MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FAKULTA PEDAGOGICKÁ BESEDY O UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ PEDAGOGICE DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ A V SOUČASNÉM POJETÍ Barbora Sedláčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Praktická maturitní práce STRUČNÉ POKYNY PRO PSANÍ PMZ.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů a s galerijními pracovníky. Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu. Jarmila Hubrová.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Senzory pro EZS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ing. Kateřina Lichtenberková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Pedagogická psychologie
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tělesná výchova na ZŠ praktické
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Igor Zhoř , Brno , Brno.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
UA104 – Didaktika informatiky I
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Život bez střeva , Praha.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Science centrum a návštěvník se zrakovým handicapem
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FAKULTA PEDAGOGICKÁ BESEDY O UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ PEDAGOGICE DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ A V SOUČASNÉM POJETÍ Barbora Sedláčková 397075 Metodika galerijní pedagogiky GP3MP_MGP vyučující Mgr. Alice Stuchlíková Jaro 2012

BESEDY O UMĚNÍ Besedy o umění se řadí mezi teoreticky zaměřené doprovodné programy. Staví na: mluveném slově teoretických poznatcích pozorování výtvarného díla Více než jakékoliv jiné doprovodné programy je založená na verbální komunikaci mezi účastníky a lektorem či speciálním hostem. Nejpodstatnějším aspektem je teoretické výkladové zaměření kombinované s diskusí. Diskusní výměna názorů by měla nastat po úvodním komentáři. Záleží na vstřícnosti a komunikativnosti přednášejícího a na dotazech či aktivitě účastníků, zda zůstane pouze u jednosměrného výkladu nebo zda bude teoretický výklad diskusí doplněn. 3

BESEDY O UMĚNÍ Hlavním smyslem je především: zprostředkování určitých poznatků aktivizace tvořivého myšlení účastníků Druhotným cílem je rozvoj schopnosti: formulovat a sdělovat vlastní názor formulovat otázku 3 Účastníci besedy mají zároveň možnost seznámit se s názory ostatních účastníků a případně na ně reagovat.

Beseda je zaměřena spíše monotematicky na jediné dílo či autora. 3 Úroveň odbornosti besedy se odvíjí od věku či zaujetí skupiny účastníků (Jinak bude komponována beseda s žáky základní školy a jinou podobu bude mít beseda skupiny návštěvníků studujících výtvarné umění). Lektor musí mít na paměti, že každá skupina má své specifické požadavky, je tedy nutné, aby program připravil na míru konkrétnímu publiku.

BESEDY O UMĚNÍ S LEKTORY Stěžejním metodickým požadavkem besedy je přesně daná koncepce lektora. 3 → musí mít stanovené: cíle besedy do jakého konceptu svou besedu zahrne (zda se zaměří na snahu přiblížit návštěvníkům autorovu motivaci k tvorbě nebo užitou techniku atd.) Lektor plní funkci moderátora. → musí být schopen: reagovat na dotazy a názory návštěvníků diskuzi koordinovat

BESEDY O UMĚNÍ S UMĚLCI Zvláštní kategorii jsou besedy se samotnými umělci. Jsou běžnou součástí vzdělávací práce galerií a muzeí výtvarného umění. 3 Z organizačních i finančních důvodů je není možné pořádat příliš často. 3 Jsou velice zajímavé pro účastníky jakéhokoliv věku. Nabízí možnost přímo se setkat s postavou autora, dozvědět se jeho názory, získat odpovědi na jakékoliv otázky, které by lektor obtížněji zodpovídal. Lektor zde vystupuje jako prostředník mezi umělcem a účastníky, řídí průběh besedy. obr. X Józef Wilkoń

bez přímých ukázek, počítá se se znalostí díla mohou se odehrávat: přímo před vystavovanými originály v prostorách výstavy (finanční náročnost a bezpečnostní pravidla zapůjčení vybraného díla často neumožňují realizaci besedy před originálem) v jakémkoliv jiném prostředí před tištěnými či promítanými reprodukcemi nebo s využitím trojrozměrných kopií či modelů v případě prostorových prací, užitého umění a architektury (mnohdy se s reprodukcemi neustále manipuluje, je tedy nemyslitelné, aby lektoři používali hodnotné originály) bez přímých ukázek, počítá se se znalostí díla

Alfred Lichtwark („Otec“ besed před originály) Existují různé přístupy pro pořádání besed. Někteří bez problémů využívají reprodukcí, jiní je zásadně odmítají. Alfred Lichtwark („Otec“ besed před originály) Zastáncem besed před originály, práci s reprodukcí odmítal 3 Obr. 2 Alfred Lichtwark

BESEDY O UMĚNÍ MIMO PROSTORY MUZEA ČI GALERIE Besedy o umění s lektory nebo přímo s umělci bývají někdy realizovány také mimo galerii či muzeum umění. Místa konaní besed o umění jsou různá, může se jednat o knihkupectví, kavárny, divadla apod. Obr. 3

BESEDY O UMĚNÍ V PROSTORÁCH ŠKOLY Výjimkou nejsou ani besedy o umění realizované v prostorách školy. Pro zpestření běžné výuky pořádají některé školy různého stupně i zaměření besedy se zajímavými osobnostmi z oblasti výtvarného umění.

BESEDY O UMĚNÍ V PROSTORÁCH ŠKOLY Přítomnost umělce či externího lektora není podmínkou pořádání besedy o umění v prostorách školy. Častějším případem jsou besedy vedené samotným pedagogem. Problematice besed ve školním prostředí se v šedesátých letech v knihách Besedy o umění v 6. ročníku a Besedy o umění v 7. ročníku věnovali Jaroslav Brožek, Igor Zhoř a Jaroslav Houra Od 60. let jsou besedy stálou součástí osnov výuky výtvarné výchovy. Jsou doporučovány jako dílčí část běžné vyučovací hodiny. Řadí se na úvod či na závěr výtvarné aktivity a jejich rozsah je 10 – 15 minut. 3 V besedě je stanoveno téma, v němž jde o tlumočení poznatků, a aktivizaci tvořivého myšlení. Po úvodním komentáři nastává diskusní výměna názorů, při které se žáci učí formulovat otázku a sdělovat vlastní názor. 4

ZDROJE 1 BROŽEK, Jaroslav; HOURA, Miroslav. Besedy o umění v 7. ročníku. 1. vyd. V Praze : Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 136 s. 2 BROŽEK, Jaroslav; ZHOŘ, Igor. Besedy o umění v 6. ročníku. 1. vyd. V Praze : Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 106 s. 3 HORÁČEK, Radek ; Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, 1998. 142 s. neoznačeno. ISBN 80-7204-084-7. 4 KUBÍČKOVÁ, Michaela; Zprostředkování umění v malých a velkých galeriích obr. 1- Józef Wilkoń vlastní archiv obr. 2- Alfred Lichtwark http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Alfred_Lichtwark_1899_001.jpg obr. 3- Pozvánka na besedu s Evou Jiřičnou http://babi90.rajce.idnes.cz/Librex_ing._arch._Eva_Jiricna_13.4.2011/