Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková
Etapy vývoje zdravotnictví Cíle: Poznat choroby a jejich projevy Naučit se je léčit Léčit efektivně (např. používání ATB) Léčit bezpečně Léčba pacienta Léčba zdravotního systému
Čím složitější systém, tím vyšší pravděpodobnost poruchy/chyby Výzva světového zdravotnictví současnosti (programy WHO)
Zdravotnictví dneška Vyspělé technologie x omezené zdroje?! Vysoké nároky na IQ+EI personálu Úzká specializace Vyšší nároky na vzájemné vazby Mezinárodní legislativa Modifikace prostředí/kultury Turbulence prostředí, legislativy Pořádek v informacích-systém Turbulence vzdělávacích systémů Vysoké nároky na ŘLZ
Rostoucí nároky Vyšší stresová zátěž, prokrastinace (drahé) CHYBY
Co s tím???
„Nevíte-li, co by, nehledejte to v OBI, ale použijte náš světový, universální a všemocný všelék – systém pro řízení kvality!!!“
Věříte na všeléky a pečené holuby… Věříte na všeléky a pečené holuby…? „Každá legrace něco stojí a ne vždy jsou to pouze peníze“
Není totiž kvalita jako kvalita! Jen ta skutečně implementovaná do podnikové kultury má smysl Kvalita za „rozumnou cenu“ může být někdy hodně kontraproduktivní
Často používaná „Strategie lišky“ „Jsi-li v průšvihu, dělej to, co ostatní! Chtěj/ nechtěj certifikát!!!“
Činnost může mít hodnotný a smysluplný výstup pouze za předpokladu, že je dělána poctivě a s rozumem (optimálně selským).
2 přístupy k akreditaci A Nářek nad špatným systémem Nářek nad nedostatkem a kvalitou personálu Čekání na optimální dobu Hašení velkých požárů Systémový handicap B Ovlivňování ovlivnitelného Pochopení a hledání cest Spolupráce Komunikace Pozitivní a aktivní přístup
Přístup A - popření smyslu a poslání medicíny Syndrom tupé pily „Nemám čas ji nabrousit, musím přece řezat!“ Kvalita pouze směrem ven
Přístup B – řešení ovlivnitelného prostoru Řízení chaosu „Ve známém prostředí se lépe reaguje na nepředvídané události – změny“ Pořádek v informacích – správný rozsah, správný čas, správné místo Řízení změn a procesů/vazeb proč, co, kdy, kde, jak, kdo… Řízení rizik identifikace, analýza, opatření/prevence Učící se organizace
Řízení kvality transformované v TOP kvalitu řízení Návrat ke kořenům, spolupráci a selské logice.
Akreditace jen „JAKO“ Zvýšení rizika (výpadky z role, zbytečné činnosti jako) Demotivace personálu Ztráta prestiže managementu Kážou vodu a pijí víno SAK to chce
- Buďte silní a mějte odvahu rizika vidět a postavit se jim - Buďte silní a mějte odvahu rizika vidět a postavit se jim. „Nejde“ je slovo pro slabé, silní hledají řešení.
Nepodporujte, prosím „Éru sběračů papírů“
Děkuji Vám za pozornost