Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování Kristýna Balátová
Výzkum hodnot u adolescentů s poruchami chování hodnoty a hodnotové orientace u adolescentů ve věku 10- 19 let s poruchami chování- (PCH) (předvýzkum, pilotáž) cíl práce- popsat a zjistit, jaké hodnoty zastávají dospívající s poruchami chování
Metodologie výzkumu kvantitativní, nenáhodný výběr: soubor (M, Ž)- 10 – 19 let; 3 fáze: 1. výběr, sběr dat (leden 2010/2011); 2. 2 skupiny (s diagnostikovanými PCH a bez PCH); 3. kódování, statistiky (leden- březen 2011); metoda: Rokeachův test hierarchie hodnot (upravená verze) otázky: Jaké hodnoty zastávají dospívající jedinci s PCH? Jak se odlišují jejich hodnoty od dospívajících jedinců intaktních? cíl: ? hodnoty u dospívajících s PCH; ? rozdíly hodnot u dospívajících s PCH a bez PCH
Metodologie výzkumu- vzorek 4
Metodologie výzkumu- vzorek 5
Použitá metoda Rokeachův test hodnot (česká verze dle Bakaláře)- zjišťování hodnotové orientace 2 seznamy hodnot (18 instrumentálních a 18 terminálních)- 36 6 nejdůležitějších (1. - 6.) + 3 nejméně důležité (x)- usnadnění vyplnění
Charakteristiky a deskripce vzorku 7
Charakteristiky a deskripce vzorku 8
Diskuze Nepotvrzeno: nejvýše opravdové kamarádství - (8. místo- dívky s PCH) zralá láska (vyšší pozice) - chlapci s PCH (10. místo) x 6. místo celý soubor – vysoko hodnota intelektuální- dívky bez PCH (18.) x dívky s PCH (5.), milující (chlapci bez PCH- 10.), čestný (soubor s PCH- 7., muži s PCH- 7., ženy a PCH- 10.), čistotný (ženy bez PCH- 10., muži bez PCH- 8.) x (PCH- muži 5., ženy 6.) Potvrzeno: mezi posledními abstraktní hodnoty- blaho národa
Rizika, omezení Nevyrovnaný počet PCH (problém dostat do vzorku) a ne PCH Otázka výskytu PCH u nediagnostikovaných ne PCH (doplnění o jiné metody, např. SAHA) Nelze porovnat různé věkové kategorie- soubor nevyrovnaný (návrh- vyrovnané věkové kategorie či 2 – 3 věkové kohorty) Nenáhodný výběr- zkreslení, nelze zobecnit, jen popsat Zjednodušení výzkumné metody- potíže při vyhodnocování a interpretaci výsledků, nekomplementárnost jednotlivých verzí
Komentáře ? hodnota společenské uznání na konci souboru- značný vliv okolí - opravdové kamarádství Závěrem: návrh opatření- výsledky využít v rámci edukačního procesu v pedagogické praxi- RVP (průřezové téma Osobnostní a sociální výchova- vztahy- přátelství, láska, morální hodnoty)- SVP, DÚ, VÚ, DD …