídky Útěk do Budína - tragický milostný příběh studentky a syna statkáře
Kdo to byl baron Prášil?
Obrazy z dějin národa českého (1939 – 1940) nedokončené dílo, Vančura zatčen zachyceny dějiny do konce 13. století záměr – psáno v době okupace, opora pro český národ
Interpretace textů Vladislav Vančura: Pekař Jan Marhoul (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 161) Vladislav Vančura: Rozmarné léto (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 162) Vladislav Vančura: Markéta Lazarová (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 164)
Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-225-X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0188-3.
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Pslib. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://www.pslib.cz/ivana.reruchova/prazdniny/index.html/Vancura.html Obrázek č. 2 Bookfan: Fandíme knihám. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://www.bookfan.eu/kniha/120283/Pekar-Jan-Marhou
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3 Rodinná knihovna. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://www.sonet.me.cz/antikvariat/index.php?idvyrb=2980&akc=detail&/Pole-orna-a-valecna-Vancura.php Obrázek č. 4 Instinkt. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://instinkt.tyden.cz/rubriky/ostatni/serial/rozmarne-leto_25208.html
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 5 37. Letní filmová škola Uherské Hradiště 2011. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://2011.lfs.cz/?odktere=20&idakt=
Použité zdroje Internet https://www.youtube.com/watch?v=7K8-vV2SAu0 https://www.youtube.com/watch?v=kVNP7QSyFCI https://www.youtube.com/watch?v=hJQIExHTEI0