Pedagogika a psychologie Téma sady: Pedagogika a psychologie Obor, ročník: Psychologie 4. ročník Datum vytvoření: leden 2014 Anotace: Skupina,primární a sekundární její parametry, člověk z hlediska sociální skupiny, společenská role a pozice Metodický obsah: Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí
Společenská skupina je sociální formace, _______________________________________________________________________________________________________________________________________např.: rodina, škola, třída, parta,… Sociální skupina dle sociální psychologie Reálně existující útvar, ve kterém jsou lidé spojeny společnými znaky, druhem společné činnosti, lidé si uvědomují příslušnost k tomuto útvaru
Základní parametry skupiny skladba (složení) _____________________ skupinové procesy systém sankcí
Člověk a skupina z hlediska sociální psychologie Člověk je _________________________________________________________________________________________ je bodem, v němž se stýkají různé skupinové vlivy Potřebuje patřit do skupiny, mít tam své místo – je to jedna z potřeb člověka Aristoteles :__________________________________ (zoon politicon)
Primární skupina Je řada osob, které v určitém časovém rozmezí udržují vzájemný kontakt, jejich počet je tak malý, že kontakt probíhá navzájem mezi všemi osobami Pro vztah členů je typické: 1. ___________________________________ 2. ___________________________________ Počet osob: 2 – 24
Příklady primárních skupin Nejmenší skupinou je dyáda - ____________________________________________ __________- první skupina, se kterou se cítíme být emocionálně propojeni, východisko sociálních vztahů člověka, zde probíhají základní procesy socializace, rodiče učí důvěřovat životu __________- jsou zdrojem prvních interakcí, dávají možnost získávat zkušenosti v sociální interakci __________ - od 4 let je pro dítě důležité jejich uznání
Sekundární skupina Více než 25 členů Např.: _________________________________________________________________________________,… Členové: nepřímo spojeni prostřednictvím symbolu přímý kontakt mezi všemi členy není možný
Znaky sekundární skupiny ________________ __________________________________________
Společenská role Je soubor __________________________________________________________________________________________ Soubor požadavků, které jsou na člověka v určité pozici kladeny: 1. Explicitně = _______________ 2. Implicitně = _______________
Společenská pozice = _______________________________ Místo člověka v určitém společenském systému Člověk v sociálním systému vztahů ________________________________________________________________________________(společnosti) Pozice závisí na osobním a osobnostním vybavení člověka
Role a pozice Role a pozice jsou spojené, nelze je od sebe oddělovat Sociální role se váže k určité sociální skupině V průběhu života _______________________________ _____________________________________________: působí na rozvoj osobnosti sociální role sama o sobě neurčuje chování jejího nositele do detailu, závisí na tom, nakolik si jedinec osvojí roli (______________________)
Otázky a úkoly 1. Definujte skupinu dle sociální psychologie. 2. Uveďte parametry (znaky) skupiny. 3. Co je typické pro členy primární skupiny? 4. Uveďte příklady primárních skupin a jednu z nich popište. 5. Vyjmenujte znaky sekundární skupiny. 6. Vysvětlete pojem role a pozice a jejich vzájemný vztah.
Použitá literatura PAULÍNOVÁ L.; NEUMANNOVÁ L. Psychologie pro Tebe. 3. vyd. Praha: Informatorium, 2008, 180 s. ISBN978-7333-068-2. Kern, H. a kol. Přehled psychologie. 1.vyd. Praha: Portál, 1999, ISBN 80-7178-240-8. PRŮCHA J; WALTEROVÁ E.; MAREŠ J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-7178-029-4. HARTL P.; HARTLOVÁ H. Psychologický slovník.1. vyd. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.