Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Výchova v rodině jako prevence negramotnosti Rodina jako jeden z faktorů ovlivňujících gramotnost.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Dokument KAP MSK - obsah
Ing. Kateřina Lichtenberková
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Příprava projektů OP Z – základní informace
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Techniky práce s mentálně postiženými
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
Terapeutické komunity
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Ošetřovatelský proces v primární péči
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Synergie manažerského týmu
Digitální učební materiál
Školní poradenské pracoviště
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Phdr. hana pazlarová ph.d.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Život bez střeva , Praha.
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Transkript prezentace:

Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení Výběrový kurz Úvod do zahradní terapie, 23. 3. 2018, VOŠ Jabok Eliška Hudcová

KONTEXTY ZAHRADNÍ TERAPIE Sociální práce (Speciální) pedagogika Zdravotnictví a medicína (geriatrie, rehabilitace, ergoterapie) Botanika, biologie

SOCIÁLNÍ PRÁCE Sociální práce podporuje sociální změnu, řešení problémů v mezilidských vztazích a posílení a osvobození lidí za účelem naplnění jejich osobního blaha. Užívaje teorií lidského chování a sociálních systémů, sociální práce zasahuje tam, kde se lidé dostávají do kontaktu se svým prostředím. Pro sociální práci jsou klíčové principy lidských práv a společenské spravedlnosti. (Mezinárodní federace sociálních pracovníků) Registrované sociální služby dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v § 3 charakterizované jako „činnost nebo soubor činností podle tohoto zákona zajišťujících pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo prevence sociálního vyloučení.“ Nastupují v momentě, kdy člověk nedokáže řešit svou obtížnou sociální situaci vlastními silami.

Definice zahradní terapie Interdisciplinární obor (zahradničení, ergoterapie, fyzioterapie, pedagogika, psychologie, …) Odborná podpůrná terapeutická metoda Funkční terapie Záměrné a cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě pro naplnění specifických potřeb účastníků Cílený proces zaměřený na účastníka, využívající rostliny a zahrady k podpoře fyzických, kognitivních, emocionálních, spirituálních a sociálních funkcí

Definice zahradní terapie Zahradní terapie je proces zaměřený na účastníka, při kterém školení odborníci definují a kontrolují individuální cíle a plánují a realizují činnosti týkající se práce na zahradě nebo práce s rostlinami jako terapeutického prostředku za účelem podpory zdravotně důležitých aspektů účastníků (Haubenhofer et al., 2013)

Zahradní terapie jako cílený proces účastníci odborníci cíle aktivity zahradní terapie účinky a vyhodnocení Pasivní ZT (receptivní): pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…, bazální stimulace Aktivní ZT: přímá fyzická účast, přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek atd. potřebám a možnostem účastníků, důraz na bezpečnost Individuální Skupinová

Oblasti působení zahradní terapie Většina lidí má k přírodě nějaký vztah, na jehož základě plánovaná a cílená zahradní terapie rozvíjí potenciál klientů, kdy je nejen možné, ba právě potřebné zaměřovat se na podporu zdravých oblastí, místo sledování deficitů. Zahradní terapie má pozitivní vliv na šest základní oblastí: Fyziologická Kognitivní Emocionální Sociální Pedagogická Spirituální Sebepojetí

Fyziologická oblast: zlepšování či obnova jemných i hrubých motorických funkcí, zlepšování koordinace či rovnováhy

Kognitivní oblast Trénování a zlepšování paměti Zlepšení či udržení koncentrace Rychlost zpracování informace Pohotovost Udržení a zlepšování řeči a slovní zásoby Schopnost vyjadřovat se a porozumět Prostorová orientace Dosahování cílů

Emocionální oblast Radost Pozitivní prožitek odpovědnosti Tolerance frustrace Zájem o budoucnost Stabilita Flexibilita

Pedagogická oblast Získání nových dovedností Podržení dosavadních znalostí Nové informace Učení nápodobou

Sociální oblast Komunikace Kontakt s okolím Identifikace se skupinou a pocit sounáležitosti Jednání vůči sobě a okolí

Sebepojetí Vnímání vlastního já Zvýšení vlastní hodnoty Příležitost být potřebný Prožitek vlastních hranic v pozitivním i negativním smyslu Sebeuvědomování Angažovanost a motivace

Cíle zahradní terapie Udržování a zlepšování sociálního, psychického a tělesného zdraví a kvality života Dle cílové skupiny (děti, dospělí, senioři) Dle typu postižení (zdravotní, smyslové, sociální handicap) Dle kontextu zařízení (sociálních, zdravotnické, školské, formální, neformální) Potřeba budování vazeb (rozhovor a emoční vazby) Orientace a kontrola (předvídatelnost) Zvyšování vlastní hodnoty a ochrana vlastní hodnoty (sebevědomí) Vyhledávání potěšení a vyhýbání se nepříjemnostem (soulad potřeb a cílů)

Lidé v ZT Klient, CS Terapeut Lékař Sociální pracovník/klíčový pracovník/asistent Zahradník Entomolog/biolog Rodina a blízcí klienta Vedení organizace Dobrovolníci

Oblasti, kde jsou zahradnické aktivity podporou Potravinová soběstačnost Volný čas a hra Práce (produktivita) Sociální vztahy Terapie a léčba Někdo zahradničí proto, aby se zásoboval kvalitní zeleninou (sebeobsluha a soběstačnost), jiný protože je to jeho povolání (práce), třetí je pěstitel kaktusů (volný čas), někdo navštěvuje komunitní zahradu (sociální vztahy), nebo potřebuje vyléčit dočasné potíže.