Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Rovnice ve slovních úlohách II.
Základní škola a mateřská škola Bukovec
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Mimoevropské literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Umělecký styl II..
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vznik česky psané literatury
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_03
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ,Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Žít svůj život naplno.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Téma (název prezentace)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura životopis, dílo,
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Počátky slovesného umění
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 VLADISLAV VANČURA PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: vrstvy jazyka, poetismus, historická tvorba, současná próza Forma: výklad Datum vytvoření: 20. 12. 2012

VLADISLAV VANČURA Obrázek č. 1

Vladislav Vančura (1891-1942) prozaik, dramatik, scénárista, publicista lékař na Zbraslavi později se zabýval pouze literaturou a filmem zapojen do odboje v době okupace v roce 1942 popraven

Znáte jiné české autory, kteří byli v době války zatčeni nebo popraveni?

Rysy Vančurovy tvorby bohaté využití všech vrstev jazyka archaismy, hovorové výrazy, obecná čeština, knižní obraty… typická větná stavba – rozvinutá, bohatá souvětí zájem o prchavé okamžiky, potlačení dějovosti líčení nálad, pocitů, dojmů… časté metafory, obrazná vyjádření

Objasněte pojmy – archaismus, metafora, hovorová čeština.

Pekař Jan Marhoul svět peněz je nevhodný pro člověka důvěřivého a dobrotivého pekař, který často dává chléb lidem na dluh, sám zkrachuje Obrázek č. 2

Marhoul se nehodí do své doby. Proč Marhoul se nehodí do své doby. Proč? Charakterizujte společenskou situaci 20. let 20. století.

Pole orná a válečná reakce na 1. světovou válku válečná situace způsobí zmatek v životě lidí člověk, který těsně před vypuknutím války loupí a vraždí, narukuje na frontu, padne a je paradoxně oslavován jako neznámý hrdina válka je absurdní, hrůzná, devastující Obrázek č. 3

Znáte jiná díla českých autorů reagujících na 1. světovou válku?

Rozmarné léto české maloměsto – Krokovy Vary klid a nudu naruší příjezd kouzelníka Arnoštka a krásné provazochodkyně Anny vliv poetismu – naplnění hesla „žít a užívat si“ pestrý jazyk, spojování archaismů a hovorové češtiny

Rozmarné léto - film https://www.youtube.com/watch?v=7K8-vV2SAu0 Obrázek č. 4

Objasněte podstatu poetismu.

Ukázka… „Dozpívav svoji písničku, velký Antonín složil ruce na zádech a maní dýchal na kuličku teploměru. Sloupec téměř neúplatný sotva se pohnul a Důra znamenaje tuto řádnost měl několik myšlenek, jež se vystřídaly v sledu míšených karet. „Tento způsob léta,“ děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným. Je chladno a můj dech, jakkoliv jsem nepozřel vody, je mrazivý. Který měsíc nám zbývá, jestliže ani červen není dost vhodný, abychom pečovali o zdraví a tělesnou čistotu?“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 163

Doložte na konkrétních příkladech pestrost a neobvyklost jazykového vyjadřování V. Vančury.

Markéta Lazarová baladický příběh ze středověku mladoboleslavský kraj, loupeživí rytíři tragický milostný příběh láska vítězí nad smrtí a nenávistí, dítě, které čeká Markéta, je zárukou pokračování života i lásky nadčasové téma využití všech jazykových vrstev k charakteristice postav, prostředí

Markéta Lazarová - film https://www.youtube.com/watch?v=kVNP7QSyFCI Obrázek č. 5

Ukázka… „Vy prachaso zlodějská, vy se věru nemáte proč vynášeti nad tuto hříšnici. Vy posměváčci, vy početní kapsáři, vy jalůvky zločinu, vy šejdíři, vy směšní herci, kteří strašíte mečem a bojíte se rány, vy duchové z kozy, kteří se ženete na poutníčka a před vojskem popotahujete ze slzavého nosu, vy chcete souditi zbojníky a milenky zbojníků? Nic dál, nic dále! Vyjdi, Markéto! Výš hlavu, výše! Jdi, jako chodívá ta, jež zná cenu svého přítele.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 165

Pomocí ukázky charakterizujte Markétu. Čím se liší od svého okolí?

Konec starých časů postava novodobého barona Prášila milovník žen, ozdoba salónů, ale i podvodník Konec starých časů - film https://www.youtube.com/watch?v=hJQIExHTEI0

Luk královny Doroty - milostné, humorné povídky Útěk do Budína - tragický milostný příběh studentky a syna statkáře

Kdo to byl baron Prášil?

Obrazy z dějin národa českého (1939 – 1940) nedokončené dílo, Vančura zatčen zachyceny dějiny do konce 13. století záměr – psáno v době okupace, opora pro český národ

Interpretace textů Vladislav Vančura: Pekař Jan Marhoul (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 161) Vladislav Vančura: Rozmarné léto (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 162) Vladislav Vančura: Markéta Lazarová (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 164)

Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-225-X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0188-3.

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Pslib. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://www.pslib.cz/ivana.reruchova/prazdniny/index.html/Vancura.html Obrázek č. 2 Bookfan: Fandíme knihám. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://www.bookfan.eu/kniha/120283/Pekar-Jan-Marhou

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3 Rodinná knihovna. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://www.sonet.me.cz/antikvariat/index.php?idvyrb=2980&akc=detail&/Pole-orna-a-valecna-Vancura.php Obrázek č. 4 Instinkt. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://instinkt.tyden.cz/rubriky/ostatni/serial/rozmarne-leto_25208.html

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 5 37. Letní filmová škola Uherské Hradiště 2011. [online]. [cit. 2012-12-20]. Dostupné z: http://2011.lfs.cz/?odktere=20&idakt=

Použité zdroje Internet https://www.youtube.com/watch?v=7K8-vV2SAu0 https://www.youtube.com/watch?v=kVNP7QSyFCI https://www.youtube.com/watch?v=hJQIExHTEI0